Gå til innhold

Utredning BUP. Noen som har god kunnskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En veldig lang historie, prøve korte ned.

En «venninne» i vår gjeng som vi på en måte har tatt litt vare på siden skoletiden har et barn. Skriver «venninne» da hun er svært vanskelig å forholde seg til i innimellom. Hun er ekstremt hissig, har ingen andre venner enn oss i gjengen, her svinger det opp og ned i forhold til kontakt. 

Uansett, hennes datter i barneskolealder har blitt utredet på bup. Hun har endel utfordringer, samspill, få venner, sint og angst. 

Skolen har tatt dette opp flere ganger uten respons fra mor da skolen er i følge henne IDIOTER. Hennes barn har bare angst og ingen andre problemer. For å «lære skolen en lekse» fikk hun presset gjennom utredning hos bup. Dama har enorme ressurser. 

Uansett, resultatet er nå i følge en annen venninne at barnet blir blant annet beskrevet som manipulativ og utspekulert samt at hun har samarbeidsproblemer fordi hun er dominant. Angsten er nevnt men den er ikke hovedutfordringen.

Nå er selvsagt denne venninnen ute i kulda fordi moren sier at det er ikke det som står skrevet. Så lurer jeg på da, er dette en beskrivelse bup kan komme med under utredning? Jeg synes det høres rart ut. Dette brevet har altså bare denne venninnen lest, språket er jo profesjonelt men hun sa det sto dette «i en profesjonell formulering»

Jeg har ofte selv reagert på dette barnets adferd og egne barn synes ikke det er noe OK å være med henne. Jeg ser helt klart at hun nok er utrolig smart og god på å manipulere. Men, hun er fortsatt et lite barn. 

Noen med innspill? Hvis så er at barnet har disse problemene som beskrevet, hva skjer nå? Får de hjelp? Kan mor nekte å ta i mot hjelp. Uansett hva de kommer frem til så tenker jeg at her trengs det veiledning. Spørsmålet er bare om mor vil akseptere hele konklusjonen. 

Vil gjerne ha seriøse svar. 

Anonymkode: 771e3...d8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at ord som manipulerende er brukt.

Hun kan ha fått en atferdsforstyrrelse-diagnose?

BUP tilbyr stort sett alltid behandling, i dette tilfellet sikkert foreldreveiledning. Men det er frivillig. Hun kan takke nei.

Spørs om ikke barnevernet er riktig instans her..

Anonymkode: 1abd2...a00

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at ord som manipulerende er brukt.

Hun kan ha fått en atferdsforstyrrelse-diagnose?

BUP tilbyr stort sett alltid behandling, i dette tilfellet sikkert foreldreveiledning. Men det er frivillig. Hun kan takke nei.

Spørs om ikke barnevernet er riktig instans her..

Anonymkode: 1abd2...a00

Jeg har ikke lest det, tror ikke manipulativ sto skrevet, mer at «barnet får ofte styrt aktiviteter i den retning hun ønsker ved å påvirke en og en, og klarer ikke barnet styre leken utagerer hun med ord og stikker av fra området» 

Det var nok denne venninnen som leste mellom linjene og konkluderte med at hun var manipulativ. Forklarte det nok litt dårlig i hi. 

Mulig det vil komme en diagnose etterhvert, det vet jeg jo ingenting om. 

Skrevet

Det er sjelden BUP konkluderer en utredning med en deskriptiv vurdering av barnet. Og hvis de konkluderer på denne måten, er ikke barnet "sykt" og trenger ikke behandling. I spesialisthelsetjenesten skal man jo vurdere om barn har en lidelse som trenger behandling. Hvor kommer informasjonen om at barnet ikke tilpasser seg andre fra? Skolen? Regner med at mor ikke vil beskrive barnet på denne måten. BUP har kanskje vært og observert barnet i skolesituasjonen som del av utredningen, men det er lite sannsynlig at de ser sånt som dette tydelig nok til å trekke denne konklusjonen.

Alt i alt synes jeg dette skurrer. Du beskriver en bekjent som ikke fungerer så godt med andre, og også en venninne som tillegger denne dama negative egenskaper, og også barnet hennes. Det er mulig din bekjente og hennes barn burde hatt hjelp, men psykisk helsehjelp kan ikke påtvinges noen. Dessverre og heldigvis,

Anonymkode: e9035...0bb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er sjelden BUP konkluderer en utredning med en deskriptiv vurdering av barnet. Og hvis de konkluderer på denne måten, er ikke barnet "sykt" og trenger ikke behandling. I spesialisthelsetjenesten skal man jo vurdere om barn har en lidelse som trenger behandling. Hvor kommer informasjonen om at barnet ikke tilpasser seg andre fra? Skolen? Regner med at mor ikke vil beskrive barnet på denne måten. BUP har kanskje vært og observert barnet i skolesituasjonen som del av utredningen, men det er lite sannsynlig at de ser sånt som dette tydelig nok til å trekke denne konklusjonen.

Alt i alt synes jeg dette skurrer. Du beskriver en bekjent som ikke fungerer så godt med andre, og også en venninne som tillegger denne dama negative egenskaper, og også barnet hennes. Det er mulig din bekjente og hennes barn burde hatt hjelp, men psykisk helsehjelp kan ikke påtvinges noen. Dessverre og heldigvis,

Anonymkode: e9035...0bb

Jeg vet ingeting utover det jeg har blitt fortalt og som jeg skrev i hi så fikk jeg det ikke helt til å stemme selv. Jeg vet at skolen har villet ha hjelp i skolesituasjonen. Jeg vet at mor mener det er storm i et vannglass og at barnets hovedproblem er angst, derfor kontaktet hun bup. 

Beskrivelsen kan like gjerne være en beskrivelse fra skolen, bup har vært på banen i skolesituasjonen også. 

Uansett, det er jo et problem her, barnet, mor, skolen. Jeg vet ikke  synes uansett hele situasjonen er trist på barnets vegne  dialogen med skolen er åpenbart låst, etter som jeg har forstått mors beskrivelse. Lite jeg får gjort da, godt å høre at dette ikke er typisk bup måte å jobbe på  

Takk for svar 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...