Gå til innhold

Pakke til ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært så heldige at vi har fått lov til å låne en leilighet i en større by i sommer, og der skal vi være i nesten fire uker. Vi har tilgang på vaskemaskin og alt vi trenger, det er bare å pakke kofferten å dra. Kan vel ha med oss en koffert med 20 kg hver. Vi har aldri vært på en sånn ferie før, men vi regner med å være ganske mye i byen, ta småturer / dagsturer ut av byen. Det er gode  sommertemperaturer der vi skal, dvs om ikke noe ekstremt vil skje, så vil temperaturene ligge sånn omtrent midt på 20-tallet, med mulighet for noen skikkelig hete dager innimellom. 

Men så er spørsmålet da. Hva må vi ha med oss på en sånn tur? Kan ikke ta med hele garderoben akkurat. Vi er stort sett vant med å reise på ferie med bil, og da er det jo bare å fylle opp til det er fullt. Har prøvd å finne forslag pakkeliste på nett, men ble ikke så særlig mye klokere av det. 

Anonymkode: 91b8a...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt problemet, ta med 3-4 skift til hver, tenker shorts/tskjorte/kjole. samt 5-6 truser (de tar jo ingen plass). Så kanskje noe langermet til hver, man vet jo aldri om det kan bli kaldt, eller om man blir solbrent, og må dekke seg til noen dager. Og ei langbukse/langtights. Samt 1-2 par sokker til hver samt sandaler og sko etter hva dere skal bruke de til.

Hvis det er greie priser der, og at noen av dere kanskje trenger noe nytt sommertøy, så kan dere jo kjøpe det der istedenfor å kjøpe hjemme og ta med mye.

Min erfaring er at man oftest tar med seg for mye på ferie når man har vaskemuligheter. Man går oftest i det man liker best av sommertøy.

Anonymkode: 8c1e2...c33

Skrevet

Når dere har mulighet til å vaske trenger dere jo ikke å dra med så mye. 

Undertøy og sokker til 3-4 dager, en langbukse til hver, et par gensere/cardigan, kjoler, shorts og 5-6 t-skjorter til hver. Badetøy og gode sko. 

Jeg sliter egentlig med å skjønne at dette kan være et problem for voksne folk? 

Anonymkode: 3221f...c21

Skrevet

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser ikke helt problemet, ta med 3-4 skift til hver, tenker shorts/tskjorte/kjole. samt 5-6 truser (de tar jo ingen plass). Så kanskje noe langermet til hver, man vet jo aldri om det kan bli kaldt, eller om man blir solbrent, og må dekke seg til noen dager. Og ei langbukse/langtights. Samt 1-2 par sokker til hver samt sandaler og sko etter hva dere skal bruke de til.

Hvis det er greie priser der, og at noen av dere kanskje trenger noe nytt sommertøy, så kan dere jo kjøpe det der istedenfor å kjøpe hjemme og ta med mye.

Min erfaring er at man oftest tar med seg for mye på ferie når man har vaskemuligheter. Man går oftest i det man liker best av sommertøy.

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når dere har mulighet til å vaske trenger dere jo ikke å dra med så mye. 

Undertøy og sokker til 3-4 dager, en langbukse til hver, et par gensere/cardigan, kjoler, shorts og 5-6 t-skjorter til hver. Badetøy og gode sko. 

Jeg sliter egentlig med å skjønne at dette kan være et problem for voksne folk? 

Det var da voldsomt til fokusering på problem da. Dette er ikke noe stort problem i mitt liv, jeg klarer helt sikkert å pakke koffertene våre og få en fin ferie uten at en eneste en svarer her, men jeg hadde håpet å få noen tips og noen tanker for å se hvordan det står i forhold til det jeg eller vi tenker selv. Men takk for innspill.

Skrevet

Jeg ville tatt med sommertøy og undertøy til ca 1 uke, noe hverdags og noe litt penere. Det klarer du fint å få under 20kg.

Anonymkode: 168e6...348

Skrevet

Pakk skift til minst en uke til alle. Noe som kan matches på tvers med hverandre. Noe til enhver anledning, varmere og kaldere. 

Veldig merkelig å anbefale bare 1-2 par sokker som lenger oppe her,  tenker hun dere skal gå med sure sokker i flere dager, eller vaske hver dag? Eller vaske truser hver 3. dag?

Jeg ville lagt opp til 2-3 klesvask i uken, lys/mørk 40 g, og en 60 g. Gidder jo ikke bruke ferien på vasking?

Eksempel til mor : 6-7 par sokker og truser, 2-3 kjoler, 1 skjørt, 2 shorts og en langbukse. 3 singleter, 4 t-skjorter, en genser/bluse, en cardigan. Bikini. Gode, pene sneakers, gode litt pene sandaler. 

Barna søler litt mer på seg, og har mindre klær, så kan pakke litt mer.

Så kan dere evnt. shoppe litt der nede.

Anonymkode: 1968f...c0a

Skrevet

Selv om jegmå pakke lett har jeg jo lyst til å føle meg fin og variere hva alle har på seg litt.

Så til gutta pakker jeg en del t-skjorter og langermede skjorter, det er lettog tar liten plass. Da kan de variere med bare t-skjorte, ta åpen skjorte over istedenfor jakke på kjøligere dager, og bruke skjorta alene og variere med å brette opp ermene. I tillegg hadde jeg tatt med 4 shorts og 2 bukser. Har også med badeshorts som kan brukes som vanlig shorts ved krise.

Jentene tar med lenge kjoler. Så supplerer jeg med tights, og ensfargede t-skjorter og langermede gensere som kan brukes under når det er kjøligere.

Alle har med en lett ytterjakke hver.

Til meg selv dropper jeg olabukser, det er tungt og tar plass. Pakker heller med noen ekstra kjoler som kan brukes med og uten tights under.

Slik tenker jeg når jeg pakker.

Anonymkode: 13ca4...72d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pakk skift til minst en uke til alle. Noe som kan matches på tvers med hverandre. Noe til enhver anledning, varmere og kaldere. 

Veldig merkelig å anbefale bare 1-2 par sokker som lenger oppe her,  tenker hun dere skal gå med sure sokker i flere dager, eller vaske hver dag? Eller vaske truser hver 3. dag?

Jeg ville lagt opp til 2-3 klesvask i uken, lys/mørk 40 g, og en 60 g. Gidder jo ikke bruke ferien på vasking?

Eksempel til mor : 6-7 par sokker og truser, 2-3 kjoler, 1 skjørt, 2 shorts og en langbukse. 3 singleter, 4 t-skjorter, en genser/bluse, en cardigan. Bikini. Gode, pene sneakers, gode litt pene sandaler. 

Trodde ikke det var vanlig å bruke sokker i sandaler i varmen. Når man er en familie som dusjer omtrent hver dag, så setter man vel på en vaskemaskin med håndklær/truser minimum hver 3-4. dag? Tenker det samme med andre klær. En maskin med lyst tøy hver 4-5. dag, og en maskin med mørke klær hver 4-5. dag.

ville passet på å ta med klær i like farger slik at det blir enklere med tanke på hva som kan vaskes sammen.

Skrevet (endret)

Takk for gode tips! Lurt å tenke på at farger kan passe sammen sånn at det kan vaskes sammen. Må nok ha mer sokker og truser, ja. Vi bruker ofte sokker i sandaler når vi er ute og går, synes det er ubehagelig uten når vi skal gå lenge. Sokker og truser tar jo ikke så stor plass. God ide å pakke for en uke, og så tar vi kanskje et litt finere antrekk eller to, tilfelle vi trenger det. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt til fokusering på problem da. Dette er ikke noe stort problem i mitt liv, jeg klarer helt sikkert å pakke koffertene våre og få en fin ferie uten at en eneste en svarer her, men jeg hadde håpet å få noen tips og noen tanker for å se hvordan det står i forhold til det jeg eller vi tenker selv. Men takk for innspill.

Men det fikk du da? Det må da være lov å bemerke at det var en litt snodig problemstilling uten at du går direkte i rugg av den grunn. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det fikk du da? Det må da være lov å bemerke at det var en litt snodig problemstilling uten at du går direkte i rugg av den grunn. 

Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til å bemerke at det er en snodig problemstilling når folk spør om noe. At ting er enkelt for meg, betyr ikke at det kan være et problem for andre, og omvendt. 

Skrevet

Så gøy 👏🏻

Jeg foretrekker å kun reise med håndbagasjen.

