Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Jeg har vært sykemeldt en stund nå grunnet en krise i familien min. Datteren min på 14 ble utsatt for en voldtekt. Da jeg nå kom tilbake, kommer en kollega av meg innom kontoret for å ønske meg velkommen tilbake. Han vet grunnet til hvorfor jeg var borte fra jobb. Jeg sier at det har vært tøft, og det skjønner han jo. Så sier han: "ja det må være veldig vanskelig, jeg kan ikke helt sette meg inn i det. Mine barn har bare seilt gjennom tenårene de. Det har aldri vært noe tull, de har klart seg veldig fint hele veien." Kjente jeg ble litt paff, men var høflig og svarte at det jo var veldig flott. Men i etterkant så kjente jeg at jeg ble litt lei meg. Akkurat som om jeg ikke hadde styr på mine barn liksom, fikk følelsen at jeg var en dårlig forelder. Overreagerer sikkert, og jeg er sikkert i overkant sår akkurat nå. Men var det ikke en litt ufin ting å si i denne settingen? Anonymkode: 4411b...f9d
the amazing spidermamma Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Det kan jo bare være at han følte seg heldig fordi de ikke hadde opplevd noe slikt, uten at han dermed ville rakke ned på deg. Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si i slike situasjoner, jeg gjetter på at han bare var litt klønete.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Ja du overreagerer. Slik jeg tolket det så mente han bare at han og barna hans hadde vært heldige. At barna HANS ikke har vært utsatt for noe tull betyr ikke at DU er en dårlig mor. Ta deg en chillpill Anonymkode: cafd9...03f
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 Jeg tror ikke det var noe vondt ment, tror han bare mente at han hadde vært heldig som ikke hadde opplevd noe sånt. At det ikke var noen kritikk mot deg eller din datter. det er ofte vanskelig å vite hva man skal si, og da blir man av og til litt klønete og ting kommer kanskje litt feil ut. Jeg synes ikke du skal tenke noe mer på det, og ikke holde det mot han Anonymkode: 2b1cb...b22
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 Han sa da ikke at du var en dårlig forelder, han sa at han hadde vært heldig... Tror du er litt hårsår og overreagerer veldig, du kan ikke ta til deg ting sånn og overtolke i hytt og pine selv om datteren din har vært max uheldig. Anonymkode: a44da...944
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært sykemeldt en stund nå grunnet en krise i familien min. Datteren min på 14 ble utsatt for en voldtekt. Da jeg nå kom tilbake, kommer en kollega av meg innom kontoret for å ønske meg velkommen tilbake. Han vet grunnet til hvorfor jeg var borte fra jobb. Jeg sier at det har vært tøft, og det skjønner han jo. Så sier han: "ja det må være veldig vanskelig, jeg kan ikke helt sette meg inn i det. Mine barn har bare seilt gjennom tenårene de. Det har aldri vært noe tull, de har klart seg veldig fint hele veien." Kjente jeg ble litt paff, men var høflig og svarte at det jo var veldig flott. Men i etterkant så kjente jeg at jeg ble litt lei meg. Akkurat som om jeg ikke hadde styr på mine barn liksom, fikk følelsen at jeg var en dårlig forelder. Overreagerer sikkert, og jeg er sikkert i overkant sår akkurat nå. Men var det ikke en litt ufin ting å si i denne settingen? Anonymkode: 4411b...f9d Det var ikke ufint og det hadde ikke deg som adresse. Du overtolker. Han tror at jenta di er syk, ulykkelig eller suicidal eller noe, uten å kjenne til hennes historie; og som sådan er kommentaren helt relevant. Hvis hun f eks har anoreksi: "Jeg var visst heldig med mine barn, de seilte igjennom tenårene uten store problemer". Det kan man fint si. At du tror det er rettet mot deg, forteller bare hvor utrolig sliten du selv er nå. Anonymkode: 958ad...9c2
Nyttårs barn Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 Altså, det var litt klønete sagt. Men husk at det er ikke alltid så lett å si det rette til folk som opplever kriser og sorg. Jeg føler det samme noen ganger selv når jeg hører om hva enkelte andre foreldre har og stri med. Vi har vært heldige og barna våre seiler på mange måter gjennom livet, selv om det selvfølgelig er ting som skjer her og.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 Enig med de over. Her er du for hårsår. Anonymkode: 129a2...3fa
