Gå til innhold

Bilsikring ! Hva mener dere???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare høre med dere jeg har tre barn hvorav eldste er 13. Vi har to biler som er egnet til fem folk. Så har vi da manen min som elsker veteran bilene sine og det er fint og flott det men de har altså mage belte i midten. Jeg nekter å la ene barnet sitte med mage belte! Han mener jeg er overhysterisk mor. Vi har altså kranglet om dette i tre år nå! Hvem har rett??

 

Anonymkode: 0764e...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på alder på den som sitter i midten også, men du har selvfølgelig rett i at det ikke er optimal sikring av barn bare med magebelte. Er vel også noe med at barn under en viss alder ikke skal sitte i veteranbil pga. dårlig sikringsmuligheter? Husker ikke alder - sjekk det.

Men samtidig, lar du barnet ta buss så er det jo der også som regel bare magebelte...

 

Anonymkode: 7d3a3...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass. Da det er to bilseter i mellom. Her er det snakk om kjøring på motorveien ikke til kiosken. Jeg har foreslått at jeg kan kjøre det var ikke aktuelt.

Anonymkode: 0764e...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke kjørt veteranbil med dårlig sikring på motorveien....

Hvorfor må dere kjøre den bilen når alle skal være med da? Kan dere ikke kjøre den andre bilen eller to biler når alle skal være med, og veteranbilen når bare noen er med? 

Jo eldre ungene blir jo oftere har de jo andre ting fore enn å være med foreldrene i bil....

Anonymkode: 266a3...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde heller ikke kjørt veteranbil med dårlig sikring på motorveien....

Hvorfor må dere kjøre den bilen når alle skal være med da? Kan dere ikke kjøre den andre bilen eller to biler når alle skal være med, og veteranbilen når bare noen er med? 

Jo eldre ungene blir jo oftere har de jo andre ting fore enn å være med foreldrene i bil....

Anonymkode: 266a3...244

Nettop!!!!! Det er det jeg mener og dette er en bil med 200 hester og det kommer ikke på tale!

Anonymkode: 0764e...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hysterisk! 

 

Barn under 3 har ikke lov å sitte usikret i veteranbil, over 3 kan de sitte uten belte i baksete. Vi har ikke belter i heletatt i vår bil og kjører da både motorvei og annen vei hele familien når vi skal noen plass med den bilen. Uaktuelt å kjøre 2 biler!  (Nå er minste vår 8 da) 

Anonymkode: cb798...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er hysterisk. Kan dere ikke sette inn et vanlig belte i midten, det må jo være mulig å få til?

Anonymkode: 47010...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er hysterisk! 

 

Barn under 3 har ikke lov å sitte usikret i veteranbil, over 3 kan de sitte uten belte i baksete. Vi har ikke belter i heletatt i vår bil og kjører da både motorvei og annen vei hele familien når vi skal noen plass med den bilen. Uaktuelt å kjøre 2 biler!  (Nå er minste vår 8 da) 

Anonymkode: cb798...a2a

Men dere sikrer de i vanlig bil eller sitter de uten seler der og?

Anonymkode: 47010...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke plass. Da det er to bilseter i mellom. Her er det snakk om kjøring på motorveien ikke til kiosken. Jeg har foreslått at jeg kan kjøre det var ikke aktuelt.

Anonymkode: 0764e...a51

På motorvei er det uaktuelt, synes jeg.

Jeg ville blitt veldig konkret med mannen din, vist video fra trygg trafikk og andre som viser hvilke skader dårlig sikrede barn får ved bilulykker. Og så spørre ham om han virkelig er villig til å ta sjansen på at Kari eller Ola får en slik skade når han vet det kunne vært unngått, og spurt hvordan han ville følt seg om noe slikt skjedde?

Mannen din virker å ha litt stort ego? (siden han ikke selv vil sitte baki og la deg kjøre + at han tar lett på sikringen av barna) Jeg ville derfor ikke kritisert veteranbilene, som sikkert er hans store stolthet, men sagt at du forstår hvorfor han liker dem og at han holder dem bra, og at du til og med forstår hans ønske om å dra på tur med hele familien. Men vis også til at da veteranbilen ble laget så visste man ikke bedre, nå vet vi langt bedre hva følgene av dårlig sikring i bil fører til. Vis også til at andre biler i dag er tryggere slik at en veteranbil gjerne får en større trøkk i en ulykke.

Et par jeg kjenner, der mannen har flere veteranbiler, løser det på den måten at de to bruker en av veteranbilene når de to skal ha en stund for seg selv. Følgen har komisk nok blitt at han er mer på i hjemmet og mer opptatt av å skaffe barnevakt, for han ønsker å ta med kona på tur i en av veteranbilene ;) Kanskje en løsning mannen din kan bli med på også?

Anonymkode: 7d3a3...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men dere sikrer de i vanlig bil eller sitter de uten seler der og?

Anonymkode: 47010...93c

Vi sikrer selvsagt i vanlig bil. 

Poenget var at det er andre regler i veteranbiler,  og en 13 åring klarer å sitte med magebelte. 

Veteranbiler er ofte mer solide enn dagens biler også, de er stål mot dagens plast. 

Anonymkode: cb798...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi sikrer selvsagt i vanlig bil. 

Poenget var at det er andre regler i veteranbiler,  og en 13 åring klarer å sitte med magebelte. 

Veteranbiler er ofte mer solide enn dagens biler også, de er stål mot dagens plast. 

Anonymkode: cb798...a2a

Hva hjelper reglene hvis dere kræsjer og ungene blir alvorlig skadet eller dør?

Anonymkode: 47010...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vokst opp med en far som elsket veteranbiler, og jeg ELSKET å komme ut på bilturer med de flotte gamle bilene. Dette er snakk om ganske staute biler, og i vår var det faktisk ikke bilseler i det hele tatt. Vi tok aldri lengre turer, var maks 30 min hver vei, men det var motorvei noe av strekningen. Jeg har også latt min på 7 komme med en liten tur med morfar i gamlebilen. Det var kun 10-15 min da, men likevel. 

Anonymkode: e5dbe...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er hysterisk! 

 

Barn under 3 har ikke lov å sitte usikret i veteranbil, over 3 kan de sitte uten belte i baksete. Vi har ikke belter i heletatt i vår bil og kjører da både motorvei og annen vei hele familien når vi skal noen plass med den bilen. Uaktuelt å kjøre 2 biler!  (Nå er minste vår 8 da) 

Anonymkode: cb798...a2a

Så fordi det er en gammel (og dermed mer utrygg) bil så er det plutselig greit å ikke sikre barn i bil?? Herregud hva er det slags logikk?? 

Anonymkode: c327f...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi sikrer selvsagt i vanlig bil. 

Poenget var at det er andre regler i veteranbiler,  og en 13 åring klarer å sitte med magebelte. 

Veteranbiler er ofte mer solide enn dagens biler også, de er stål mot dagens plast. 

Anonymkode: cb798...a2a

Det er jo helt motsatt. Du er virkelig på jordet! Og fordi det er lov er det greit? Selv om det er livsfarlig?

Anonymkode: c327f...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk driver og krangler om framovervendt eller bakovervendt sete for er barn på nesten fire år (begge godkjent og med gode seler og sikring i nye trygge biler). Det er tøysete synes jeg. 

 

For begge deler er så utrolig mye sikrere enn å sitte med kun magebelte i en veteranbil! Det høres jo totalt galskap ut!

Hvis det å ha barnet framovervendt i et moderne barnesete i en moderne bil som treåring er som å gi godteri til barn en gang i uka, er å la dem sitte med bare magebelte i en veteranbil som å gi kun sjokolade og snop til alle måltider og ikke pusse tennene. I alvorlighetsgrad.

Ville fått montert vanlig belte

Anonymkode: ea36b...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi sikrer selvsagt i vanlig bil. 

Poenget var at det er andre regler i veteranbiler,  og en 13 åring klarer å sitte med magebelte. 

Veteranbiler er ofte mer solide enn dagens biler også, de er stål mot dagens plast. 

Anonymkode: cb798...a2a

Så du tror at dere blir mindre skadet i en veteranbil? Eller skjer det ikke ulykker med dem? 

Hvorfor sikre i en type bil, men ikke i de andre? For en merkelig holdning. 

Anonymkode: ba080...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er biler fra 87 det like mye plast i de som dagens biler omtrent! Det er nummer en nummer to Jeg sikrer alltid barna mine og da kan jeg rett og slett ikke tillate dette. Mannen forstår det bare ikke og kommer også med slik vås som at bilen var mer sikker før. Vi har i tillegg en splitter my meget trygg bil og den ønsker han altså ikke å bruke fordi vi kjører km på den 🙄 i dagens krangel var det snakk om å kjøre 100km på e 18 med mage belte!!!

Anonymkode: 0764e...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså dette er biler fra 87 det like mye plast i de som dagens biler omtrent! Det er nummer en nummer to Jeg sikrer alltid barna mine og da kan jeg rett og slett ikke tillate dette. Mannen forstår det bare ikke og kommer også med slik vås som at bilen var mer sikker før. Vi har i tillegg en splitter my meget trygg bil og den ønsker han altså ikke å bruke fordi vi kjører km på den 🙄 i dagens krangel var det snakk om å kjøre 100km på e 18 med mage belte!!!

Anonymkode: 0764e...a51

Det hadde bare ikke blitt aktuelt her. 

Du får spør hvordan han vil føle seg om uhellet er ute? Kan han leve med å være skyld i skader eller ved tap av liv som kunne vært unngått med skikkelig sikring? 

Anonymkode: ba080...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså dette er biler fra 87 det like mye plast i de som dagens biler omtrent! Det er nummer en nummer to Jeg sikrer alltid barna mine og da kan jeg rett og slett ikke tillate dette. Mannen forstår det bare ikke og kommer også med slik vås som at bilen var mer sikker før. Vi har i tillegg en splitter my meget trygg bil og den ønsker han altså ikke å bruke fordi vi kjører km på den 🙄 i dagens krangel var det snakk om å kjøre 100km på e 18 med mage belte!!!

Anonymkode: 0764e...a51

Men hvorfor ikke sette inn vanlig belte?

Anonymkode: 47010...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså dette er biler fra 87 det like mye plast i de som dagens biler omtrent! Det er nummer en nummer to Jeg sikrer alltid barna mine og da kan jeg rett og slett ikke tillate dette. Mannen forstår det bare ikke og kommer også med slik vås som at bilen var mer sikker før. Vi har i tillegg en splitter my meget trygg bil og den ønsker han altså ikke å bruke fordi vi kjører km på den 🙄 i dagens krangel var det snakk om å kjøre 100km på e 18 med mage belte!!!

Anonymkode: 0764e...a51

Da skaffer du deg informasjon slik jeg skrev over. Krasj i 70 km i timen tilsvarer uten bilbelte et fall på 19 meter i kraft. Overkroppen kastet fremover i den farten selv om man er sikret over magen/hoften og kraften gjør at man kan få alvorlig brudd i rygg eller bekken og tarmer kan rives i stykker. Beltet vil da fungere som en foldekniv på barnet og skjære seg inn i kroppen.

Søk etter videoer som viser slike ulykker, les deg opp på den informasjonen som finnes.

Anonymkode: 7d3a3...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe om alder på de yngste barna, men er det mulighet for å plassere yngste bakovervendt i midten med ett sete som er godkjent for magebelte? Hvis jeg ikke tar helt feil kan minikid festes slik, og der skal det jo være plass til ganske store barn også. 

Anonymkode: 691fa...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er hysterisk! 

 

Barn under 3 har ikke lov å sitte usikret i veteranbil, over 3 kan de sitte uten belte i baksete. Vi har ikke belter i heletatt i vår bil og kjører da både motorvei og annen vei hele familien når vi skal noen plass med den bilen. Uaktuelt å kjøre 2 biler!  (Nå er minste vår 8 da) 

Anonymkode: cb798...a2a

Du tuller nå? Er dette virkelig et argument? At det er LOV å sitte usikret?!

Bruker du kun belte til barna i vanlig bil fordi det er påbudt, også kanskje? Eller har tanken slått deg at de mest sannsynlig kommer til å fly ut frontruta og dø dersom dere kræsjer? For dette skjer også i veteranbiler, vet du. For barnas skyld håper jeg dere aldri kræsjer, men du kunne virkelig trengt en oppvekker. Dette er galskap.

Og HI: jeg ville nok sjekket mulighetene for å få innstallert trepunktsele i midten også. Koste hva det koste vil, det er ingen pris å betale for sikkerheten til barna. Om ikke ville det vært uaktuelt å kjøre på motorvei med et barn i magebelte. 

Anonymkode: 410b6...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er hysterisk! 

 

Barn under 3 har ikke lov å sitte usikret i veteranbil, over 3 kan de sitte uten belte i baksete. Vi har ikke belter i heletatt i vår bil og kjører da både motorvei og annen vei hele familien når vi skal noen plass med den bilen. Uaktuelt å kjøre 2 biler!  (Nå er minste vår 8 da) 

Anonymkode: cb798...a2a

Står du ofte og holder barna dine etter beina utenfor gelenderet i noen og 20. etasje og vurderer om du skal slippe i dag eller ikke? Det er samme risiko du utsetter barna dine for når de sitter usikret i bil. Usikret ved krasj i 70 km tilsvarer fall på 19 etasjer...

Men det er vel hysterisk å bry seg med slikt, det skjer jo sikkert ikke dere, sant ... ?

Anonymkode: 7d3a3...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...