Tips er å sjekke reglene rundt å spise ute, her varierer det en del. Noen steder må gutta ha langbukser og sko uten åpen såle (som slippere)

Holder godt med 3 skift utenom dette, badetøy, ett par gode sko og ett par sommersko. Ta gjerne et par ekstra sokker/undertøy. 

Så er det solbriller, HELFO kort, reiseforsikring, en enkel dagssekk (om ikke dere har en av disse som håndbagasje) gnagsårplaster, imodium, Paracet, plaster, antibac, solkrem, tempmåler. 

Og pass + MasterCard/visa (legg ett av korta adskilt fra resten) 

god tur 

Anonymkode: eba10...04e

Skrevet
3 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til å bemerke at det er en snodig problemstilling når folk spør om noe. At ting er enkelt for meg, betyr ikke at det kan være et problem for andre, og omvendt. 

Heldigvis er det ikke du som styrer hva andre kan kommentere. 

Skrevet

Sjekk om det er noen kulturelle "regler", sosiale normer eller rett og slett lover rundt påkledning. Om det er et typisk sydhavslad erdet gjerne kaldt på natta, og dersom det bare er sånne kjipe lakentepper er det godt å ha en pysj feks.

Ellers ville jeg bare pakka slik jeg gjør for en ferieuke, og tenkt at da bruker jeg dette og vasker det 4 ganger. Ville dog hatt litt fokus på farge, temp og vaskemetode for å spare tid på vasking. Kjedelig å ha 15plagg som må vaskes for hånd, en rød genser som vaskes alene, 3 lyse 40°, 9 stk små 60° vask plagg og en rar silkebluse blandet med andre stoffer som gjør at det burde vaskes på to ulike måter og det ene stoffet burde henge når det tørker og det andre ligge. Og la oss ikke glemme: stryking! Er det klær som blir fort krøllete? 

Lykke til, hilsen hun som ser problemer over alt!

Anonymkode: b7e2f...469

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går svært sjelden med sokker om sommeren, regner med at det gjelder flere enn meg. Bor i sandaler fra april til september (og har usexy sandalskille hele året). 

Skrevet

Gode sko, både joggesko og sandaler. Ville ellers pakket omtrent som til en 1 ukes tur med litt pent og litt praktisk tøy, gjerne klær som er lett å kombinere m hverandre og så satset på å vaske et par omganger underveis. 

Anonymkode: d3d39...bc2

Skrevet
8 timer siden, Julie (: skrev:

Jeg går svært sjelden med sokker om sommeren, regner med at det gjelder flere enn meg. Bor i sandaler fra april til september (og har usexy sandalskille hele året). 

Spørs om de skal gå med sneakers eller sandaler. I storbyen foretrekker jeg sneakers selv.

Skrevet

Noe vi gjør er å ta med klær som er i ferd med å "gå ut på dato". Ting som altså er klare for å kastes. Vi tar selvsagt ikke kun med slike klær men også fine sommerklær.

Men om du har klær som du tenker å bruke kun et par ganger til før de kastes, så kan du kvitte de med deg etter ferien. Jeg kvitter meg gjerne med hullete klær som også er i ferd med å bli for små.

Da får du litt ekstra plass til et dere helt sikkert kjøper når dere er på storbyferie

Anonymkode: 18f24...898

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så gøy 👏🏻

Jeg foretrekker å kun reise med håndbagasjen.

Tips er å sjekke reglene rundt å spise ute, her varierer det en del. Noen steder må gutta ha langbukser og sko uten åpen såle (som slippere)

Holder godt med 3 skift utenom dette, badetøy, ett par gode sko og ett par sommersko. Ta gjerne et par ekstra sokker/undertøy. 

Så er det solbriller, HELFO kort, reiseforsikring, en enkel dagssekk (om ikke dere har en av disse som håndbagasje) gnagsårplaster, imodium, Paracet, plaster, antibac, solkrem, tempmåler. 

Og pass + MasterCard/visa (legg ett av korta adskilt fra resten) 

god tur 

Anonymkode: eba10...04e

Hvem gidder å gå i samme tre antrekk i 4 uker?? Og man søler, svetter og «ekler» ut klær fortere i varmen og i storby. Ville hatt med klær til to uker. Ikke gøy å vaske bort ferien. 

Anonymkode: af33d...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...