Gå til innhold

Skal i bryllup der det serveres spekeskinke.


Kristine-1991

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart i bryllup. Og i bryllupet serveres det serranoskinke til forrett. De fleste der vet at jeg er glad i det. Jeg ønsker helst ikke å fortelle at jeg er gravid ennå da jeg kun er 5 uker på vei. Hvordan løse det? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg forresten spise det som har ligget på samme tallerken og vært i kontakt med spekeskinka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg spiste seranoskinke i bryllup når jeg var 11 uker på vei.

alt med måte! Ikke noe problem å spise en liten bit serranoskinke i en forrett 🙂 så hadde spist uten bekymringer var jeg deg! 

 

Anonymkode: fe7e0...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom helsedirektoratet fraråder det til gravide, så holder jeg meg unna.

«Alt med måte» er jo tøys, enten får du i deg bakterien eller ikke -enten det er en bit eller bit nummer 100 Det er uansett ikke verdt risikoen, da konsekvensen er så ekstremt stor om du skulle smittes.

»det gikk bra med mitt barn» får man høre...ja, fordi de som mistet er nok ikke her nå til å fortelle om det. (Og det er ikke mange det går så galt med, men igjen er det vert det?)

Uansett, til priblemet. Bare spis noe annet... Vil tro at det er mer å spise en bare spekeskinke der. Og få hjelp av mannen/kjæresten din da vel, la han snik-spise av din tallerken (hvis det ikke er koldtbord) :) 

Anonymkode: 40012...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg spiste seranoskinke i bryllup når jeg var 11 uker på vei.

alt med måte! Ikke noe problem å spise en liten bit serranoskinke i en forrett 🙂 så hadde spist uten bekymringer var jeg deg! 

 

Anonymkode: fe7e0...759

Hvorfor innbiller du deg at det har noe med mengde å gjøre?

Anonymkode: 85819...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor innbiller du deg at det har noe med mengde å gjøre?

Anonymkode: 85819...b57

Min jordmor sa bestandig "alt med måte"  å igen dør av ei halv skive seranoskinke!!!  Vås!!!! Hysteriske dere er!!

Spiste den seranoskinka i det brullupet jeg var på til forrett.

spiste ikke noe annet som "ikke er lov" utover det i det svangerskapet.. 

 

 

 

Anonymkode: fe7e0...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min jordmor sa bestandig "alt med måte"  å igen dør av ei halv skive seranoskinke!!!  Vås!!!! Hysteriske dere er!!

Spiste den seranoskinka i det brullupet jeg var på til forrett.

spiste ikke noe annet som "ikke er lov" utover det i det svangerskapet.. 

 

 

 

Anonymkode: fe7e0...759

Greit nok at du er uvitende, men ikke del din uvitenhet som en sannhet.

Anonymkode: 85819...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Greit nok at du er uvitende, men ikke del din uvitenhet som en sannhet.

Anonymkode: 85819...b57

 Jeg valgte å høre på min jordmor jeg 🙂 

Anonymkode: fe7e0...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2018 den 19.41, Anonym bruker skrev:

Ettersom helsedirektoratet fraråder det til gravide, så holder jeg meg unna.

«Alt med måte» er jo tøys, enten får du i deg bakterien eller ikke -enten det er en bit eller bit nummer 100 Det er uansett ikke verdt risikoen, da konsekvensen er så ekstremt stor om du skulle smittes.

»det gikk bra med mitt barn» får man høre...ja, fordi de som mistet er nok ikke her nå til å fortelle om det. (Og det er ikke mange det går så galt med, men igjen er det vert det?)

Uansett, til priblemet. Bare spis noe annet... Vil tro at det er mer å spise en bare spekeskinke der. Og få hjelp av mannen/kjæresten din da vel, la han snik-spise av din tallerken (hvis det ikke er koldtbord) :) 

Anonymkode: 40012...869

Hvis kjøttet har ligget på tallerkenen til HI vil alt annet på tallerkenen også være utsatt for smitte. Så hun kan ikke forsyne seg av kjøttet i det hele tatt hvis hun skal være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Pobie skrev:

Hvis kjøttet har ligget på tallerkenen til HI vil alt annet på tallerkenen også være utsatt for smitte. Så hun kan ikke forsyne seg av kjøttet i det hele tatt hvis hun skal være helt sikker.

Ja...? Jeg mente ikke noe annet heller 🤷🏻‍♀️ Hvordan det? 

Anonymkode: 40012...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at du ikke liker skinke...
Tviler på at noen blir å reagere på det. Ta en ekstra brødbit i stede. Du kommer til å få samme "problemet" med hovedretten. Det er mest sansynlig kjøtt. 
Du burde gå inn på kjøkkenet, der er det fremmedfolk. Om du forteller dem at du er gravid har ingenting å si. Bare fortell dem er tidlig og du ønsker ekstra godt stekt mat, men du vil ikke fortelle noen andre i bryllupet at du er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bruspulver skrev:

Kan du ikke bare si at du ikke liker skinke...
Tviler på at noen blir å reagere på det. Ta en ekstra brødbit i stede. Du kommer til å få samme "problemet" med hovedretten. Det er mest sansynlig kjøtt. 
Du burde gå inn på kjøkkenet, der er det fremmedfolk. Om du forteller dem at du er gravid har ingenting å si. Bare fortell dem er tidlig og du ønsker ekstra godt stekt mat, men du vil ikke fortelle noen andre i bryllupet at du er gravid. 

Du skjønner forskjell på spekepølse og vanlig kjøtt eller?

Anonymkode: 85819...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja...? Jeg mente ikke noe annet heller 🤷🏻‍♀️ Hvordan det? 

Anonymkode: 40012...869

Du nevnte at mannen kan spise kjøttet fra hennes tallerken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri lagt merke til om andre folk spiste serranoskinke eller ikke. Du forsyner deg bare av andre ting 😊

Anonymkode: f008e...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2018 den 0.35, Kristine-1991 skrev:

Jeg skal snart i bryllup. Og i bryllupet serveres det serranoskinke til forrett. De fleste der vet at jeg er glad i det. Jeg ønsker helst ikke å fortelle at jeg er gravid ennå da jeg kun er 5 uker på vei. Hvordan løse det? 🤔 

Si bare at du ikke har lyst til å støtte det dyreplageriet ? Grisene lider av å kveles før slakt? Forskere har beskrevet smerten som ekstremt smertefull og som kniver i brystet. Grisene skriker og spreller. 

Det foregår en stor kampanje og opprop om saken:
https://www.change.org/p/forby-co2-gassing-av-gris-i-norge/u/22879613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2018 den 11.28, Anonym bruker skrev:

 

Jeg spiste seranoskinke i bryllup når jeg var 11 uker på vei.

alt med måte! Ikke noe problem å spise en liten bit serranoskinke i en forrett 🙂 så hadde spist uten bekymringer var jeg deg! 

 

Anonymkode: fe7e0...759

Jeg er selv sykepleier, og alt med måte stemmer ikke når det gjelder spekeskinke. Enten får man en bit som har bakteriene i seg, eller ikke. Om man får i seg bakterien er det det samme om man har spist mye eller lite. Så det er uansett uaktuelt å spise spekeskinka. Klarer meg uten i 9mnd. Men jeg lurer mest på om jeg kan spise resten av tilbehøret, siden det har vært i kontakt med skinka? Jeg er usikker på hvor lett det smitter over. Spekeskinka lemper jeg nok bare over på kjæresten sin tallerken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2018 den 11.41, Anonym bruker skrev:

Ettersom helsedirektoratet fraråder det til gravide, så holder jeg meg unna.

«Alt med måte» er jo tøys, enten får du i deg bakterien eller ikke -enten det er en bit eller bit nummer 100 Det er uansett ikke verdt risikoen, da konsekvensen er så ekstremt stor om du skulle smittes.

»det gikk bra med mitt barn» får man høre...ja, fordi de som mistet er nok ikke her nå til å fortelle om det. (Og det er ikke mange det går så galt med, men igjen er det vert det?)

Uansett, til priblemet. Bare spis noe annet... Vil tro at det er mer å spise en bare spekeskinke der. Og få hjelp av mannen/kjæresten din da vel, la han snik-spise av din tallerken (hvis det ikke er koldtbord) :) 

Anonymkode: 40012...869

Vil tro at forretten serveres på en tallerken per pers, så å plukke noe annet tror jeg blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bruspulver skrev:

Kan du ikke bare si at du ikke liker skinke...
Tviler på at noen blir å reagere på det. Ta en ekstra brødbit i stede. Du kommer til å få samme "problemet" med hovedretten. Det er mest sansynlig kjøtt. 
Du burde gå inn på kjøkkenet, der er det fremmedfolk. Om du forteller dem at du er gravid har ingenting å si. Bare fortell dem er tidlig og du ønsker ekstra godt stekt mat, men du vil ikke fortelle noen andre i bryllupet at du er gravid. 

Hovedretten er safe. Desserten også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri lagt merke til om andre folk spiste serranoskinke eller ikke. Du forsyner deg bare av andre ting 😊

Anonymkode: f008e...8be

Er vanskelig å forsyne seg av andre ting når retten blir servert på en tallerken og det blir delt ut en per pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri lagt merke til om andre folk spiste serranoskinke eller ikke. Du forsyner deg bare av andre ting 😊

Anonymkode: f008e...8be

Hvor ofte kan man forsyne seg selv i bryllup, det er vel ikke veldig vanlig?

Anonymkode: 85819...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så nå at det var forrett , bekllager. Tenkte visst på koldtbord. Bytt tallerk med kjæresten din når han har spist halve eller mer av sin, så ser det ut som om du har spist din porsjon. Tror ikke noen legger merke til det. 

Anonymkode: f008e...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pobie skrev:

Du nevnte at mannen kan spise kjøttet fra hennes tallerken. 

Nei, jeg sa at mannen kunne spise av hennes tallerken (slik at det ser ut som om hun har spist).

(hvis det ikke er buffet -om det er buffet så kan hun velge noe annet) 

Anonymkode: 40012...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kristine-1991 skrev:

Vil tro at forretten serveres på en tallerken per pers, så å plukke noe annet tror jeg blir vanskelig.

Da lar du bare være å spise. Evt bytter med mannen/lar han spise av din.

Folk bryr seg mindre om andre en du tror...de fleste har nok med sitt.

Anonymkode: 40012...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...