Gå til innhold

Ren mat-blogg skryter denne kaken opp i skyene. Er den sunn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser den er melkefri(noe som passer meg ypperlig siden jeg har en laktoseintoleranse) 

I tillegg så ønsker jeg å spise mer rent og unngå i mye større grad sukker. "Denne er fantastisk og denne er sukkerfri" skrøt bloggeren og den ser god ut. Laget på dadler og havre ser jeg. Men sukkerinnholdet er altså 29 gram per 100 gram. Det er jo mye, er det ikke? Ligger ikke melkesjokolade på 30?

Skjønner jo at det ikke er hvitt raffinert sukker det er snakk om. Men likevel synes jeg det høres mye ut. En del mettet fett er det jo også. Er disse kakene et fornuftig valg når man skal kose seg om man ønsker å leve "rent"? 

Er maltitol er bedre søtningsalternativ enn aspartam? 

http://www.allergikost.no/glutenfritt/kjeks-kaker-og-sjokolade/pure-oatie-havreterninger-m-kokos-4-pack

Anonymkode: dc65a...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Spise rent" er bare tull, hva betyr det egentlig? Økologisk? Sunt? Vegetarisk? Den kaken er nok ikke sunn hvis du sammenligner den med en skive grovbrød, men i forhold til en kake er den jo det! Litt tilsatt fett, men ellers er det jo bare dadler og havre. 

Anonymkode: f33e2...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fruktsukker i dadler, men i motsetning til hvitt sukker så er det andre næringsstoffer som gjør det sunnere, selv om sukkerinnholdet er høyt.

Sukker og fett er ikke bare sukker og fett, kommer an på hvilken type det er. 

Anonymkode: b1ba2...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er jo et rent naturprodukt, så hva er problemet? 

Tåpelig å lage begrensninger for å liksom være sunn. 

Spis alt med måte og beveg deg, så lever du sunt nok. 

 

Anonymkode: cc559...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sukker er jo et rent naturprodukt, så hva er problemet? 

Tåpelig å lage begrensninger for å liksom være sunn. 

Spis alt med måte og beveg deg, så lever du sunt nok. 

 

Anonymkode: cc559...835

Når man lager raffinert hvitt sukker så fjernes næringsstoffene, derfor er det kalorier uten næring, noe som er uheldig på alle måter. 

Anonymkode: b1ba2...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man lager raffinert hvitt sukker så fjernes næringsstoffene, derfor er det kalorier uten næring, noe som er uheldig på alle måter. 

Anonymkode: b1ba2...7dc

Hvorfor er det uheldig? Hvilken skade gjør det om man bruker det fornuftig? Sånn konkret for alle friske mennesker? 

Anonymkode: cc559...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det uheldig? Hvilken skade gjør det om man bruker det fornuftig? Sånn konkret for alle friske mennesker? 

Anonymkode: cc559...835

Har man et moderat forbruk, går det sikkert bra, men problemet er at selv som frisk så aner man ikke hvilke mengder man tåler. Sukker påvirker kroppen på alle måter og omsettes i leveren Jeg spiser sukker selv, men er ikke blind på hvor skadelig det er. Bruker heller brunt sukker, melasse eller frukt om jeg skal søte, siden man da får næringsstoffene også, og ikke bare tomme kalorier som påvirker negativt.

Anonymkode: b1ba2...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man et moderat forbruk, går det sikkert bra, men problemet er at selv som frisk så aner man ikke hvilke mengder man tåler. Sukker påvirker kroppen på alle måter og omsettes i leveren Jeg spiser sukker selv, men er ikke blind på hvor skadelig det er. Bruker heller brunt sukker, melasse eller frukt om jeg skal søte, siden man da får næringsstoffene også, og ikke bare tomme kalorier som påvirker negativt.

Anonymkode: b1ba2...7dc

Hva bruker du melasse til?

Anonymkode: 108b0...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva bruker du melasse til?

Anonymkode: 108b0...e42

Kjeks, havregrøt og kaker, for det meste :) er det kaker bruker vi gjerne annen søtning også. Melasse er undervurdert og full av vitaminer og mineraler. Kan ta litt tilvenning da, litt spesiell smak. Nå liker jeg det så godt at jeg gjerne kan ta en t-skje om jeg får søtsug ☺ 

Anonymkode: b1ba2...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har man et moderat forbruk, går det sikkert bra, men problemet er at selv som frisk så aner man ikke hvilke mengder man tåler. Sukker påvirker kroppen på alle måter og omsettes i leveren Jeg spiser sukker selv, men er ikke blind på hvor skadelig det er. Bruker heller brunt sukker, melasse eller frukt om jeg skal søte, siden man da får næringsstoffene også, og ikke bare tomme kalorier som påvirker negativt.

Anonymkode: b1ba2...7dc

Melasse er sunt ja, inneholder både jern, kobber og kalsium 😊

Anonymkode: 7557d...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 16.41, Anonym bruker skrev:

Har man et moderat forbruk, går det sikkert bra, men problemet er at selv som frisk så aner man ikke hvilke mengder man tåler. Sukker påvirker kroppen på alle måter og omsettes i leveren Jeg spiser sukker selv, men er ikke blind på hvor skadelig det er. Bruker heller brunt sukker, melasse eller frukt om jeg skal søte, siden man da får næringsstoffene også, og ikke bare tomme kalorier som påvirker negativt.

Anonymkode: b1ba2...7dc

Hvilke næringsstoffer er det du tenker på som du får fra brunt sukker eller melasse?

Anonymkode: 4e8a3...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke næringsstoffer er det du tenker på som du får fra brunt sukker eller melasse?

Anonymkode: 4e8a3...c96

Hvitt sukker er hva man får etter å ha tatt melassen ut av brunt sukker. Melasse inneholder blant annet jern, magnesium, b6 og kalsium. 

Anonymkode: b1ba2...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal unngå sukker så ville jeg heller prøvd kokosbollene fra Grete Roede, så de hadde de på Kiwi her jeg bor

https://matinfo.no/BAXT-AS/Kokosbolle-uten-sukker-90g-grete-roede/07315361111214

http://www.side2.no/helse/side2-blindtester-sunnere-kokosboller---dette-er-slik-en-kokosbolle-skal-smake/3423141352.html

Anonymkode: 108b0...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...