Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #1 Skrevet 9. juni 2018 Føler livet mitt er bare kaos for tiden. Ble alene med tre barn i fjor. Det har gått greitt, men det er så veldig travelt! De krangler, roter og gjør aldri husarbeid. Er etter de hele tiden og maser at de må rydde opp etter seg. Syns jeg maser fra jeg står opp til jeg legger meg. Maser om å rydde, gjøre lekser, legge seg, osv. De gjør ingenting av seg selv og det er store barn! Eldstejenta på 15 er konstant sur, vet det er normalt, men det gjør ikke ting bedre akkurat! Jeg sliter økonomisk, bor i en stygg og nedslitt leilighet, er sliten og trøtt av alt!! Føler ingen liker meg, mine nærmeste venner bor flere timer unna meg. Denne helgen toppet det seg da det gikk opp for meg at han jeg liker er en useriøs dritt som bare har playet meg hele tiden. Er redd jeg er på vei til å bli skikkelig deprimert, utslitt og ubrukelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre, hvem jeg kan spørre om hjelp eller noe Alt er galt nå! Eneste lyspunktet er faktisk jobben min, men er så sliten at jeg ikke føler jeg gjør en god jobb for tiden 😕 Orker ikke dette mer Beklager, dette var et skikkelig syteinnlegg, men har ingen andre å snakke med! Anonymkode: dad41...fbc
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #2 Skrevet 9. juni 2018 Bestem deg her og nå for at du skal være konstruktiv neste uke for å gjøre ting bedre for deg selv. Da er det to ting du må gjøre - det ene er å gjøre noe for at du skal få det bedre, det andre er for å legge et grunnlag for at dere skal få det bedre hjemme. Det første gjør du ved å bestille en time til legen din mandag, og også da ringe familievernkontoret for samtaler der. Fvk tar ikke bare problemer i forhold, men like gjerne for problemer som du har nå mtp. barna og den omstillingen dere har gått gjennom siste året. Det andre er at du har så store barn at jeg synes du skal kalle inn til "familieråd", gjerne allerede i morgen. Fortell barna at du er veldig sliten for tiden og at du ikke trives med å føle at du må mase om alt som skal gjøres - og at du vil tro det ikke er noe kjekt for barna heller når du må mase hele tiden. Og så prøver dere å bli enige om hvordan dere kan bli enige om arbeidsfordeling. Sett opp lister over ting som må gjøres - daglig og ukentlig - og så prøver dere å bli enige om hvem som gjør hva når og hva alle skal gjøre. F.eks. - alle må rydde etter seg selv. Dette innebærer å rydde på plass tallerken/glass/bestikk når de har spist, sette inn mat om de har tatt seg mat utenom familiemåltider, tørke av benken etter seg. Har de tatt med seg kjøkkenting på rommet eller til andre rom må de også rydde dem tilbake når de er brukt. Har dere plass - kurver til ulike typer vasketøy, og finn en ordning på hvem som vasker klærne og når (kan de det ikke - på tide å lære det). Alle skal legge sammen egne klær og legge dem på plass i skap/skuffer. Sko skal settes fint i gangen når de kommer utenfra og inn, ytterklær henges opp med det samme, sekker skal på rommet. Sett opp oppgaver som hver tar ellers - bære ut søpla, sette på/rydde ut av oppvaskmaskinen, lage middag ulike dager (sett dere f.eks. ned en gang i uka og planlegg neste ukes meny, og få en eller flere til å hjelpe med handling, om det går). Om de ikke kan lage mat, da setter du opp en plan hvor de alle en dag i uken må lage middag sammen med deg - og etterhvert skal de få ansvar selv. Rydding av rom en gang i uken er en selvfølge, da skal de også støvsuge, tørke støv og vaske rom. Kanskje kan dere ha en "helgevasksamling" hvor dere alle fire samtidig rydder/vasker leiligheten til eller i helgen - eller kanskje kan dere fordele ulike oppgaver og så kan ungene ha litt slingringsmonn på når de gjør det de har ansvar for. Lag lister - hvem har ansvar for hva og når. Gjerne også lister over hva de ulike oppgavene innebærer - f.eks. skal man vaske badet må vask, do og dusj vaskes (kanskje til og med oppgi hvilke vaskemidler og kluter som brukes om de er helt analfabeter på området ), tørke speil, støvsuge og vaske gulv osv. Dere har hatt store endringer i livene deres siste året, si til dem at det er normalt at man da kan bli litt irritert og lei og sliten, men at dere må finne løsninger slik at det blir koselig for alle, og at dere deler på det som må gjøres i hjemmet. Åpne så for en samtale videre på hva de tror dere kan gjøre sammen som er hyggelig. Er det noe de savner å gjøre sammen? Er det noe dere kan gjøre sammen? (nå på sommeren er det f.eks. lett å ta med middag ut, enkel mat kan smake mye bedre ute i hagen eller ute i naturen eller på stranda, ikke trengs store forberedelser heller om dere tar det enkelt). Ta tak i dette, brett opp ermene og sett i gang. En slik arbeidsfordeling må til. Og du må i tillegg søke hjelp for din egen del. Du sier at jobben er din store glede. Da er nok ikke full sykemelding noe for deg, men kanskje trenger du f.eks. 40 % sykemelding en periode for å føle du får hodet litt mer over vann? Pass også på at du gjør noe som er positivt for deg. Gå deg en tur hver dag. Trenger ikke være lang tur, bare kom deg ut og beveg deg. Lakk tåneglene. Hva som helst - bare noe som er positivt for deg selv. :) Anonymkode: fe984...9bb
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #3 Skrevet 9. juni 2018 Kanskje du skulle hatt noen å snakke med? Snakket med legen din? Jeg er i ganske lik situasjon som deg og har vært det i 3 år nå. Utrolig hvor vanvittig utslitt man kan bli til tider. I tillegg har jeg ingen avlasting av faren da han flytte til et annet land pga ny dame. Mannfolk har jeg også kysset min andel frosker av. Virker som om de fleste bra menn er opptatt, så har gitt litt opp det.. Økonomisk får du bare prøve å fortsette sånn som du gjør. Min tenåring var nødt til å gå med aviser fra den måneden hun var 13. Hun liker det ikke men det gir henne penger hun selv kan disponere til kino og diverse klær hun ønsker seg som jeg ikke har råd til. Ellers så har de faste oppgaver. Uteblir en oppgave = en dag uten telefon (som er det de verdsetter høyest her i verden:p) Livet som alenemor med dårlig økonomi er til tider hardt og tungt.. Men det er overkommelig ♥️ Anonymkode: 3c8d6...9a2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #4 Skrevet 10. juni 2018 Takk for svar og gode råd! Skal snakke med barna igjen i dag. Har prøvd alle mulige slags måter å få de til å bidra, men alt sklir ut om jeg ikke maser og det går en dag og huset er så rotete at jeg omtrent må lage sti på gulvet for å komme frem (litt overdrivelse kanskje) Har vurdert å gjøre sånn de gjør i barnehagen. Ta et bilde av hvordan feks kjøkkenbenken skal se ut etter bruk, sånn at ungene får det inn med teskje😅 Tenker de får en oppvekker når jeg må bruke barnehagemetoder for å få de til å rydde etter seg 😛 Jeg pleier å være flink til å gjøre noe med ting jeg ikke er fornøyd med, men nå ble det så mye på en gang at det bare ble uoverkommelig. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Eller jeg har vel allerede begynt med å kutte ut den mannen som dyttet meg over kanten denne gangen. Tenker også å ikke bruke mye på ferie i sommer, men pusse opp litt og gjøre det koselig hjemme. Ting er litt lysere i dag, men skal nok ikke mye til å ødelegge det. Anonymkode: dad41...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå