Gå til innhold

Er dette min skyld??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann som snakker med broren sin omtrent 5-6 ganger i uken. Som regel ringer han drita full og vrøvler rundt i ca 1time hver gang. 

I dag hadde jeg noe kjempe viktig som jeg hadde jobbet med ett helt år vi skulle opp klokken 5 og kjøre langt avgårde. Så ringte han igjen i går klokke 12.30 og vekket meg mens min mann selvsagt tok telefonen. Etter å ha greid å vekt meg presterte han å gå opp angivelig for ikke å vekke meg👿. Da svartnet det for meg og jeg gikk opp og sa at nå holder det. Nei han kan ikke kjøre deg! Og så sa jeg at nå legger han på og la på telefonen. Mannen min klikka men det spillet ingen rolle jeg ville at han en eneste gang skulle ta hensyn til meg kona hans!

Vel etter mye krangel og kun tre timers søvn kjører vi sv gårde. Leser i lokal avisen og skjønte med en gang hva som hadde skjedd. Han ble tatt for fyllekjøring. Jeg personlig er glad han endelig er tatt da han bar gjort det veldig mange ganger. Men nå klandrer mannen min meg om at det er min skyld!!! For han hadde gledelig hentet han (selvsagt) når jeg satt fast med bilen gadd han ikke å ta telefonen en gang ...

Anonymkode: 933bb...8d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke din skyld nei. Han kunne vel ha ringt etter en taxi om det var sånn?

Skrevet

Det som i alle fall er bra, er at en fyllekjører ble tatt! 

Det er også flott at du endelig har satt skapet på plass. Respekterer ikke din mann dette, så tenker jeg at det er begrenset hvor mye du har bruk for ham. 

Anonymkode: 0fd13...394

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke din skyld!

Men hvis mannen din blir sur eller sint på deg for dette, da tror jeg to ting - sinnet hans dekker egentlig over at han er redd og bekymret for sin bror og hans helse og fremtid, redd for at han skal drikke seg ihjel, redd for at han skal kjøre seg selv eller andre ihjel, redd for å miste broren. Og det andre er at jeg får en følelse av at broren din på ene siden nesten virker medavhengig til sin brors rusproblemer, og at han på andre siden nesten fungerer som brorens terapeut.

Jeg anbefaler at du og mannen din søker kunnskap og støtte som pårørende til en alkoholmisbruker. Søker dere støttegruppe for rusavhengige så finner dere støttetelefoner. Ta også kontakt med kommunen dere bor i, flere kommuner har tilbud både til rusmisbrukere og til pårørende.

Din svogers rusmisbruk begynner nå å påvirke forholdet mellom deg og din mann så mye at jeg tror dere også bør gå i parterapi. Dere skal fortsette å leve godt sammen selv om hans brors rusmisbruk dessverre påvirker dere negativt. Om du og din mann ikke tar ansvar for deres forhold og står sammen (det ER tøft å ha et nært familiemedlem som er rusmisbruker - det fører til skillsmisser), da risikerer dere at ekteskapet blir ødelagt fordi dere på et vis blir medavhengige til hans brors avhengighet.

Snakk med mannen din. Han er nok redd, som jeg skrev over, han føler seg sikkert hjelpesløs, og hans "løsning" er å forsøke å gjøre alt han kan for broren for å holde ham i live. Men mest trolig er din mann medavhengig (søk det opp om dere ikke har hørt om det), og da får din manns "hjelpsomhet" dessverre motsatt effekt enn han ønsker å ha på sikt. Din mann skal ikke gi opp sin bror, men han må finne en annen måte å ha kontakt med broren, lære seg å sette grenser både for egen og din skyld, men like mye for hans brors skyld.

Anonymkode: 76d3e...3ac

Skrevet

Det er kun hans skyld. Uavhengig av hva som skjedde i forkant, så er han en voksen person som tok avgjørelsen alene om å sette seg bak beruset bak rattet.

Anonymkode: 6794e...9fa

Skrevet

dette bør ikke du legge deg i

Anonymkode: 7125e...688

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Atter en kunnskapsløs uttalelse fra den alltid bevisste BW.

Anonymkode: 4b94f...65d

Skrevet

Det er kun en som har skyld ved fyllekjøring, den som setter seg bak rattet.

Anonymkode: c8707...fa3

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei så når jeg er en del av det ja DA bør jeg i alle fall ikke legge deg i det😂

Anonymkode: 933bb...8d5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår ikke at for hver eneste gang du poster disse kommentarene så gir du bare tydeligere og tydeligere uttrykk for at du er veldig ressurssvak? Dårlig humor er ditt minste problem. Det er verre med dine sosiale og empatiske antenner. Og tydeligvis står det også veldig dårlig til med dine allmennkunnskaper også, når du ber Hi ikke legge seg borti det at hun har en alkoholiker i familien som nå tydeligvis også fyllekjører.

Måten du tydeligvis "må" svare på denne måten er blitt såpass tvangsaktig hos deg at du bør søke hjelp hos behandleren din, fortelle hva du driver med på nett - eller skaffe deg en psykolog om du ikke allerede har en.

Anonymkode: 76d3e...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...