Gå til innhold

Tips til tur med gjerrig venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart skal jeg på tur med gjerrig og litt snål venninne. Ved forrige tur ble jeg flere ganger brydd/flau fordi vi er så totalt forskjellige. 

Feks: Jeg regner aldri på kronen. Kjøper jeg mat så regner jeg med at hun betaler neste gang. Vi var på en ganske dyr tur forrige gang med et spesielt opplegg med guide. Alle andre i gruppa gav tips, unntatt henne. Dette var i utlandet og det er det guidene lever av i det landet. Hun gav ikke tips fordi hun hadde hørt at guiden får betalt en sum alikevel. Det var jo sant, men etter en ukes opplegg med guide så forventes det noe tips. Videre var vi på en eksklusiv restaurant. På regningen sto det forklart hvor mye tips man bør gi. Vi fikk kjempegod service så tips var vel fortjent. Det endre med at hun betalte for sitt, mens jeg måtte ta meg av tipsen. Dette gjentok seg mange ganger. Hun har ikke dårlig råd, hun er bare sær. 

Dersom hun legger ut 34,50 kr for meg så skal hun ha på kronen nøyaktig. Det hele blir bare så sært fordi jeg selv regner ALDRI på sånt. Kjøper jeg en brus til henne så gjør jeg det. Krever ikke 28kr tilbake. Kjøper hun en banan så krever hun faktisk 4,5 tilbake. Jeg skjønner på en måte hvorfor - rett skal være rett! Men likevel er dette så fjernt for meg siden jeg selv ikke er slik. 

En annen gang skulle vi sjekke ut av hotellet kl 03.00 på natten. Det var ikke snakk om å vise hensyn til andre. Snakket kjempehøyt og slamra døra igjen - vekket sikkert halve hotellet. Da jeg sa at det er fint om vi viser hensyn til andre så ble hun såå sur! Kvelden før var hun såå sur fordi andre ikke tok hensyn til oss. Jeg blir matt!

Jeg er kjempeglad i min venninne, men trenger tips til hvordan vi begge skal få en koselig ferie. Noen som har råd?

Ps. Ikke aktuelt å ikke dra på ferie med henne. Jeg overlever, men blir bare så flau i blant. 

Anonymkode: ac8a7...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Telttur. 

1. Trenger ikke bruke ei krone

2. Ingen trenger å se dere slik at du blir flau

3. Dere trenger ikke ta hensyn til noen andre

4. Høres ut som venninnen din kunne trengt å komme litt i kontakt med naturen. For et menneske.

Anonymkode: dd72d...05c

Skrevet

Jøss... jeg hadde virkelig ikke orket. Om jeg skulle orket så hadde jeg tatt en prat på forhånd og snakket med henne og vist til slike eksempler. Det virker som om hun er ekstremt navlebeskuende og kanskje ikke særlig sosialt intelligent og heller ikke interessert i å sette seg inn i normale regler i de landene hun besøker.

Tror eneste sjansen er å snakke med henne og så ta hver eneste episode der og da når de skjer.

Anonymkode: 39403...045

Skrevet

Er den venninna di ei vietnamesisk dame ? Høres ut som min snåle venninne, mest gnitne  og snodige dama jeg har møtt, men vi er nå engang venninner. Vi reiser ikke på turer der vi er i offentligheten, er mest fotturer i fjellet, der vi har med oss medbrakt mat :) eller vi ligger på hytte sammen kg avtaler at hver og en betaler alt for seg selv, så slipper vi sånne pinligheter. 

Jeg er heller ikke sånn som regner på ører , men tydeligvis så er det kjempeviktig for min venninne, som forøvrig ikke er fattiglus, hun har en formidabel bankkonto, lurer på hvordan den har blitt til 😜

Anonymkode: b7e50...fb6

Skrevet

Du må bare rett og slett akseptere at dere er forskjellige og slutte tenke over det.

Du gjør ting på din måte og hun gjør ting på sin måte, men du kan godt fortelle henne hvorfor du gjør som du gjør da.

Anonymkode: a7643...09b

Skrevet

Enten så må du akseptere at hun er slik, eller så må du finne noen andre å reise med. Hadde ikke orket å reise med ei sånn ei.

Anonymkode: d212b...440

Skrevet

Jeg gir heller ikke tips til verken guiden eller på spisesteder uansett om servicen er bra,de får lønn så det er helt unødvendig å gi tips. Men på de andre eksemplene syns jeg hun er sær ja.

Anonymkode: beb18...f16

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir heller ikke tips til verken guiden eller på spisesteder uansett om servicen er bra,de får lønn så det er helt unødvendig å gi tips. Men på de andre eksemplene syns jeg hun er sær ja.

I veldig mange land får de ikke anstendig lønn, nei, der er tipsen en del av lønnen. 

Anonymkode: 4f908...b74

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulike normer i ulike land. I Norge må man jo ikke tipse, men i enkelte andre land er det ment at man skal.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ulike normer i ulike land. I Norge må man jo ikke tipse, men i enkelte andre land er det ment at man skal.

Det et vel forsatt en del som mener vi bør tipse på restauranter eller taxisjofører i Norge også,det betyr ikke at vi MÅ det likevel.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det et vel forsatt en del som mener vi bør tipse på restauranter eller taxisjofører i Norge også,det betyr ikke at vi MÅ det likevel.

Neida. Du må gjerne gå gjennom livet og kun gi og gjøre det du MÅ, men sånn orker heldigvis ikke de fleste av oss å leve. 

Anonymkode: e2aee...e65

Skrevet

Noen alternativer:

- dra på telttur

- tenk at hun er seg og du er deg. Du trenger ikke være flau over hennes oppførsel, det har ikke noe med deg å gjøre. 

- betale ekstra tips etc for å kompensere for hennes gjerrighet. Og ikke tenke så mye på det etterpå (denne løsningen har jeg valgt med sånne venninner.). Se det som en ekstrakostnad ved å reise med henne. 

- og dere to imellom - enten får du telle på krona du og. Eller bare bestemme deg for at dette gidder du ikke henge deg opp i. Du kan så klart prøve deg med en konfrontasjon. Men min erfaring er at det er sjeldent vellykket. 

Lykke til og god tur!

Anonymkode: 25392...b29

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er absolutt nødvendig med tips i endel land jo, det er endel av lønnen deres! Mange plasser er lønningene slike plasser svært lav og de er avhengig av tips, rart at folk ikke vet slikt🤔

Anonymkode: 72dad...587

Skrevet

Har ingen tips, det er vel ikke så mye å gjøre med det? Dere må bare betale ALT hver for dere, så unngår du slike situasjoner. Ikke legg ut noenting for hverandre. 

Om du blir mye flau over henne, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du fortsatt drar på tur med dama. 

Anonymkode: 33843...b3b

Skrevet

Tenker dere heller får bli enig om å alltid betale hver deres. Ikke rettferdig å skulle gi og gi og ikke få tilbake det samme. 

Anonymkode: ce3fa...796

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du vet at det er forskjell på lønnen til en servitør i Norge eller Hellas ikke sant? Det går an å ta lønnsnivået i betraktning når man tipser..

Anonymkode: c5cf6...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...