Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. juni 2018 #1 Skrevet 11. juni 2018 Jeg strikker genser med rundstrikk, og har akkurat strikket ermene på. Så står det: strikk til 2 masker før merke 2 rett sammen, 2 vridd rett sammen =8 masker felt. skal jeg bare strikke to masker sammen istedenfor en av gangen her? Og hvordan kan det bli åtte når jeg bare har fire merker ( to ved hvert erme)? Maskemengden blir jo bare redusert med fire.
Optatium Skrevet 11. juni 2018 #2 Skrevet 11. juni 2018 Du hr fire merker? Og så feller du to masker ved hvert merke, det blir åtte. Du strikker to sammen (istedet for en) før merket, og to vridd rett sammen etter merket (søk opp video av hvordan du strikker vridd rett, det er veldig lett, bare vanskelig å forklare).
Optatium Skrevet 11. juni 2018 #3 Skrevet 11. juni 2018 Du gjør det samme ved hvert merke, da feller du åtte til sammen.
Iiiiik Skrevet 11. juni 2018 #4 Skrevet 11. juni 2018 Når det er to masker igjen til merket, strikker du to masker rett sammen, deretter strikker du to masker vridd sammen. Når dette gjøres fire ganger på en omgang, har du felt åtte masker. Hvert merke er jo der skjøtene mellom ermet og bolen er. Hvis du ikke kan strikke vridde masker, strikker du dem bare rett sammen, det er ingen krise. Det blir mer symmetrisk hvis du strikker vridd den ene gangen, men det er ikke viktig for sluttresultatet. Så flink du er som strikker en hel genser når du tydeligvis ikke har gjort det før!
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2018 2 timer siden, Optatium skrev: Du hr fire merker? Og så feller du to masker ved hvert merke, det blir åtte. Du strikker to sammen (istedet for en) før merket, og to vridd rett sammen etter merket (søk opp video av hvordan du strikker vridd rett, det er veldig lett, bare vanskelig å forklare). 2 timer siden, Optatium skrev: Du gjør det samme ved hvert merke, da feller du åtte til sammen. Men om to blir strikket sammen så lager man jo en ny, og får da bare en reduksjon på fire. Tenker jeg feil?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 11. juni 2018 1 time siden, Iiiiik skrev: Når det er to masker igjen til merket, strikker du to masker rett sammen, deretter strikker du to masker vridd sammen. Når dette gjøres fire ganger på en omgang, har du felt åtte masker. Hvert merke er jo der skjøtene mellom ermet og bolen er. Hvis du ikke kan strikke vridde masker, strikker du dem bare rett sammen, det er ingen krise. Det blir mer symmetrisk hvis du strikker vridd den ene gangen, men det er ikke viktig for sluttresultatet. Så flink du er som strikker en hel genser når du tydeligvis ikke har gjort det før! Vridd rett har jeg lært meg, det skulle det i vrangborden. Er veldig stolt av meg selv, fra kun å kunne strikke rett, til å kunne strikke både vridd rett, vrang, legge opp felle av og øke 😀
Salvador Skrevet 11. juni 2018 #7 Skrevet 11. juni 2018 30 minutter siden, den perfekte mor skrev: Men om to blir strikket sammen så lager man jo en ny, og får da bare en reduksjon på fire. Tenker jeg feil? Vanligvis når du strikker 1 maske så erstattes den med 1 maske, mens når du strikker 2 sammen så blir de bare erstattet med 1, altså blir det 1 maske borte hver gang du strikker 2 sammen. Når du har 4 merker og skal strikke sammen 2 masker på hver side av merkene, blir det totalt 8 masker borte (2×4=8) 😊
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. juni 2018 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2018 Selvsagt🙈 jeg tenkte bare helt feil! Tusen takk for hjelpa🙏🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå