Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Jenta mi på 7 år har ei bestevenninne på samme alder. Hun er mye hos oss, og det jeg nå ser er at venninna er veldig egoistisk til tider. Hvis min jente vil leke noe venninnen ikke vil, melder venninna seg helt ut og bare finner på noe annet. Men, hvis det er noe venninna vil leke, så må min jente være med på det for eks. Hun kan ta det smågodtet hun liker og sleiker på det, slik at min jente ikke får det, og hun skal alltid ha viljen sin. Er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Men, jeg har sagt i fra hver gang jeg har sett eller hørt noe. Er usikker på hvor streng jeg skal være. Venninna er ellers en grei og snill jente, så vil liksom ikke skremme henne bort heller. Takknemlig for tips og råd til hva jeg kan si og hvordan håndtere dette dette. Anonymkode: c936c...4c0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 La de ordne opp selv. Forstår at det er hardt å se ens egen blir «overkjørt», og fint at du tar det når du ser det (så jenta de lærer at det er grenser for hva en skal akseptere), men det beste er å ta et skritt tilbake. På generell basis så bør du lære jenta di selvrespekt, og snakke om grenser og aksept, men så får de prøve og feile selv. Anonymkode: 7b956...a58
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: La de ordne opp selv. Forstår at det er hardt å se ens egen blir «overkjørt», og fint at du tar det når du ser det (så jenta de lærer at det er grenser for hva en skal akseptere), men det beste er å ta et skritt tilbake. På generell basis så bør du lære jenta di selvrespekt, og snakke om grenser og aksept, men så får de prøve og feile selv. Anonymkode: 7b956...a58 Ja, jeg blander meg minst mulig. Er tilhenger av å la barn ordne opp selv. Men, når de står rett foran meg og holder på, så er det vanskelig når min jente setter øynene på meg, og ber om litt støtte. Men, skal fortsette å snakke med min jente om grenser og aksept. Det er litt vanskelig for henne da hun alltid skal være så snill, vil gjøre andre glad. Hi Anonymkode: c936c...4c0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg blander meg minst mulig. Er tilhenger av å la barn ordne opp selv. Men, når de står rett foran meg og holder på, så er det vanskelig når min jente setter øynene på meg, og ber om litt støtte. Men, skal fortsette å snakke med min jente om grenser og aksept. Det er litt vanskelig for henne da hun alltid skal være så snill, vil gjøre andre glad. Hi Anonymkode: c936c...4c0 Men i de tilfellene hun setter øynene i deg så griper du jo inn, og bruker muligheten til å vise datteren din hvordan det kan gjøres på en Ok måte («Lise, det du gjør nå er ikke hyggelig. Å slikke på alt godteriet, så du slipper å dele, er ikke pent gjort. Tenk om noen gjorde det mot deg, og tenk etter om du hadde syntes det var kjekt...» feks. ) Og så kan du, når dere er alene, snakke om det som skjedde og hvordan din datter kunne løst det om hun var alene. Lær henne at det blir ikke krig. Hvis noen blir sure for at hun står opp for seg selv så får de bare bli det. I et godt vennskap skal alle føle seg bra. Anonymkode: 7b956...a58
Mostly Harmless Skrevet 10. juni 2018 #5 Skrevet 10. juni 2018 Ok, jeg hadde vært såpass streng at om hun etter én samtale hadde sleiket på godteriet igjen, hadde godteriet forsvunnet for godt. Også annen skikkelig ufin og selvsentrert oppførsel ville jeg slått ned på, type «jeg skal ha den største», «jeg vil ha mest» og lignende. Én forklaring og så nulltoleranse. Orker ikke å late som det er greit å være egoist. Når der gjelder hvem som skal bestemme i lek, ville jeg støttet barnet mitt i å stå på sitt. Barnet mitt hadde en venn som truet med å gå hjem om han ikke fikk det som han ville hele tida. Jeg pratet med barnet mitt om at han ikke trengte å føye seg i alt likevel. Om kameraten gikk hjem, var det ikke krise. De kunne likevel leke mer en annen dag når de hadde lyst til det samme. Når gutten min sluttet å få panikk og føye seg når trusselen kom, viste det seg at kameraten sjelden gikk hjem uansett. Og de gangene han gikk, var det egentlig helt greit med en liten pause.