Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #1 Skrevet 10. juni 2018 Jenten våres har alltid vært en liten og småspist jente. De gangene hun var syk eller hadde tennfrembrudd levde hun nesten på kun youghurt og frukt. Prøvde selvfølgelig med vanlig mat først, da det ikke gikk måtte jeg finne på noe annet, tenkte med meg selv at det er bedre hun får i seg noe hun liker enn at hun ikke får mat i seg i det hele tatt. Men jeg tror jeg har ødelagt for både meg selv og henne nå. Hun er snart 2 år, alltid hatt dårlig matlyst og spiser lite, men hun legger på seg som hun skal og er en lykkelig jente, masse energi osv. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vurderer å ta det opp med helsesøster, men tenkte å høre med dere først. Når det er frokost så spiser hun nesten ikke skive eller grøt. Hun vil rett og slett ikke ha. Men youghurt spiser hun! Tilbyr jeg druer, gliser hun fra øre til øre. Så det vi tenkte er å prøve å være litt «streng» og tilby hun vanlig mat og kun det. Vil hun ikke ha det, så får hun vente til hun er sulten nok til å spise. Kunne det være verdt å prøve? Vil så gjerne at hun skal spise skikkelige måltider, og helst til de tider hun skal. Anonymkode: 046f5...c33
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #2 Skrevet 10. juni 2018 Jeg tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg begynte å være streng og lage en maktkamp ut av spisingen. Noen barn er bare sånn, de lever på 2 druer og et kyss på kinnet. Hvis hun spiser nok til at hun har energi og vokser som hun skal så tror jeg at jeg ville latt det være og latt henne spise yoghurt og frukt etc. Fullkornkjeks, blande et par skjeer grøt i yoghurten etc kan prøves, men ville ikke begynt å lage noe krav og mas i spisesituasjonen til et såpass lite og småspist barn. Enten så går det seg til og matlysten øker, eller så er hun en av de som bare er sånn og alltid vil være det. Jeg var/er sånn selv, er fortsatt ei småspist flis på 45 kg, frisk og rask og trives med det. Anonymkode: 192fd...9dd
Leverpostei Skrevet 10. juni 2018 #3 Skrevet 10. juni 2018 Hun er fortsatt liten, og det er mye som går seg til. Ikke lag en maktkamp rundt maten. Går hun i barnehage? Mange spiser godt der, selv om de ikke er så interessert hjemme. Til frokost kan du jo lage en smoothie, og ha oppi en halv avokado eller et rått egg, eller litt havregryn. Spiser hun middag? Min var som din, nå er hun ni og spiser alt mulig.
Rabbenreka Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 Min er sånn. Nå er hun snart 5 år og det å skulle tvinge henne blir helt feil. Hun er småspist, men er full av energi og sover godt og trives og selvfølgelig går opp i vekt, fulgt sin egen kurve hele veien. Tatt det opp med helsestasjonen flere ganger, men helsesøster er enig i at tvang er feil og at hun er som hun er.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Jeg ville vært forsiktig med å gjøre så mye ut av dette. Om hun er aktiv og legger på seg så er det egentlig greit. Min sønn levde i noen år på melk, yoghurt, bananer og skiver. Han er fremdeles kresen og er ikke så glad i grønt, men stort sett spiser han det han får om vi moser maten. Om hun spiser i barnehagen så får hun nok i seg litt av hvert, jeg ville heller tilsatt litt frukt i denne yoghurten så hun får i seg ekstra næring der. Anonymkode: 80065...4b6
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 Når sønnen min var 1.5 år å ikke spiste brødskive så sa helsesøster at jeg skulle tilby skive til måltidet,å om han ikke spiste det så skulle han ikke få noe annet. Ingenting imellom neste måltid heller. Til lunsj skulle jeg nok en gang bare tilby skive å da begynte han endelig å spise det! Nå er han 6 år å mer glad i skiver enn varm mat. Vi har også brukt samme metode i barnehagen,å også det barnet begynte å spise det han fikk servert Anonymkode: 43e79...415
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når sønnen min var 1.5 år å ikke spiste brødskive så sa helsesøster at jeg skulle tilby skive til måltidet,å om han ikke spiste det så skulle han ikke få noe annet. Ingenting imellom neste måltid heller. Til lunsj skulle jeg nok en gang bare tilby skive å da begynte han endelig å spise det! Nå er han 6 år å mer glad i skiver enn varm mat. Vi har også brukt samme metode i barnehagen,å også det barnet begynte å spise det han fikk servert Anonymkode: 43e79...415 For en syk helsesøster. Man sulter ikke babyer, fordi de ikke vil spise det man serverer. De har absolutt ingen evne til å reflektere over situasjonen. Det er det dummeste jeg har hørt! Hi, hun er bitteliten enda! Ikke lag noen kamp. Hun vokser godt, og maten kommer på plass etterhvert. Ingenting å stresse over. Så lenge hun ikke lever av chips og cola, så ordner det seg helt fint!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 Takk for svar. Jeg nevnte for helsesøster at jeg føler hun spiser lite, men fikk beskjed om å slappe av, fordi hun legger på seg som hun skal og trives godt. Så hun har det bra. Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og vente til det ordner seg! Er bare litt flaut og gå ut og spise sammen, så sitter hun bare og hiver på maten. Spiser kanskje ett par biter av et eller annet, resten havner på gulvet. Men jeg skal ikke stresse med det mer. Anonymkode: 046f5...c33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå