Gå til innhold

Lære ungen å sove i vogn...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 1,5 år som har for det meste sovet i sengen sin når hun skal ta en kvil. Sov mye i vognen da hun var baby. Nå angrer jeg litt på at vi ikke la hun oftere i vogn når hun skulle sove, fordi at nå nekter hun å ligge i vognen. Er det for sent å begynne å tilvenne hun å ta en powernap i vognen istedenfor sengen? Tenker det er lurt når hun begynner i barnehage. Vet ikke om det er andre muligheter.

Anonymkode: 951d9...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sluttet dere å legge henne i vogn når hun skulle sove på dagtid?

Sover hun i vogn  hvis du triller henne til hun sovner?

Anonymkode: 1a6e4...f4c

Skrevet

Mine 2 likte heller ikke å ta lur i vognen sin. Det går men da må det trilles. Av å til når man er ute å farter så blir det jo å sove i vognen. Min sønn er 11mnd og starter bhg neste år. 

Hos eldste løste de det med reiseseng inne på et rom. Han var forøvrig ikke den eneste som ikke likte / ikke sovnet uten at vognen var i bevegelse. Så du kan jo ta en tlf til de aktuelle bhg å høre etter om muligheten for å sove inne i seng/ reiseseng evt madrass på gulvet. 

Anonymkode: fbc04...ea2

Skrevet

Bare lær ungen å sov i vogn ! Så slipper barnehagen slite med det ! Ikke gjør ting så vanskelig ! 

Anonymkode: 3fce5...3f2

Skrevet

Gå tur med henne i vogna på et kjedelig sted når hun er trøtt (langs en kjedelig vei for eksempel) så sovner hun garantert. Da er første steg tatt. Hun vil forbinde søvn med vogna

Anonymkode: 2cd77...63c

Skrevet

Jeg skulle ønske at hun sov i vognen. Gikk mye tur med vognen som varte ca i 1,5 timer, da sovnet hun i vognen. Men nå er hun blitt større og alt er spennende. Hun henger nesten ut av vognen fordi hun vil få med seg mest mulig. Sovner ikke lenger på de turene jeg tar med henne, da må jeg sikkert gå i 3 timer hvis jeg skal få henne til å sovne! Legger jeg henne ned i vognen blir det verdens undergang, hun skriker å reiser seg opp igjen og blir skikkelig fornærmet liksom. Vurderer å bruke seler? Da klarer hun ikke å reise seg opp, men blir det ikke litt voldsomt? Skal jeg bare la henne ligge der og skrike mens hun prøver å komme seg opp? Hun sovner nok hvis hun er trøtt, men jeg har ikke mulighet å gå tur på 3 timer i hver dag, og når hun begynner i barnehage så er det ingen som kommer til å trille med henne i flere timer! Så en eller annen løsning må det være. Reiseseng hørtes lurt ut, da kommer hun seg ikke ut av hvis hun ikke vil sove. Får høre med barnehagen. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare lær ungen å sov i vogn ! Så slipper barnehagen slite med det ! Ikke gjør ting så vanskelig ! 

Det er da lettere sagt enn gjort! 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske at hun sov i vognen. Gikk mye tur med vognen som varte ca i 1,5 timer, da sovnet hun i vognen. Men nå er hun blitt større og alt er spennende. Hun henger nesten ut av vognen fordi hun vil få med seg mest mulig. Sovner ikke lenger på de turene jeg tar med henne, da må jeg sikkert gå i 3 timer hvis jeg skal få henne til å sovne! Legger jeg henne ned i vognen blir det verdens undergang, hun skriker å reiser seg opp igjen og blir skikkelig fornærmet liksom. Vurderer å bruke seler? Da klarer hun ikke å reise seg opp, men blir det ikke litt voldsomt? Skal jeg bare la henne ligge der og skrike mens hun prøver å komme seg opp? Hun sovner nok hvis hun er trøtt, men jeg har ikke mulighet å gå tur på 3 timer i hver dag, og når hun begynner i barnehage så er det ingen som kommer til å trille med henne i flere timer! Så en eller annen løsning må det være. Reiseseng hørtes lurt ut, da kommer hun seg ikke ut av hvis hun ikke vil sove. Får høre med barnehagen. 

Klart man bruker seler! Man er jo uansett redd for at de kryper ut av vogna uten tilsyn. Jeg hadde seler på min fra hun var sju måneder og kunne bevege seg. 

I min barnehage er det bare vognsoving som er mulig, her må man bare venne de til det. Like greit å gjøre det nå, først som sist. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du sluttet med vogn, men det er jo en annen sak. Putt henne i vogna når hun er skikkelig trøtt, skriker hun så får hun gjøre det litt. Hun er ingen baby☺️

Skrevet

Ha på henne seler. Hun sovner til slutt ! Lær henne at det er godt å sove. Legg henne i vogna med seler på, kos og smokk. Si natt sov godt. Stå ved siden av vogna til hun skjønner det. Hun kan godt gråte så lenge hun vet du er der . 

Skrevet
2 minutter siden, Optatium skrev:

Klart man bruker seler! Man er jo uansett redd for at de kryper ut av vogna uten tilsyn. Jeg hadde seler på min fra hun var sju måneder og kunne bevege seg. 

I min barnehage er det bare vognsoving som er mulig, her må man bare venne de til det. Like greit å gjøre det nå, først som sist. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du sluttet med vogn, men det er jo en annen sak. Putt henne i vogna når hun er skikkelig trøtt, skriker hun så får hun gjøre det litt. Hun er ingen baby☺️

Sluttet ikke med vogn. Går fortsatt på tur med henne nesten hver dag. Også når hun er trøtt, men hun våkner til da vi går ut. Og selv om hun sitter og nesten halvsover, så sovner hun ikke helt, da hun vil være med på det som skjer. Derfor blir det ofte til at hun legger seg i sengen sin når vi kommer hjem fra turen, da er hun skikkelig klar for å sove. Kanskje jeg bør kjøpe ny vogn som er litt bedre? Skulle jo ønske at hun sov i vognen i frisk luft i hagen.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sluttet ikke med vogn. Går fortsatt på tur med henne nesten hver dag. Også når hun er trøtt, men hun våkner til da vi går ut. Og selv om hun sitter og nesten halvsover, så sovner hun ikke helt, da hun vil være med på det som skjer. Derfor blir det ofte til at hun legger seg i sengen sin når vi kommer hjem fra turen, da er hun skikkelig klar for å sove. Kanskje jeg bør kjøpe ny vogn som er litt bedre? Skulle jo ønske at hun sov i vognen i frisk luft i hagen.

Jeg vet ikke, har aldri trillet turer for soving. Hun sov i vogn på trappa, og når hun våknet trillet vi en tur om det passet. 

Tror du ny vogn hjelper? 

Skrevet
2 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg vet ikke, har aldri trillet turer for soving. Hun sov i vogn på trappa, og når hun våknet trillet vi en tur om det passet. 

Tror du ny vogn hjelper? 

Egentlig ikke...

Skrevet

Jeg bruker også seler på mon når han skal sove. 20 mnd gammel. Åsså får han smokk, Da vet han at han skal sove.

Anonymkode: 1a6e4...f4c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bruk seler, hun må uansett det når hun begynner i barnehagen. Test det før du resignerer.  Vent til hun er skikkelig trøtt, legg henne, vær bestemt å si at nå er det sovetid. Legg gjerne over myggnett for å signalisere det. Er hun bare sint og fornærmet er det ikke farlig om hun skriker litt. Du kan gjerne rugge litt på vogna, bare ikke end opp med å rugge i en time. Men barnehagen er uansett drevne på dette, og barna reagerer ofte helt annerledes i barnehagen enn hjemme. Så hvis de i utgangspunktet bare har vognsoving, så ville jeg ikke spurt om noen andre sovemuligheter.

Anonymkode: c4ae5...85f

Skrevet

Gjør det mest mulig kjedelig. Mi på 2 år er vanskelig å få til å sove i vogn nå fordi ho må få med seg alt som skjer. Men bruker vogn bhg da. Hvis ho skal sove I vogn triller jeg I 8 tall på samme område, bare bytter retning innimellom. Har på seler, og legger ho ned med beskjed om at ho må sove hver gang ho setter seg opp. Gå tur når ho skal sove kan jeg bare glemme. 

Anonymkode: 2cf72...022

Skrevet

For bhg sin en så spiller det ingen rolle de får henne til og sove i vognen bare pass på at du sier fra at hun er ikke vant med det, min sov ikke i vogn hjemme men gjorde det 1.dag i bhg Jeg har vært borti flere barn i bhg som ikke sover i vogn hjemme men når de kommer i bhg så er ikke det ett problem.

Skrevet

Da mi var på den alderen passet jeg på at jeg hadde gjort noe spennende som gjorde henne sliten før hun sov i vogna. Vi var i åpen barnehage der hun herja og koste seg i et par timer i allefall. Så ut i vogna (utenfor den åpne barnehagen) med seler på og seteryggene litt bakover, så hun kunne se men var bakoverlent og så gikk jeg kjedelige veier til hun sovna. Måtte alltid gå. 

Hun kunne ikke sovne om vogna sto stille. Ei heller om det var noe spennende langs veien, eller hun kunne se meg (vogna var forovervendt). Frisk luft, vognbevegelser og før eller siden begynte øynene å glippe og hun sovna. Da hun endelig fikk barnehageplass 20 mnd gammel var jeg overbevist om at de ikke kom til å få henne til å sovne i en vogn som sto stille og kjøpte og sendte med reiseseng. Hun sov i den i to uker, men så fikk de henne til å sovne i vogna si etter det og sendte hjem reisesenga!

Anonymkode: 2cd77...63c

Skrevet

Får prøve å legge henne i vognen neste gang hun skal kvile ja. Men satser på at hun kommer til å sove i vognen i bhg. Det hadde vært mye lettere. Muligens hun blir så sliten i bhg at hun vil kvile uansett hvor hun er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...