Gå til innhold

spørsmål til dere erfarene boligeiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn sammen med samboer for ca 1 år siden og jeg har uttrykt ønske om å kjøpe meg inn i boligen. Problemet er at han har sier at han skal først pusse opp før jeg får kjøpe meg inn. Han har tenkt til å bygge garasje og vinterhage,soverom og nytt kjøkken og bad..han har tenkt å gjøre mye selv (snekring) dette vil jo da øke verdien mye på boligen og jeg vet ikke om jeg har råd til å kjøpe meg inn da 😯 når det er sagt så er det jo ikke fristende for meg heller å ta del i all denne oppussingen som jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg å vært med på.. har det egentlig noe å si om jeg må vente med å kjøpe meg inn? Har han noe skjult motiv for hvorfor han skal pusse opp å bygge alt dette før jeg får kjøpe meg inn? Jeg spør dere erfarne bolig eiere fordi jeg har virkelig ikke peiling på hvordan dette fungerer..synes bare det virket rart siden jeg har litt egenkapital stående klart på konto akkurat nå! 😯

Anonymkode: f944f...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du i stand til å bidra med oppussingen da? Kanskje han tenker at det er han som skal ha gevinsten av eget arbeid. Til viss grad forståelig, men meget smålig.

Skrevet
8 minutter siden, HeiteH skrev:

Er du i stand til å bidra med oppussingen da? Kanskje han tenker at det er han som skal ha gevinsten av eget arbeid. Til viss grad forståelig, men meget smålig.

I form av arbeidskraft så er jeg istand til å bidra ja, blir jo en god del snekring,saging skruing og maling og det har jeg gjort flere ganger før 😆 den egenkapitalen som jeg har hadde jeg ikke tenkt å legge direkte i maling eller planker men for å få ta del i lånet 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I form av arbeidskraft så er jeg istand til å bidra ja, blir jo en god del snekring,saging skruing og maling og det har jeg gjort flere ganger før 😆 den egenkapitalen som jeg har hadde jeg ikke tenkt å legge direkte i maling eller planker men for å få ta del i lånet 

Tenkte på om han er håndverker av yrke og du ikke. Slik at han kan få gjort mye selv. Dette er jo vesentlig billigere enn å leie folk, og dersom du "bare" kan bidra som håndlanger er ikke innsatsen du legger ned like mye verdt som hans, om man regner det om i kroner og ører. Han vil nok gjøre dette selv, så få takst på huset og så la deg kjøpe deg inn. Som sagt kan jeg forstå tankegangen, særlig dersom dere ikke har felles barn eller dersom han har barn fra før. Eller om han ikke er helt trygg på forholdet. 

Skrevet
6 minutter siden, HeiteH skrev:

Tenkte på om han er håndverker av yrke og du ikke. Slik at han kan få gjort mye selv. Dette er jo vesentlig billigere enn å leie folk, og dersom du "bare" kan bidra som håndlanger er ikke innsatsen du legger ned like mye verdt som hans, om man regner det om i kroner og ører. Han vil nok gjøre dette selv, så få takst på huset og så la deg kjøpe deg inn. Som sagt kan jeg forstå tankegangen, særlig dersom dere ikke har felles barn eller dersom han har barn fra før. Eller om han ikke er helt trygg på forholdet. 

Vi har 1 felles barn og han er langt ifra håndtverker...bare for å ha det sagt. Men forstår ikke helt hvorfor jeg ikke får legge pengene i nå og heller må sitte å avvente til alt er pusset opp og bygget 😯

Skrevet

Kjøer du deg inn før oppussingen får du jo kostprisen av oppussingen i stede for den verdiøkningen en megler ev. setter i etterkant. Si dere bruker 200.000 kr + arbeidstimer, megler setter en (teoretisk selvfølgelig) verdiøkning på 350000 i etterkant. Da bet du enten 100000 + arbeidstimer (forutsatt at du kjøper deg inn med 50%), eller 175.000 + ev. arbeidstimer du har lagt ned, om du da ikke bare nekter å hjelpe til. Du risikerer altså å måtte betale for dine egne arbeidstimer. Nå er det jo ikke 100% sikkert at verdien øker like mye som dere legger inn i arbeid og penger, men jeg ville nok gamblet på det første heller enn. det siste.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 1 felles barn og han er langt ifra håndtverker...bare for å ha det sagt. Men forstår ikke helt hvorfor jeg ikke får legge pengene i nå og heller må sitte å avvente til alt er pusset opp og bygget 😯

Det er helt enkelt fordi han vil at du skal betale mer for boligen. 

Skrevet

Kan det forresten være at han ikke ønsker at du er involvert i oppussingen fordi han tenker han slipper masse kompromisser og diskusjoner om han bare gjør det selv først? Sier ikke at det er riktig å gjøre det sånn, men det kunne høres ut som tankegangen til en mann (og meg, jeg hater å pusse opp sammen med noen) :biggrin: Eller skal du ha full medbestemmelsesrett uansett?

Skrevet
5 minutter siden, Leeloo76 skrev:

Kjøer du deg inn før oppussingen får du jo kostprisen av oppussingen i stede for den verdiøkningen en megler ev. setter i etterkant. Si dere bruker 200.000 kr + arbeidstimer, megler setter en (teoretisk selvfølgelig) verdiøkning på 350000 i etterkant. Da bet du enten 100000 + arbeidstimer (forutsatt at du kjøper deg inn med 50%), eller 175.000 + ev. arbeidstimer du har lagt ned, om du da ikke bare nekter å hjelpe til. Du risikerer altså å måtte betale for dine egne arbeidstimer. Nå er det jo ikke 100% sikkert at verdien øker like mye som dere legger inn i arbeid og penger, men jeg ville nok gamblet på det første heller enn. det siste.

Ok, så det blir da dyrere for meg å kjøpe meg inn i etterkant? Her skal det gjøres mye selv uten for mye innleid arbeidskraft. Jeg har jo helt klart veldig lyst til å hjelpe med alt av oppussingen men mister litt lysten på det når jeg må "pusse opp noe jeg ikke eier"

Skrevet

Dersom det blir slik må du i alle fall passe på at ansvaret for felles barn fordeles likt i perioden oppussingen pågår. Du skal ikke ta mer ansvar for deres barn fordi han pusser opp til egen nytte.

Skrevet
5 minutter siden, Leeloo76 skrev:

Kan det forresten være at han ikke ønsker at du er involvert i oppussingen fordi han tenker han slipper masse kompromisser og diskusjoner om han bare gjør det selv først? Sier ikke at det er riktig å gjøre det sånn, men det kunne høres ut som tankegangen til en mann (og meg, jeg hater å pusse opp sammen med noen) :biggrin: Eller skal du ha full medbestemmelsesrett uansett?

Altså planen er klar for hva som skal gjøres, eneste som kunne blitt kranglet om må jo være fargen på soverommet til barnet 😅

Skrevet
4 minutter siden, HeiteH skrev:

Dersom det blir slik må du i alle fall passe på at ansvaret for felles barn fordeles likt i perioden oppussingen pågår. Du skal ikke ta mer ansvar for deres barn fordi han pusser opp til egen nytte.

Nei er ikke ønskelig men igjenn blir det et dilemma 😯 han har tenkt å starte nå og jeg er i permisjon så føler det blir vanskelig å ikke bare ta hele ansvaret for barnet selv om han er hjemme i full oppussing..høres litt urettferdig ut men kan liksom ikke bare komme ned til garasen å lempe ungen av..her liksom 😅 nei huff dilemma dilemma..må jo bare sitte å titte ut av vinduet på oppussingen med barnet i armen jeg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei er ikke ønskelig men igjenn blir det et dilemma 😯 han har tenkt å starte nå og jeg er i permisjon så føler det blir vanskelig å ikke bare ta hele ansvaret for barnet selv om han er hjemme i full oppussing..høres litt urettferdig ut men kan liksom ikke bare komme ned til garasen å lempe ungen av..her liksom 😅 nei huff dilemma dilemma..må jo bare sitte å titte ut av vinduet på oppussingen med barnet i armen jeg

Dersom du er i permisjon er jo barnet ditt ansvar på dagtid. På ettermiddag og kveld deler dere.

Hadde dette vært meg ville jeg ha krevd å enten få kjøpe meg inn nå, eller at han solgte huset og at vi kjøpte nytt hus sammen på like vilkår.

Skrevet

Høres da veldig merkelig ut at han vil pusse opp før du kjøper deg inn? Må jo være mye bedre du kjøper deg inn nå også bruker dere pengene du kjøper deg inn med til å pusse opp..

Jeg og mannen kjøpte bolig sammen og pusset opp sammen, så slapp denne problemstillingen

Anonymkode: 53f97...276

Skrevet

Jeg hadde blitt relativt vanskelig hvis min samboer hadde hatt en slik tankegang. Jeg hadde da insistert på at etter 8 timer på dagtid med barnet så måtte mannen tatt 50 % av barnet på kvelden. Jeg hadde heller ikke bidratt med noe arbeidsinnsats eller penger overhodet til oppussingen, og mest sannsynlig hadde følelsene forsvunnet helt også og jeg hadde flyttet ut. Da villa han hatt huset sitt, men uten samboer eller barnet sitt på heltid. Unnskyld ittrykket men din samboer er en smålig egoist!

Anonymkode: 42847...0d6

Skrevet
1 time siden, HeiteH skrev:

Dersom du er i permisjon er jo barnet ditt ansvar på dagtid. På ettermiddag og kveld deler dere.

Hadde dette vært meg ville jeg ha krevd å enten få kjøpe meg inn nå, eller at han solgte huset og at vi kjøpte nytt hus sammen på like vilkår.

Helt enig.

Samboer til hi er grisk.  Ønsker mer penger....

Anonymkode: 93566...0be

Skrevet

Han ville ikke jeg levd med. 

Anonymkode: 943c8...3a4

Skrevet

Dette høres bare trist ut HI. Samboeren din kommer garantert til å bruke deg som barnevakt mens han bruker ferien og pappaukene sine til å pusse opp huset (sitt!) for å få en høyere takst før du kjøper deg inn.

Noen ganger tenker jeg at ting var bedre før da det faktisk var vanlig å gifte seg når man stiftet familie.

Forlang å kjøpe deg inn nå, eller at dere kjøper noe sammen.

Skrevet
4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Dette høres bare trist ut HI. Samboeren din kommer garantert til å bruke deg som barnevakt mens han bruker ferien og pappaukene sine til å pusse opp huset (sitt!) for å få en høyere takst før du kjøper deg inn.

Noen ganger tenker jeg at ting var bedre før da det faktisk var vanlig å gifte seg når man stiftet familie.

Forlang å kjøpe deg inn nå, eller at dere kjøper noe sammen.

Helt enig 

Jeg er gift og det er grådig greit 

Anonymkode: 93566...0be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...