Gå til innhold

Rosacea

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp skjønt at jeg har rosacea. Rødhet og småkviser i panne og kinn. Brennende/sviende følelse i ansiktet. Blir verre av soling og stress blant annet. Jeg har bestilt legetime for å få undersøkt dette, men i mellomtiden lurer jeg på om det er noen med erfaring som har funnet noe som hjelper på dette? 

Anonymkode: f36d0...323

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe en reseptfri salve på apoteket, husker ikke hva den heter, men er bare å spørre så finner de det helt sikkert. Boots har også en serie hudpleieprodukter for akkurat Rosacea, litt dyr, men gode produkter. 

I tillegg er det viktig å ikke bruke foundation med olje i.

Jeg fikk et par salver på resept av hudlegen også, usikker på hva som var mest effektiv, men jeg ble i alle fall bedre, men er fremdeles rød, men ikke nuppete lenger.

Anonymkode: e8bde...55b

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kjøpe en reseptfri salve på apoteket, husker ikke hva den heter, men er bare å spørre så finner de det helt sikkert. Boots har også en serie hudpleieprodukter for akkurat Rosacea, litt dyr, men gode produkter. 

I tillegg er det viktig å ikke bruke foundation med olje i.

Jeg fikk et par salver på resept av hudlegen også, usikker på hva som var mest effektiv, men jeg ble i alle fall bedre, men er fremdeles rød, men ikke nuppete lenger.

Anonymkode: e8bde...55b

Takk for svar! Må du bruke kremene på fast basis eller var det bare til du ble bedre?

Skrevet

Rosacea er da en hudsykdom, hvorfor skal hun betale for salver selv? Jeg mener at det er slett ikke bare er kosmetisk, følelsen av at ansikte brenner konstant er til stor irritasjon.

Har lest at laserbehandling hjelper veldig men det må betales privat, ikke en krone fra det offentlige.

Anonymkode: 9fdd9...925

Skrevet

Du får ikke dekket kremer/salver for Rosacea selv om de er på resept! Bør og bruke gode fuktighetskrem og rens tilpasset for denne huden. Apoteket vett ! LRP har en god serie 

Anonymkode: 41276...fd4

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke dekket kremer/salver for Rosacea selv om de er på resept! Bør og bruke gode fuktighetskrem og rens tilpasset for denne huden. Apoteket vett ! LRP har en god serie 

Har begynt å bruke en «anti redness» krem fra denne serien nettopp. Vil denne serien kunne brukes i stedet for det man får på resept, eller i tillegg til? 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke dekket kremer/salver for Rosacea selv om de er på resept!

Hvorfor egentlig ikke? Sønnen min har atopisk eksem og får dekket både salver samt pleieprodukter (badeolje, fuktighetskrem). Huden hans klør. Mitt ansikte føles som det brenner opp, hele tiden, det er da også ubehagelig og trenger behandling. Syns ikke det er rettferdig.

Anonymkode: 9fdd9...925

Skrevet

Det eneste som har hjulpet for meg, er rett og slett laserbehandling! Veldig effektivt. Rosacea er jo en kronisk lidelse, så laserbehandling er ikke garantert å vare evig. Men det forminsker rødheten veldig. 

Selv bruker jeg kun veldig veldig milde hudprodukter fra apoteket. Kjøpte hudprodukter fra salong også, som var tilpasset min hud, men det var grisedyrt i lengden. 

Anonymkode: a4861...ba1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste som har hjulpet for meg, er rett og slett laserbehandling! Veldig effektivt. Rosacea er jo en kronisk lidelse, så laserbehandling er ikke garantert å vare evig. Men det forminsker rødheten veldig. 

Selv bruker jeg kun veldig veldig milde hudprodukter fra apoteket. Kjøpte hudprodukter fra salong også, som var tilpasset min hud, men det var grisedyrt i lengden. 

Hvordan foregår laserbehandlingen? Er det dyrt, og hvordan er det rett etterpå/dagene etterpå?

Skrevet

Det som hjelper meg, er lavdose med Isotrenitoin (to tabletter i uka, stort sett tablettfri om sommeren). Det er så lav dose at jeg ikke opplever noen bivirkninger, annet enn bittelitt tørre lepper.

Laser tar jeg i forbindelse med sjekk hos hudlege ca en gang i året. Jeg er mest plaget på nesen nå, så etter laser er det å sitte noen minutter med ispose og så er det helt fint. Ser bittelitt merker samme dagen, men ikke noe ubehag.

Til hudpleie veksler jeg mellom Avene og Laroche Posay fra apoteket.

Anonymkode: 7409c...4b6

Skrevet

Jeg tror forresten det er ca 1500,- jeg betaler for den konsultasjonen. Det inkluderer laser og resept.

Anonymkode: 7409c...4b6

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan foregår laserbehandlingen? Er det dyrt, og hvordan er det rett etterpå/dagene etterpå?

Jeg betalte 1500,- pr behandling. Da tok jeg laser i kinnene og på haka. Jeg ble veldig hoven i ansiktet etter den andre behandlingen. Fikk noen piller for å minske opphovningen, og det hjalp litt. Men det var likevel synlig i noen dager. Ikke alle får det sånn da. Behandleren min sa at det var et fåtall som fikk en slik reaksjon. Uansett så er det verdt det! Jeg har tatt en pause nå i sommer, men ser ikke bort ifra at jeg tar et par behandlinger igjen til høsten. Neeeeesten imål, rødheten har minsket veldig, men er litt nyskjerrig på om den kan gå bort helt med et par behandlinger til. 

Det er uansett veldig viktig at du bruker solkrem med høy faktor (50)! Min terapeut anbefalte meg å bruke solkrem hele året faktisk, med så høy faktor som mulig på sommerstid. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg betalte 1500,- pr behandling. Da tok jeg laser i kinnene og på haka. Jeg ble veldig hoven i ansiktet etter den andre behandlingen. Fikk noen piller for å minske opphovningen, og det hjalp litt. Men det var likevel synlig i noen dager. Ikke alle får det sånn da. Behandleren min sa at det var et fåtall som fikk en slik reaksjon. Uansett så er det verdt det! Jeg har tatt en pause nå i sommer, men ser ikke bort ifra at jeg tar et par behandlinger igjen til høsten. Neeeeesten imål, rødheten har minsket veldig, men er litt nyskjerrig på om den kan gå bort helt med et par behandlinger til. 

Det er uansett veldig viktig at du bruker solkrem med høy faktor (50)! Min terapeut anbefalte meg å bruke solkrem hele året faktisk, med så høy faktor som mulig på sommerstid. 

Glemte å si at selve behandlingen tar ikke mange minuttene. Det kjennes som om noen drar en strikk og slipper den mot ansiktet ditt. Stikker litt. Men er helt overkommelig smerte synes jeg. Noe ubehagelig innimellom 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Dette høres lovende ut:) har du tips til solkrem? Jeg har prøvd mange, men reagerer på de jeg har prøvd til nå:/

Skrevet

Solkrem LRP f 50!!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Dette høres lovende ut:) har du tips til solkrem? Jeg har prøvd mange, men reagerer på de jeg har prøvd til nå:/

Jeg bruker Cliniderm sin for sensitiv hud. Uten parfyme 🙂

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Solkrem LRP f 50!!

Takk! Går til innkjøp av den i dag! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...