Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Herlighet, så lei jeg er av den typen utsagn! Sjefen min er psykopat, sjefen min er så dum, sjefen min kan ikke en dritt, sjefen min sjefer over meg, sjefen min er urettferdig, sjefen dytter dritten nedover, sjefen min skjønner ingenting, sjefen min er så dum! Jeg tviler på at det finnes så mange som blir ledere kun fordi de vil sjefe, og jeg tviler i hvert fall på at det finnes så mange HR-avdelinger som vil ansette et dumt menneske som leder. Hvis dere mener dere vet så utmerket godt hva som skal til for å være en leder, kan dere kanskje påta dere lederansvar selv. Men det er kanskje lettere å sitte trygt på rumpa og være skråsikker? Anonymkode: e931b...519
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Det finnes svært mange ledere med svake lederegenskaper. Det er fullt mulig å se dette uten å tenke at man selv ville være en optimal leder. Noen av oss har selvinnsikt til da ikke å søke oss til lederstillinger. Anonymkode: a9a5c...076
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Og veldig lett å sitte på sin egen lille tue og kun se ting fra sin egen synsvinkel. Man sitter sjeldent med alle opplysninger i en sak. Anonymkode: 9c603...21e
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler på at det finnes så mange som blir ledere kun fordi de vil sjefe, og jeg tviler i hvert fall på at det finnes så mange HR-avdelinger som vil ansette et dumt menneske som leder. Hvis dere mener dere vet så utmerket godt hva som skal til for å være en leder, kan dere kanskje påta dere lederansvar selv. Men det er kanskje lettere å sitte trygt på rumpa og være skråsikker? Anonymkode: e931b...519 Feil. Personer med sosiopatiske trekk er overrepresenterte i lederstillinger. Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler på at det finnes så mange som blir ledere kun fordi de vil sjefe, og jeg tviler i hvert fall på at det finnes så mange HR-avdelinger som vil ansette et dumt menneske som leder. Hvis dere mener dere vet så utmerket godt hva som skal til for å være en leder, kan dere kanskje påta dere lederansvar selv. Men det er kanskje lettere å sitte trygt på rumpa og være skråsikker? Anonymkode: e931b...519 Feil. Personer med sosiopatiske trekk er overrepresenterte i lederstillinger. https://www.nrk.no/vestfold/_-mange-psykopater-i-lederstillinger-1.13517319 Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Feil. Personer med sosiopatiske trekk er overrepresenterte i lederstillinger. Anonymkode: 79506...16b Feil, det er ikke lenger noe som heter sosiopatiske trekk. Anonymkode: e931b...519
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OnndqE/tyrannsjefer-kan-vaere-psykopater Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 https://e24.no/jobb/topp-ti-yrkegrupper-for-psykopater/20319921 Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Feil. Personer med sosiopatiske trekk er overrepresenterte i lederstillinger. https://www.nrk.no/vestfold/_-mange-psykopater-i-lederstillinger-1.13517319 Anonymkode: 79506...16b Samme tenkte jeg på. Det vil vel si at det er Hi som "sitte trygt på rumpa og er skråsikker?" Og Hi - selv om noe har endret navn betyr ikke at det ikke lenger eksisterer ... Anonymkode: 709c8...9f8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 https://e24.no/jobb/slik-avsloerer-du-en-psykopat-paa-jobb/3651361 Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil, det er ikke lenger noe som heter sosiopatiske trekk. Anonymkode: e931b...519 Feil, det er PSYKOpatiske trekk som har skiftet navn og dermed nå kalles SOSIOpatiske trekk. Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil, det er PSYKOpatiske trekk som har skiftet navn og dermed nå kalles SOSIOpatiske trekk. Anonymkode: 79506...16b Begge begrepene er vel utdatert, men innholdet er det samme. Jeg har jobbet som leder selv HI. Jeg valgte å slutte fordi jeg som fagperson er brennende engasjert menneskene jeg kan gjøre en forskjell for. Som leder ble jeg bare en organisator og måtte delegere oppgaver til folk som ikke hadde forutsetninger for å løse dem. Jeg har bytter bransje men jobber med samme gruppe. Min respekt for ledere har sunket betraktelig. Her er det nemlig ikke kvaliteten på tilbudet som gjelder, men den aktuelle leders karrieremuligheter videre. Derfor tas ikke beslutninger på grunnlag av hva som er best for brukergruppen (jobber i det offentlige), men på grunnlag av hva som er lederens mål videre i karrieren. Nå vurderer jeg å bli leder for de neste 30 år. Ikke fordi jeg vil, men for å bidra til en justering av fokus. Anonymkode: fb7c5...a1d
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #13 Skrevet 8. juni 2018 Dette gjelder ikke bare sjefer. Dette gjelder det meste. Å kritisere og være negativ er noe mange gjør. Men å ta ansvar og gjøre det bedre selv, det gidder de ikke. Er også utrolig lei av klaging! Anonymkode: 12d79...fa9
Yellow Brick Road Skrevet 8. juni 2018 #14 Skrevet 8. juni 2018 Det er nok mange som klager for å klage og som ikke skjønner hvordan det er å være sjef og ikke minst, selv har problemer med å la sjefen være sjef. Men det er heller ingen tvil om at det finnes mange dårlige sjefer. "Sjef" burde ha vært en egen utdannelse... Veldig mange som er sjefer i dag, er sjefer fordi de har vært flinke / faglig dyktige i jobben sin, det er på en måte neste steg på karrièrestigen når man har kommet så langt man kan i yrket sitt. Men det er stor forskjell på å være en megadyktig rørlegger og å være rørleggersjef. En megadyktig rørlegger er megadyktig til å legge rør, men han har kanskje ikke lært en dritt om å "legge mennesker" - eller lede mennesker. Å være sjef handler minst like mye om mennesker, lover og regler og ledelses som faget de jobber innen. Og da ender man opp med dårlige sjefer.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #15 Skrevet 8. juni 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil, det er ikke lenger noe som heter sosiopatiske trekk. Anonymkode: e931b...519 Trekkene og egenskapene er der uansett hva man kaller dem. Anonymkode: 3576c...4b4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #16 Skrevet 9. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette gjelder ikke bare sjefer. Dette gjelder det meste. Å kritisere og være negativ er noe mange gjør. Men å ta ansvar og gjøre det bedre selv, det gidder de ikke. Er også utrolig lei av klaging! Anonymkode: 12d79...fa9 Si meg, har du speil hjemme? Hva med å se i det....? Anonymkode: 79506...16b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #17 Skrevet 9. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har bytter bransje men jobber med samme gruppe. Min respekt for ledere har sunket betraktelig. Her er det nemlig ikke kvaliteten på tilbudet som gjelder, men den aktuelle leders karrieremuligheter videre. Derfor tas ikke beslutninger på grunnlag av hva som er best for brukergruppen (jobber i det offentlige), men på grunnlag av hva som er lederens mål videre i karrieren. Anonymkode: fb7c5...a1d Kjenner så godt igjen dette, karrierebyggingen hos ledere og stadig stillingsskifte. Anonymkode: 266c0...5d9
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #18 Skrevet 9. juni 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Herlighet, så lei jeg er av den typen utsagn! Sjefen min er psykopat, sjefen min er så dum, sjefen min kan ikke en dritt, sjefen min sjefer over meg, sjefen min er urettferdig, sjefen dytter dritten nedover, sjefen min skjønner ingenting, sjefen min er så dum! Jeg tviler på at det finnes så mange som blir ledere kun fordi de vil sjefe, og jeg tviler i hvert fall på at det finnes så mange HR-avdelinger som vil ansette et dumt menneske som leder. Hvis dere mener dere vet så utmerket godt hva som skal til for å være en leder, kan dere kanskje påta dere lederansvar selv. Men det er kanskje lettere å sitte trygt på rumpa og være skråsikker? Anonymkode: e931b...519 Selvfølgelig er det mange dårlige ledere der ute. Det er mange som er blirr forfremmet fordi de er gode i jobben sin, eks. en superselger blir forfremmet til salgssjef. Men det at man er en god selger, gjør det ikke til en god leder. Anonymkode: 2f26e...77e
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #19 Skrevet 9. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det mange dårlige ledere der ute. Det er mange som er blirr forfremmet fordi de er gode i jobben sin, eks. en superselger blir forfremmet til salgssjef. Men det at man er en god selger, gjør det ikke til en god leder. Anonymkode: 2f26e...77e Enig, det er mange dårlige ledere der ute. Det er også mange dårlige ikke-ledere der ute. Det er mange mennesker som fokuserer på halvtomt fremfor halvfullt også. Jeg tror ledere flest fungerer som folk flest, altså at de trives best når samspillet med omverdenen fungerer. Å tillegge ledere flest dårlige prioriteringer - meg selv og karrieren fremfor jobben - skaper neppe godt samspill. Anonymkode: e931b...519
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #20 Skrevet 9. juni 2018 Etter min erfaring er det altfor mange som blir leder uten riktig motivasjon. I helsevesenet åpner det seg ofte mellomleder-stillinger (pga karriereklatring..). Har opplevd flere ganger at noen føler seg presset til å overta. Dyktige fagpersoner blir ikke automatisk gode ledere. Tror spesielt at mange ikke takler overgangen fra å være en godt likt kollega til å måtte ta upopulære beslutninger. I mitt felt er det for mange "snille" ledere som både brenner ut og ikke gjør det som noen ganger trengs å gjøres. Dette kan jeg fint observere uten å ha sittet i lederstol. Er jo faktisk grunnen til at jeg aldri ville ønsket det selv Anonymkode: b2c8e...800
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå