Gå til innhold

Noen med erfaring rus alkoholproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et godt voksent familiemedlem som har slitt hele livet med angst og depresjoner. Jeg vet med sikkerhet at vedkommende har misbrukt hasj de siste nesten 30 årenene. Jeg vet at vedkommende også har misbrukt tabletter (f.eks sterke smertestillende). Uten at jeg vet sikkert tror jeg dette heller aldri har sluttet. Vedkommende har de siste 10 årene ikke fungert i jobb. Enten blitt sagt opp eller ikke fått fornyet kontrakt, de siste årene vært uten arbeid. Vedkommende har dårlig råd og lever alene.

Det siste halvannet året har vi merket at vi ikke finner igjen ting vi har i huset etter at vedkommende har vært på besøk. Penger (f.eks bursdagspenger til barna, konfirmasjonspenger som har lagt i konvolutt i påvente av å bli satt i banken , div saker med både høy verdi, forbuksvarer som shampooer og hårprodukter og makeup og ikke minst alkohol. Før vedkommende skulle komme på besøk nå sist merket vi alle alkoholflaskene med tusj. Jeg synes jeg kunne kjenne litt alkohollukt av vedkommende i løpet av besøket, men ikke sånn at jeg var sikker. Etter besøket oppdaget vi at flere flasker var enten tatt med eller var betydelig mindre innhold i. Vedkommende har tatt med ca 1/2 til en liter alkohol med over 40%.

Under konfrontasjon i telefonen der jeg spurte om vedkommende var alkoholiker nektet vedkommende dette. Jeg sa så at vi manglet alkohol. Vedkommende sa da med en gang at hun hadde tatt litt av ene flasken fordi hun skulle på fest og at det hadde vært idiotisk å ikke spørre. Når jeg da sa at den flasken var tatt av og den flasken var tatt av og de flaskene manglet osv innrømmet hun det også og sa igjen hvor idiotisk det var men at hun skulle på en fest og derfor hadde tatt det med (dette er ikke sønn eller datter i huset). Jeg sa at jeg trodde vedkommende hadde et alkoholproblem, da ble vedkommende irritert og sa at vi bare måtte komme ned å alkoteste henne.

Vedkommende sliter jo mye med tunge depresjoner og omfattende angst. Vi får ofte ikke tak i vedkommende på flere uker om gangen. Hvis vedkommende ringer og spør om hun kan få komme ut hit og stå å rydde på kjøkkenet uforstyrret fordi hun trenger å være sammen med noen uten å være sammen og trenge å snakke har jeg alltid sagt ja. Det er her vi oppbevarer medisiner og alkohol. Jeg har ikke kontroll om vedkommende har tatt medisiner.

Vi har tatt vedkommende i å luske rundt i kryploft og i garasje med unnskyldning at hun ser etter noe spesifikt. Ved familiebesøk vil hun alltid være alene og spør om hun kan få gå på loftet eller i kjelleretasjen. Jeg har tenkt det var angsten som gjør at hun trenger alenetid og har sagt ja til det.

Jeg tror vedkommende har et alkohol eller rusproblem i tillegg til angst og depresjon.

Noen som har kjennskap til rus og alkoholproblematikk som kjenner igjen beskrivelse som jeg har skrevet?

Anonymkode: da348...cc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner igjen beskrivelsen. Her er det mannen min. Vi kan ikke ha alkohol i huset, og når han gikk på sterke smertestillende, så merket jeg at han tok mer enn nødvendig og ruset seg på dem. Fikk han også til å indrømme det. Han har erkjent alkoholproblemet sitt, og har også bedt legen om andre typer smertestillende som han ikke blir ruset av. Han har kroniske plager med rygg og nakke, derfor langvarig smertebehandling.

Når denne personen kommer til dere, så synes jeg du skal låse inn alkohol og medisiner. Evt lås det inn i bagasjerommet på bilen, som hun sikkert ikke har noe å gjøre i. Ha evt plaster, pyrisept og ufarlig hostesaft stå igjen, evt også et par smertestillende tabletter a'la paracet/ibux, men ikke legg igjen 2 pakker liksom. Da har du bedre kontroll, og du slipper dette med å måtte konfrontere henne. Du vet at dette er et problem, ergo, du fjerner roten til problemet.

Penger fjerner du også før vedkommende kommer. Det er ikke nødvendig at det ligger penger fremme. Jeg ville kanskje levnet lommeboka i bilen mens hun var der. Ville kanskje gjemt unna ting av høy verdi også. Men hva med å følge personen ut neste gang hun er på besøk? Det er vel ikke sånn at hun går ut med hendene full av poser? Hvor gjemmer hun dette mens hun er hos dere?

Hva med å spørre hva hun skal der når hun ber om å få gå i kjeller og loft, evt spør om du skal hjelpe henne å lete hvis hun ser etter noe spesifikt.

Anonymkode: 646a5...b15

Skrevet

Ja, jeg kjenner det igjen fra familiemedlemmer. Ganske klassisk for rusmisbrukere - også det å nekte for å ha et problem.

Det er hardt å innrømme det, Hi, men dere har blitt et middel for å sponse visere rusmisbruk - sprit, penger, verdigjenstander som kan selges, medisiner...

Dere bør ikke la vedkommende få gå rundt i huset som hun vil, og dere bør selvfølgelig låse inn alkohol/medisiner og verdigjenstander/penger som hun ellers kan få tak i. Jeg ville også sagt fra til henne alt som har forsvunnet og at det har forsvunnet når hun har vært der og sagt at du mer enn gjerne støtter henne om hun skaffer seg behandling for sitt rusmisbruk, men at du ikke lenger vil akseptere å bli stjålet fra for å finansiere hennes rusmisbruk. Ville også informert om at jeg forventet å få tilbake det som er stjålet. Jeg ville også ha tatt kontakt med hennes fastlege og informert denne om hvor alvorlige problemer hun har.

Ellers anbefaler jeg deg å ta kontakt med en støttegruppe for pårørende til rusmisbrukere/alkoholikere. Du kan også kontakte kommunen din, en del kommuner har ganske gode opplegg, ikke bare for rusmisbrukere, men også for disses pårørende. Les deg også opp på rusmisbruk/alkoholisme og bli bevisst slik at dere ikke ufrivillig blir medavhengige til din slektnings rusmisbruk.

Anonymkode: 4c2d3...9c6

Skrevet

Tusen takk for godt svar.

Vi er en ganske stor familie - dermed har jeg ene kjøkkenskapet som medisinskap. Der ligger alt fra plaster, hostesaft, smertestillende både på og uten resept (fra operasjoner, kollapser og andre ting) Jeg burde jo vært flinkere til å rydde opp i dette skapet, men har liksom tenkt at det kan jo kanskje være vi får bruk for sånne ting og hvis ting er innenfor i dato har jeg latt det bli liggende der.

Enig at jeg ikke bør la penger liggende. Men jeg har hatt de i konvolutter inni arkivskapet i påvente av å kjøre i banken - og da blir det ikke bestandig gjort med det første.

Hun har alltid med seg store sekker og bagger på besøk. Behandlerne hennes innen psykiatrien jobber med dette, vi har trodd at dette går på en trygghetsfølelse at hun må ha med seg dette. (litt på samme måte som en kosebamse når en er liten).

Hun sier hun skal på toalettet og vil ikke bruke toalettet på hovedplan og vil enten i underetasjen eller på loftet. 

Hun går ut for å røyke sigaretter. Da vil hun være alene uten at vi ser henne. Da vil hun ikke være på altanen hvor vi ser henne, men går på baksiden eller fremsiden av huset. 

Hun er jo ikke her så veldig ofte. Hun er her på familiebesøk og så kuttet vi ut vaskehjelp og lot hun få overta jobben. Tenkte det ble en vinn-vinn situasjon der hun fikk litt mer penger og vi fikk vasket.

Det blir umulig å låse inn alt vi har av verdi i huset. Akkurat nå har jeg bestemt at hun ikke kan komme inn i huset, og senere blir det besøk under oppsikt.

Jeg driter litt i alt som har forsvunnet, tapt er tapt - men er mye mer redd for hvor store vansker hun har. Jeg ønsker at hun skal få hjelp. Jeg kan jo ikke vite om hun misbruker rus eller alkohol, men jeg tror jo egentlig det med tanke på stjeling nå. 

Jeg googler og googler etter bekreftelse på mine mistanker. Samtidig så kan jo det være at det er dårlig råd også.. kanskje.. Derfor jeg håpte på om noen som hadde erfaring kunne hjelpe meg med å si om dette hørtes kjent ut eller ikke. 

Jeg er så redd og fortvilet og synes det er så vondt alt sammen nå..

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for godt svar.

Vi er en ganske stor familie - dermed har jeg ene kjøkkenskapet som medisinskap. Der ligger alt fra plaster, hostesaft, smertestillende både på og uten resept (fra operasjoner, kollapser og andre ting) Jeg burde jo vært flinkere til å rydde opp i dette skapet, men har liksom tenkt at det kan jo kanskje være vi får bruk for sånne ting og hvis ting er innenfor i dato har jeg latt det bli liggende der.

Enig at jeg ikke bør la penger liggende. Men jeg har hatt de i konvolutter inni arkivskapet i påvente av å kjøre i banken - og da blir det ikke bestandig gjort med det første.

Hun har alltid med seg store sekker og bagger på besøk. Behandlerne hennes innen psykiatrien jobber med dette, vi har trodd at dette går på en trygghetsfølelse at hun må ha med seg dette. (litt på samme måte som en kosebamse når en er liten).

Hun sier hun skal på toalettet og vil ikke bruke toalettet på hovedplan og vil enten i underetasjen eller på loftet. 

Hun går ut for å røyke sigaretter. Da vil hun være alene uten at vi ser henne. Da vil hun ikke være på altanen hvor vi ser henne, men går på baksiden eller fremsiden av huset. 

Hun er jo ikke her så veldig ofte. Hun er her på familiebesøk og så kuttet vi ut vaskehjelp og lot hun få overta jobben. Tenkte det ble en vinn-vinn situasjon der hun fikk litt mer penger og vi fikk vasket.

Det blir umulig å låse inn alt vi har av verdi i huset. Akkurat nå har jeg bestemt at hun ikke kan komme inn i huset, og senere blir det besøk under oppsikt.

Jeg driter litt i alt som har forsvunnet, tapt er tapt - men er mye mer redd for hvor store vansker hun har. Jeg ønsker at hun skal få hjelp. Jeg kan jo ikke vite om hun misbruker rus eller alkohol, men jeg tror jo egentlig det med tanke på stjeling nå. 

Jeg googler og googler etter bekreftelse på mine mistanker. Samtidig så kan jo det være at det er dårlig råd også.. kanskje.. Derfor jeg håpte på om noen som hadde erfaring kunne hjelpe meg med å si om dette hørtes kjent ut eller ikke. 

Jeg er så redd og fortvilet og synes det er så vondt alt sammen nå..

Man stjeler ikke slik bare fordi man har dårlig råd - det er en unnskyldning du ønsker skal være sann. Om hun stjeler slik har hun langt større problemer enn dårlig råd!

Hun kan selvfølgelig ikke ha noen vaskejobb hos dere. Og har hun nøkkel til huset deres bør du få den igjen, ikke advare henne på forhånd, men bare kreve å få den der og da når du spør. Dessverre så kan du ikke stole på at hun ikke kopierer nøkkelen hvis hun skal levere den senere. Når det kommer til rusmisbrukere så må du miste alle illusjoner, de blir ofte ekstremt oppfinnsomme for å få tak i rusmidler eller noe de kan omsette, og de har alltid veldig gode unnskyldninger for alt de gjør. Den store bagen, for eksempel, det er jo flott å skylde på at hun føler seg trygg med den - og det gjør hun nok sikkert også, hun er da trygg på at hun kan gjemme det hun stjeler ...

Det er også veldig vanlig at de nærmeste finner mange unnskyldninger, og det er dessverre da de kommer inn i en medavhengighet (om du ikke kjenner til begrepet, søk etter medavhengighet og rusmisbruk/alkoholisme).

Oppsøk hjelp for egen del, Hi, for det er tøft å stå i en slik situasjon. Du kan også ta kontakt med hennes psykolog og informere om det du har oppdaget. Vedkommende kan ikke si noe om din slektning til deg, men informasjonen kan likevel være nyttig i videre behandling. Men først og fremst, søk hjelp selv, da kan du lettere gjøre det rette for din slektning også.

Anonymkode: 4c2d3...9c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...