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #6 Skrevet 10. juni 2018 Hver sin skål med snop og la dem ordne opp i hva de skal gjøre selv. Blir de ikke enige kan de leke alene eller finne andre å leke med. Anonymkode: bd88f...2d2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #7 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men i de tilfellene hun setter øynene i deg så griper du jo inn, og bruker muligheten til å vise datteren din hvordan det kan gjøres på en Ok måte («Lise, det du gjør nå er ikke hyggelig. Å slikke på alt godteriet, så du slipper å dele, er ikke pent gjort. Tenk om noen gjorde det mot deg, og tenk etter om du hadde syntes det var kjekt...» feks. ) Og så kan du, når dere er alene, snakke om det som skjedde og hvordan din datter kunne løst det om hun var alene. Lær henne at det blir ikke krig. Hvis noen blir sure for at hun står opp for seg selv så får de bare bli det. I et godt vennskap skal alle føle seg bra. Anonymkode: 7b956...a58 Ja, jeg sier alltid i fra når jeg ser/hører det. Min jente har en tendens til å føye seg for å unngå sure miner, så vi må nok snakke litt mer om hvordan hun kan løse det. Hi Anonymkode: c936c...4c0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #8 Skrevet 10. juni 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hver sin skål med snop og la dem ordne opp i hva de skal gjøre selv. Blir de ikke enige kan de leke alene eller finne andre å leke med. Anonymkode: bd88f...2d2 Hver sin skål er nok lurt, ja. "Problemet" er at min jente som regel føyer seg om de ikke blir enige. Venninna føyer seg aldri. Hi Anonymkode: c936c...4c0
Gjest Antarctica Skrevet 10. juni 2018 #9 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, Mostly Harmless skrev: Ok, jeg hadde vært såpass streng at om hun etter én samtale hadde sleiket på godteriet igjen, hadde godteriet forsvunnet for godt. Også annen skikkelig ufin og selvsentrert oppførsel ville jeg slått ned på, type «jeg skal ha den største», «jeg vil ha mest» og lignende. Én forklaring og så nulltoleranse. Orker ikke å late som det er greit å være egoist. Når der gjelder hvem som skal bestemme i lek, ville jeg støttet barnet mitt i å stå på sitt. Barnet mitt hadde en venn som truet med å gå hjem om han ikke fikk det som han ville hele tida. Jeg pratet med barnet mitt om at han ikke trengte å føye seg i alt likevel. Om kameraten gikk hjem, var det ikke krise. De kunne likevel leke mer en annen dag når de hadde lyst til det samme. Når gutten min sluttet å få panikk og føye seg når trusselen kom, viste det seg at kameraten sjelden gikk hjem uansett. Og de gangene han gikk, var det egentlig helt greit med en liten pause. Dette. Får være måte på dulling. Godteri som noen slikker på går i søpla!
Gjest Antarctica Skrevet 10. juni 2018 #10 Skrevet 10. juni 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hver sin skål er nok lurt, ja. "Problemet" er at min jente som regel føyer seg om de ikke blir enige. Venninna føyer seg aldri. Hi Anonymkode: c936c...4c0 Og da sier du selvsagt ifra at nå er det hennes tur til å gi seg, for du er den voksne og bestemmer her i huset. Punktum.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #11 Skrevet 10. juni 2018 Takk for gode råd! Det "fine" er jo at venninna gjør ikke dette i skjul. Hun gjør det rett foran nesa mi, så det er jo ofte mulighet for veiledning. Hadde vært verre om alt hadde foregått i skjul. Har snakket med min jente i dag, så håper hun blir tryggere på å stå opp for seg selv. Hi Anonymkode: c936c...4c0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #12 Skrevet 10. juni 2018 Jenta di fortjener klapp på skulderen fordi hun er sosialt klok og moden og ikke truer eller manipulerer på samme måte som denne jenta. Jeg ville fortalt henne at jeg var stolt over at hun skjønte hvordan man oppfører seg. Og forklar at denne jenta trenger hjelp av de voksne til å lære noen litt sentrale ting.... da plasserer du handlingene hennes der de hører hjemme (i «umoden jente med veiledningsbehov»,) og du styrker selvfølelsen hennes. Anonymkode: 987e8...491
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #13 Skrevet 10. juni 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jenta di fortjener klapp på skulderen fordi hun er sosialt klok og moden og ikke truer eller manipulerer på samme måte som denne jenta. Jeg ville fortalt henne at jeg var stolt over at hun skjønte hvordan man oppfører seg. Og forklar at denne jenta trenger hjelp av de voksne til å lære noen litt sentrale ting.... da plasserer du handlingene hennes der de hører hjemme (i «umoden jente med veiledningsbehov»,) og du styrker selvfølelsen hennes. Anonymkode: 987e8...491 👏🏻👏🏻👏🏻 Godt svar!! Anonymkode: c276d...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå