Gå til innhold

Hadde dere reagert på dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 7 år har en venn som kan være litt egoistisk og vrang. 

I går spilte de fotballkamp, og min sønn scoret 4 mål. Han var kjempeglad og stolt da han ikke har fått inn mål før nå denne sesongen.

På trening i dag mens vi foreldre står og prater, kommer vennen bort til min sønn og sier: "Det var ikke DU som scoret fire mål i går! Det var laget!" I en sånn litt frekk tone.

Nå er det mulig jeg har fått litt nok derfra i det siste, men jeg kjente jeg ble irritert. Er dette noe dere hadde reagert på? Hadde dere sagt noe?

Anonymkode: a290c...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei nei nei. Dette er noe de har fått prentet inn av voksne rundt seg: man spiller som lag - taper som lag og vinner som lag. Viktig lærdom synes jeg, han har skjønt noe viktig. (Selv om den kommentaren ikke var så sosialt god - de er barn?!)

Anonymkode: 5dbae...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei. Dette er noe de har fått prentet inn av voksne rundt seg: man spiller som lag - taper som lag og vinner som lag. Viktig lærdom synes jeg, han har skjønt noe viktig. (Selv om den kommentaren ikke var så sosialt god - de er barn?!)

Anonymkode: 5dbae...59b

Ja, laget vant jo, som et lag. Men, det var jo allikevel min sønn som scoret fire mål. Jeg har jo også forklart min sønn at uten resten av laget så hadde det ikke blitt mål.

Jeg syns han skal få lov til å føle på stoltheten ved at han gjorde en god jobb. Han har ikke enormt mye selvtillit. 

Det var nok også den frekke tonen dette ble sagt i som irriterte meg mest.

Hi

Anonymkode: a290c...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er en historie med den andre gutten og at du reagerer pga. det og den tonen han tok i dag.

Synes du sier det riktige til din sønn. Men du kan også si til ham at hvis den andre gutten sier lignende igjen, så kan gutten din si "jo, det var jeg som scoret målene, men det var vi som lag som vant". Da lærer du gutten å svare igjen på en ordentlig måte, og også å stå opp for seg selv.

Anonymkode: 1dab1...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo rett!?!

man er ikke mindre viktig på banen om man spiller forsvar etter er keeper og aldri scorer mål. Sønnen din skal selvfølgelig få lov til å være stolt av sin prestasjon. Men slle spillerne er like viktig - om sn scorer eller ikke. 

Anonymkode: 9eeed...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo rett!?!

man er ikke mindre viktig på banen om man spiller forsvar etter er keeper og aldri scorer mål. Sønnen din skal selvfølgelig få lov til å være stolt av sin prestasjon. Men slle spillerne er like viktig - om sn scorer eller ikke. 

Anonymkode: 9eeed...7ec

Men, han har jo ikke rett. Det var min sønn som scoret målene. Men, hele laget vant.

Og det er jo ingen som har sagt at noen er mindre eller mer viktig enn andre? Min sønn har ikke scoret på kamp før nå. Men, han har jo vært like viktig han og, akkurat som de som har scoret mål de andre kampene.

Nå høres det sikkert ut som om jeg er veldig opptatt av at MIN sønn scoret mål. Men, det er ikke det som er greia. Greia er at jeg føler at han ikke skulle få lov til å være stolt over at det var han som scoret fire mål. 

Tenkte heller ikke å si noe om dette nå i etterkant. Tenkte mer på om dere hadde sagt noe til den andre gutten der og da når dere hørte det.

Hi

Anonymkode: a290c...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som om det er en historie med den andre gutten og at du reagerer pga. det og den tonen han tok i dag.

Synes du sier det riktige til din sønn. Men du kan også si til ham at hvis den andre gutten sier lignende igjen, så kan gutten din si "jo, det var jeg som scoret målene, men det var vi som lag som vant". Da lærer du gutten å svare igjen på en ordentlig måte, og også å stå opp for seg selv.

Anonymkode: 1dab1...f7a

Dette. 

Kompisen sier det av misunnelse, og det er menneskelig å føle - men faktisk ikke greit i forhold til lagånden. Man heier hverandre fram. Parolen om å vinne og tape som lag er ikke ment for å jekke folk ned med.

Anonymkode: 9e084...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Kompisen sier det av misunnelse, og det er menneskelig å føle - men faktisk ikke greit i forhold til lagånden. Man heier hverandre fram. Parolen om å vinne og tape som lag er ikke ment for å jekke folk ned med.

Anonymkode: 9e084...8da

Herregud, de er bare 7 år da.

Anonymkode: 90136...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneidrett er utrolig irriterende. De skal på død og liv konkurrere, og når noen påpeker at Morten var raskest, mona scoret det avgjørende målet eller at Heidi hoppet høyest blir man hysjet ned og man blir minnet på at alle er like gode og vinnere. Barna ser disse tingene selv altså. Det er bare vi voksne som ikke tåler å se barna bli skuffet, så vi kommer med alternative sannheter i stede for å lære dem god følelseshåndtering og å være stolte av seg selv uten å ha gjort en stor synlig bragd som å score. HI sin sønn scoret de fire målene, keeperen reddet sikkert mange mål, de i forsvar bidro der og de på midtbanen løp sikkert mye og fikk ballen dit den skal (jeg aner ikke hva midtbanespillernes jobb er...). Alle gjorde NOE, og hele laget vant. Men alle gjorde ikke alt. Dersom hi sin sønn slår noen på banen er det hi sin sønn som får gult/rødt kort. Det påvirker hele laget (dersom det blir utvisning og en mindre på banen), men sier treneren "ja i går fikk vi gult kort dere fordi vi slo Per på det andre laget"? Jeg er ganske sikker på at foreldrene til alle de andre barna da vil påpeke at det var hi sin sønn som slo, ikke deres barn... mulig jeg er på jordet her og lite pedagogisk. Så om jeg tar feil håper jeg dere klarer å opplyse meg.

Anonymkode: 4f874...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det høres jo ut som om dere har snakket om dette med at det er hele laget vinner osv, så gi sønnen din anerkjennelse for at han fikk til noe han sikkert har jobbet lenge for og gi beng i den kommentaren.

Den andre gutten er sikkert misunnelig på oppmerksomheten som sønnen din fikk og ville jekke ham ned litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barneidrett er utrolig irriterende. De skal på død og liv konkurrere, og når noen påpeker at Morten var raskest, mona scoret det avgjørende målet eller at Heidi hoppet høyest blir man hysjet ned og man blir minnet på at alle er like gode og vinnere. Barna ser disse tingene selv altså. Det er bare vi voksne som ikke tåler å se barna bli skuffet, så vi kommer med alternative sannheter i stede for å lære dem god følelseshåndtering og å være stolte av seg selv uten å ha gjort en stor synlig bragd som å score. HI sin sønn scoret de fire målene, keeperen reddet sikkert mange mål, de i forsvar bidro der og de på midtbanen løp sikkert mye og fikk ballen dit den skal (jeg aner ikke hva midtbanespillernes jobb er...). Alle gjorde NOE, og hele laget vant. Men alle gjorde ikke alt. Dersom hi sin sønn slår noen på banen er det hi sin sønn som får gult/rødt kort. Det påvirker hele laget (dersom det blir utvisning og en mindre på banen), men sier treneren "ja i går fikk vi gult kort dere fordi vi slo Per på det andre laget"? Jeg er ganske sikker på at foreldrene til alle de andre barna da vil påpeke at det var hi sin sønn som slo, ikke deres barn... mulig jeg er på jordet her og lite pedagogisk. Så om jeg tar feil håper jeg dere klarer å opplyse meg.

Anonymkode: 4f874...bd9

Amen!

Anonymkode: e5e0c...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, han har jo ikke rett. Det var min sønn som scoret målene. Men, hele laget vant.

Og det er jo ingen som har sagt at noen er mindre eller mer viktig enn andre? Min sønn har ikke scoret på kamp før nå. Men, han har jo vært like viktig han og, akkurat som de som har scoret mål de andre kampene.

Nå høres det sikkert ut som om jeg er veldig opptatt av at MIN sønn scoret mål. Men, det er ikke det som er greia. Greia er at jeg føler at han ikke skulle få lov til å være stolt over at det var han som scoret fire mål. 

Tenkte heller ikke å si noe om dette nå i etterkant. Tenkte mer på om dere hadde sagt noe til den andre gutten der og da når dere hørte det.

Hi

Anonymkode: a290c...587

Du har ikkeforstått spillet... det er ikke en person alene som scorer, han var siste mann på ballen, men de som sendte ham ballen er like viktige. 

Anonymkode: 53e32...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man må jo kunne si til gutten at han var utrolig flink som scoret for laget eller noe slikt. Det er jo en prestasjon av gutten å for første gang få til å score mål.

De andre guttene på laget må jo også forstå at man trenger oppbakking for å få til å score mål for laget neste gang og.

Anonymkode: adff8...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man være stolt av å score mål! 

Ja, laget spiller sammen og alle er viktige, det sier seg selv. Men la oss ikke bli så overpedagogisk at man ikke lenger kan gratulere på individnivå. Gutten din var flink, og det skal han få lov å høre.

Når den andre gutten sier slikt, så forestiller jeg meg en situasjon hvor gutten klager til mor og mor (som ikke kan tåle at hennes prins blir opprørt), forklarer det med at «Neida, han scoret ikke målet. Det gjorde dere alle sammen!» 

Vær stolt av gutten din, og la gutten være stolt av sin prestasjon! 

Anonymkode: e5e0c...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største godene ved å få større barn og etterhvert voksne barn er å slippe å forholde seg til de mest dumme og frastøtende i følgende grupper:

  1. andre barn
  2. andre barns foreldre
  3. lærere
  4. trenere

I mellomtiden, HI, får du støtte sønnen din og så langt som mulig være en motvekt til idiotene. Det innebærer også å oppdra andres unger når de er for langt utenfor akseptabel oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, de er bare 7 år da.

Anonymkode: 90136...bd7

En glimrende alder for å avlære sosiale unoter.

Anonymkode: 9e084...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har din sønn lov å være stolt over å ha scoret mål, og selvsagt var det laget som vant - det ene utelukker ikke det andre, og som regel er det jo noen på et lag som gjør en bedre innsats enn andre, sånn er det jo. Merkelig kommentar av en tydelig misunnelig gutt det der. Hadde ikke kommentert det, men sagt til sønnen min etterpå at han gjorde en kjempejobb og var veldig flink som scoret. Det er viktig å bygge selvtillit.

Anonymkode: a1c38...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikkeforstått spillet... det er ikke en person alene som scorer, han var siste mann på ballen, men de som sendte ham ballen er like viktige. 

Anonymkode: 53e32...f4b

Ja de som sendte ham ballen er line viktige, men det betyr ikke at det ikke var his sønn som satte den balle  i mål. Det var faktisk inne lagets keeper. Eller mener du på ramme alvor at keeperen scoret mål? 

Mener du at Real Madrids keeper har scoret når Ronaldo "er den siste på ballen" før mål?

Anonymkode: 4f874...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar, og ser at jeg ikke er på bærtur når jeg reagerte på den kommentaren. Jeg snakket med sønnen min rett etterpå, og fortalte han at jeg ikke syns det var hyggelig sagt, og at han skal være stolt av den jobben han gjorde på kampen. Det er lov til å være glad når man har gjort en bra jobb. Men, han vet selvfølgelig veldig godt at uten resten av laget, så hadde det jo ikke blitt noen mål. Og det vet jo han veldig godt, som scoret sine første mål denne sesongen. Endelig var det min tur til å score sa han. Og den gleden skal han få.

Hi

Anonymkode: a290c...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎06‎.‎2018 den 6.21, Anonym bruker skrev:

Han har jo rett!?!

man er ikke mindre viktig på banen om man spiller forsvar etter er keeper og aldri scorer mål. Sønnen din skal selvfølgelig få lov til å være stolt av sin prestasjon. Men slle spillerne er like viktig - om sn scorer eller ikke. 

Anonymkode: 9eeed...7ec

Gutten har jo ikke rett. Det var HI sin sønn som scoret målene. Greit at det er et lagspill, men uten HI sin sønn så kunne det jo godt være at laget hadde vært den tapende part også. 

Hi jeg hadde ikke sagt noe der og da, men tatt en prat med gutten din etterpå og forklart at du var stolt av HANS prestasjon, at det var HANS fortjeneste at de vant. Ikke sagt noe negativt om den andre gutten, men latt mitt eget barn få kjenne på prestasjonen han hadde gjort. Det fortjener han jo 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 6.53, Anonym bruker skrev:

Men, han har jo ikke rett. Det var min sønn som scoret målene. Men, hele laget vant.

Og det er jo ingen som har sagt at noen er mindre eller mer viktig enn andre? Min sønn har ikke scoret på kamp før nå. Men, han har jo vært like viktig han og, akkurat som de som har scoret mål de andre kampene.

Nå høres det sikkert ut som om jeg er veldig opptatt av at MIN sønn scoret mål. Men, det er ikke det som er greia. Greia er at jeg føler at han ikke skulle få lov til å være stolt over at det var han som scoret fire mål. 

Tenkte heller ikke å si noe om dette nå i etterkant. Tenkte mer på om dere hadde sagt noe til den andre gutten der og da når dere hørte det.

Hi

Anonymkode: a290c...587

Jeg kunne godt ha funnet på å si noe i situasjonen, som at *sønn* vet at hele laget samarbeidet så de fikk målene, men det er lov å være glad for å ha fått til å score likevel.

Samtidig ville jeg jobbet med å snakke opp annen innsats på banen også, slik at sønnen din har noe konkret å være stolt av de kampene han ikke scorer mål også. Om du i samme slengen hadde lagt merke til noe positivt kameraten bidro med på banen i går, kunne du kanskje dempet misunnelsen ved å peke på hans egen konkrete innsats.

Siden de er venner, ville jeg lagt litt innsats ned i styrke vennskapet ved å bygge opp begge gutter, men uten å la noen av dem være ufine mot hverandre. Kanskje blir gutten litt mindre egoistisk og vrang sammmen med dere om han skjønner at han ikke trenger konkurrere så veldig om anerkjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...