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 Det var absolutt klønete sagt. Men, tror neppe han mente noe vondt med det. Anonymkode: 897fc...2c9
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 Ikke rart det er krig i verden. Anonymkode: 892d8...2ed
*Miss Marple* Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 De sier det fordi det er vanskelig å vite hva man skal si og noen ganger kommer ting litt feil ut. Jeg syns du skal prøve å fokusere på at han faktisk kom inn til deg istede for å snike seg unna og tenke at han nok ikke mente noe vondt med det han sa. Han anser seg og sin familie som heldige og har medfølelse med dere i denne vanskelige situasjon. Tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 Jeg hadde også reagert. "Aldri vært noe tull" kan lett tolkes som at det er styr og tull med din datter. Likevel så var det nok bare klønete sagt. For selv om jeg lett kunne reagert på kommentaren, så kunne jeg også lett ha fått sagt den selv uten mening. Anonymkode: 3d4ce...f1b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #13 Skrevet 8. juni 2018 Du er veldig nærtagende. Anonymkode: fd3b5...857
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #14 Skrevet 8. juni 2018 Jeg er enig med Miss Marple, at det er positivt at han kom og snakket med deg, selv om han tydeligvis også synes det er litt vanskelig. Som de fleste andre sier så er det ikke alltid like lett å vite hva man skal si til personer som står i en krise. Men jeg tror han mente det positivt og ikke som noen kritikk av deg! Han bare slo fast at hans barn har vært heldige som ikke ble utsatt for noe sånt, selv om han var litt klumsete med valg av ord. Jeg tror dette er en kollega som forstår at du har hatt det tøft og at han bryr seg, men at han nok ikke er den som er flinkest med ord. Dessto mer positivt ville jeg tolket det at han faktisk snakket med deg likevel. Med det din datter, og dermed også du, har gått gjennom så er det ikke rart om du har "nervene på utsiden av huden". Som en annen sier, du er sikkert veldig sliten, Hi, og jeg vil tro at du føler deg veldig sårbar etter å sikkert ha vært mye sterk for jenta di. Da er det lett å tolke slike ting negativt. Men jeg tror din kollega bryr seg og at han ikke mener noe negativt om deg. Håper det går bedre med din datter og at hun og dere får all hjelp hun/dere ev. trenger. Anonymkode: df38c...0af
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #15 Skrevet 8. juni 2018 Jeg synes ikke det er rart at du reagerte, men antakelig mente han ikke noe galt med det. Med mindre han er et ufyselig menneske, regner jeg med at han mente å poengtere at han forstår at det må være tøft for deg, men at han ikke er i stand til å sette seg inn i din situasjon fordi han aldri har opplevd tilsvarende. Og så rotet han det til, og det hørtes ut som om det han poengterte var at hans barn er så prektige. Det er veldig lett å komme til å rote seg bort og understreke feil ting, særlig dersom man føler seg usikker på situasjonen. Jeg kan altså forstå at du reagerte, for slik du gjenforteller hørtes det jo ikke bra ut. Men jeg tror han bare klønte det til. Anonymkode: bb2bd...85b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #16 Skrevet 8. juni 2018 du er veldig hårsår Anonymkode: fc239...629
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #17 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: du er veldig hårsår Anonymkode: fc239...629 Nei, det er hun ikke. Anonymkode: bb2bd...85b
Gjest Antarctica Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke det er rart at du reagerte, men antakelig mente han ikke noe galt med det. Med mindre han er et ufyselig menneske, regner jeg med at han mente å poengtere at han forstår at det må være tøft for deg, men at han ikke er i stand til å sette seg inn i din situasjon fordi han aldri har opplevd tilsvarende. Og så rotet han det til, og det hørtes ut som om det han poengterte var at hans barn er så prektige. Det er veldig lett å komme til å rote seg bort og understreke feil ting, særlig dersom man føler seg usikker på situasjonen. Jeg kan altså forstå at du reagerte, for slik du gjenforteller hørtes det jo ikke bra ut. Men jeg tror han bare klønte det til. Anonymkode: bb2bd...85b Syns overhodet ikke han omtalte sine egne barn som "prektige". At det aldri har vært noe tull betyr jo bare at de har vært forskånet fra ubehagelige opplevelser.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #19 Skrevet 8. juni 2018 37 minutter siden, Pashla skrev: Syns overhodet ikke han omtalte sine egne barn som "prektige". At det aldri har vært noe tull betyr jo bare at de har vært forskånet fra ubehagelige opplevelser. Du må gjerne kløyve ord. Anonymkode: bb2bd...85b
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #20 Skrevet 8. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du må gjerne kløyve ord. Anonymkode: bb2bd...85b Du kan gjerne være forskånet fra ubehagelige opplevelser uten å ha vært prektig altså! Anonymkode: cafd9...03f
Yellow Brick Road Skrevet 8. juni 2018 #21 Skrevet 8. juni 2018 Jeg føler med deg, det må være utrolig tøft. Men du bør la være å tolke det andre sier, for det blir sjelden riktig likevel. Han er ærlig nok til å innrømme at han ikke kan sette seg inn i hva du føler fordi hans døtre har har seilt gjennom tenåringene uten å ha vært utsatt for noe tull. Jeg vil heller ha en sånn hyggelig om gjennomtenkt kommentar enn en av typen: "Å jeg skjønner hvordan du har det" - når de aldri har opplevd det samme selv.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #22 Skrevet 8. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan gjerne være forskånet fra ubehagelige opplevelser uten å ha vært prektig altså! Anonymkode: cafd9...03f Selvfølgelig. Nå var det liksom ikke ordet "prektig" som var det store poenget mitt. Kall det hva du vil. Vellykkede, uproblematiske, heldige. Poenget var at det ble en veldig kontrast til det HIs barn har opplevd. Han sto overfor en person som hadde opplevd noe særdeles vanskelig med sitt eget barn, og la ut om hvor uproblematisk hans barn hadde kommet seg gjennom tenårene. Jeg tror ikke han mente noe vondt med det, men det var klønete gjort. Hvis en venninne har abortert, så sier ikke jeg: "Det må være veldig vondt for deg. Jeg kan liksom ikke relatere meg til det, for jeg har jo hatt tre helt problemfrie svangerskap. Ingen komplikasjoner, og nå har jeg tre friske barn." Anonymkode: bb2bd...85b
Gjest Antarctica Skrevet 9. juni 2018 #23 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du må gjerne kløyve ord. Anonymkode: bb2bd...85b Heller det enn å tillegge folk meninger de ikke har og heller ikke har uttrykt. Hvis man kommuniserer med andre slik Fanden leser bibelen, vil man ende i konflikter og for øvrig bli ulykkelig.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #24 Skrevet 9. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis en venninne har abortert, så sier ikke jeg: "Det må være veldig vondt for deg. Jeg kan liksom ikke relatere meg til det, for jeg har jo hatt tre helt problemfrie svangerskap. Ingen komplikasjoner, og nå har jeg tre friske barn." Anonymkode: bb2bd...85b Enig i dette 👍 Anonymkode: 21c77...7a5
prekæs Skrevet 9. juni 2018 #25 Skrevet 9. juni 2018 (endret) I sårbare situasjoner forsterkes alle følelser. Vi som utenforstående vet ikke bestandig hvordan vi skal takle situasjonen og ordlegge oss. Vil gjerne bry oss om å være til nytte. Har selv opplevd å være redd for å ha gjort feil, men har kommet fram til at så lenge alt blir sagt og gjort i beste mening, så må man ikke dvele for mye med det som blir sagt og gjort. Mao er jeg sikker på at en god kollega bare ville være omtenksom og snill. Endret 9. juni 2018 av prekæs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå