Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en fjerdeklassing som i det siste har fortalt om en del episoder på skolen som ikke han har opplevd som ok. I går var tre av noen andre gutter fra klassen her og felles for dem alle var at de nå er redd for læreren sin.

Han ene måtte sitte igjen inne i 1,5 time mens de andre fikk ha «kosetime» ute. Han andre fortalte at han får så mye kjeft at han gråter i klassen daglig. Han tredje måtte sitte alene på et grupperom hele dagen og fikk ikke gå ut i friminutt. Vi har mye kontakt med disse gutta og opplever dem som greie og snille gutter dersom man behandler dem på en ok måte. Skal jeg si fra? Det er viktig med en god relasjon med lærern synes jeg. Nå har læreren støtt hele klassen fra seg og mange er redde. De er 9-10 år. 

Anonymkode: 32497...a09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke greit. Jeg ville snakket med noen andre foreldre for å se om de har samme inntrykk, og så ville jeg snakket med lærer, helst face to face.

Jeg synes du skal passe på å opptre åpent og spørrende heller enn anklagende, for det er ikke sikkert de elevene du har snakket med har riktig versjon. Vær åpen for at de kan være litt av noen urokråker i klassen og kan oppføre seg ganske annerledes enn du tror, men du må samtidig være tydelig på at SELV OM de er bråkete er ikke dette en god måte å løse det på. Gå videre til avdelingsleder og rektor om nødvendig. 

Og DERFOR er jeg for et to-lærersystem!

Anonymkode: f741d...d19

Skrevet

Hva er det ungene gjør da, sim gjør at de her episodene oppstår? Hvorfor måtte gutten sitte igjen? Hvorfor måtte den andre sitte i et grupperom alene? Jeg regner ikke med at det er fordi de er så snille og greie gutter

Anonymkode: 69601...687

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det ungene gjør da, sim gjør at de her episodene oppstår? Hvorfor måtte gutten sitte igjen? Hvorfor måtte den andre sitte i et grupperom alene? Jeg regner ikke med at det er fordi de er så snille og greie gutter

Selvfølgelig har de forstyrret i timen. Det innrømmet de selv også. Men den slags avstraffelser er vel litt gammeldags? 

Skrevet

Foreldrene til bøllene i klassen til 10-åringen min synes også at de er greie gutter. De ødelegger all lek for de mindre i friminuttene, de erter og plager nesten alle jentene i klassen, og truer et par andre gutter til å være med på spetaklet, ellers får de gjennomgå selv. 

De guttene hadde definitivt levert samme historie som deres hjemme, og foreldrene hadde blitt sååå forferdet over måten godguttene hadde blitt behandlet på... 

Anonymkode: 22211...0e3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene til bøllene i klassen til 10-åringen min synes også at de er greie gutter. De ødelegger all lek for de mindre i friminuttene, de erter og plager nesten alle jentene i klassen, og truer et par andre gutter til å være med på spetaklet, ellers får de gjennomgå selv. 

De guttene hadde definitivt levert samme historie som deres hjemme, og foreldrene hadde blitt sååå forferdet over måten godguttene hadde blitt behandlet på... 

Ja, men bør ikke læreren gå foran med et godt eksempel? Og vil dette hjelpe på oppførselen? Jeg tror ikke det. Kritikk, sinne og utestenging er ikke gode strategier for å snu et barn i riktig retning. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men bør ikke læreren gå foran med et godt eksempel? Og vil dette hjelpe på oppførselen? Jeg tror ikke det. Kritikk, sinne og utestenging er ikke gode strategier for å snu et barn i riktig retning. 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg blir bare en smule provosert over foreldre som ikke skjønner at gullene deres ødelegger skoledagene for så mange elever. Ingenting er deres feil, og møter og samtaler fører ikke frem... 

Skrevet

Jeg skjønner også at det ikke nødvendigvis er tilfelle i denne saken, men trengte bare å tømme ut det perspektivet... 

Skrevet

Dette er absolutt ikke greit, og løser ikke eventuelle adferdsproblemer. Jeg ville bedt om en samtale med læreren, og gjengitt mest mulig saklig hva guttene forteller at har skjedd. Det kan være ok for både dere og lærer at det er en tredjepart tilstede. La læreren svare for seg. 

Det er selvsagt mulighet for at guttenes handlinger har vært av en slik art at bortfall av kosetime var en rimelig sanksjon, men da burde hjemmet vært informert. Isolasjon på grupperom en hel dag (satt han alene, uten lærer?!), og daglig kjeft i plenum er uhørt. 

Anonymkode: 59ff5...499

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men jeg blir bare en smule provosert over foreldre som ikke skjønner at gullene deres ødelegger skoledagene for så mange elever. Ingenting er deres feil, og møter og samtaler fører ikke frem... 

Ja, jeg forstår også den siden av saken😊 Dette er gutter som kanskje er litt «ressurssvake», men de er herlige gode gutter. De trenger å bli sett, få en klem og en high five. Mange andre i klassen synes også at lærern er urettferdig og er nå nervøse for at de også skal få kjeft og straff. 

Skrevet

Selvfølgelig har guttene antakeligvis sin egen versjon, MEN jeg ville likevel tatt det opp. Hvis klassen er redd for læreren, så er det jo noe som ikke stemmer. 

Anonymkode: 7d209...a86

Skrevet

Selv om sanksjonene ikke skulle hjelpe på adferden til guttene kan den hjelpe de andre elevene slik at de får en hyggelig kosetime og kan gå trygt i friminuttet for eksempel. Tiltakene skal ikke bare hjelpe de umulige elevene. De skal beskytte de andre også, men ta en prat med læreren og hør hans side av saken.

Anonymkode: da824...c98

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om sanksjonene ikke skulle hjelpe på adferden til guttene kan den hjelpe de andre elevene slik at de får en hyggelig kosetime og kan gå trygt i friminuttet for eksempel. Tiltakene skal ikke bare hjelpe de umulige elevene. De skal beskytte de andre også, men ta en prat med læreren og hør hans side av saken.

Men slike tiltak som skal beskytte andre elever skal nedfelles i en handlingsplan i samarbeid med hjemmet. Hver enkelt lærer kan ikke drive med straff og cowboyvirksomhet i eget klasserom. Jeg hadde en lærer som ved flere anledninger slo elever i ansiktet med flat hånd. Vi må jo ha et system som sikrer ALLE elever mot krenkelser, og kjeft til man begynner å grine hver dag er veldig krenkende. 

Skrevet

Synes godt du kan ta det opp på skolen ja, kanskje trenger denne klassen større ressurser og flere lærere så noen kan ta seg av "bråkmakerne".

Jeg har etterhvert fire skolebarn selv, og en lærer i klasserommet er ganske gammeldags og ikke minst umuliggjør det å ta tak i problemene med en gang. Det trengs ekstra pedagoger, assistenter og ikke minst en mijøterapeut for å jobbe med klassemiljøet. En nesten utbrent lærer alene mot horven er ikke beste måte å løse slike problemer, læreren blir mer og mer ekstrem i sine reaksjoner av sånt.

Anonymkode: c2822...eb7

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet jo ikke om disse gutta er likedan.

Dessuten burde jo læreren snakke med foreldrene om oppførselen dems om det er et så stort problem at de får straff som de beskriver.

Anonymkode: 19366...5cc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men slike tiltak som skal beskytte andre elever skal nedfelles i en handlingsplan i samarbeid med hjemmet. Hver enkelt lærer kan ikke drive med straff og cowboyvirksomhet i eget klasserom. Jeg hadde en lærer som ved flere anledninger slo elever i ansiktet med flat hånd. Vi må jo ha et system som sikrer ALLE elever mot krenkelser, og kjeft til man begynner å grine hver dag er veldig krenkende. 

Denne læreren har ikke slått. Han har fjernet elever som ødelegger for de andre fra resten av gruppen. Noe må en lærere ha lov til å gjøre uten at det utarbeides handlingsplaner osv. Vi vet uansett ikke hvilke planer som har blitt lagt eller hva læreren har avtalt med foreldrene.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vi vet jo ikke om sånne handlingsplaner er laget, eller hva slags kontakt og samarbeid lærern har med hjemmet til de barna.

Skrevet

helt greit, får lære seg folkesikk, er nok mer enn det barnet ditt forteller som ligger bak

Anonymkode: 5ec98...ea4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

helt greit, får lære seg folkesikk, er nok mer enn det barnet ditt forteller som ligger bak

Anonymkode: 5ec98...ea4

Samme person som skriver stygge, anonyme svar på alle innlegg for tida. Behersker ikke normale skriveregler, som tegnsetting og stor bokstav.

Anonymkode: 8b8a8...ccd

Skrevet

Hvis de har blitt så redde for læreren så kanskje de slutter å ødelegge undervisningen og problemet er løst?

For hvis de bøller enda så har ikke læreren vært streng nok.

Anonymkode: d1f2e...e90

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de har blitt så redde for læreren så kanskje de slutter å ødelegge undervisningen og problemet er løst?

For hvis de bøller enda så har ikke læreren vært streng nok.

Anonymkode: d1f2e...e90

Ta deg en tur tilbake til 50-tallet, du. 😜

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme person som skriver stygge, anonyme svar på alle innlegg for tida. Behersker ikke normale skriveregler, som tegnsetting og stor bokstav.

Anonymkode: 8b8a8...ccd

Og nettopp den mangelfulle rettskrivingen gjør vedkommende lett å kjenne igjen.

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne læreren har ikke slått. Han har fjernet elever som ødelegger for de andre fra resten av gruppen. Noe må en lærere ha lov til å gjøre uten at det utarbeides handlingsplaner osv. Vi vet uansett ikke hvilke planer som har blitt lagt eller hva læreren har avtalt med foreldrene.

Mulig jeg var litt uklar her, men poenget er at læreren ikke kan oppdra og straffe etter eget forgodtbefinnende. Å isolere en elev en hel dag, eller å kjefte slik det er beskrevet her, er krenkende og ulovlig, mener jeg. Jeg er lærer selv, og vet godt hvilke sanksjonsmuligheter man har og ikke har. 

Siden hi er foresatt i dette tilfellet regnet jeg med at det ikke forelå noen avtale med hjemmet om at eleven ikke skulle få gå ut i friminutt en hel dag. Dersom jeg misforstod, og skolen har fattet et enkentvedtak som blir fulgt opp, er saken en annen. Men guttens overtramp skal være ganske alvorlig for å gå til et slikt skritt, og hans læring skal fortsatt ivaretas.

Jeg tror dette er en sliten lærer som ikke vet hvordan han skal håndtere uro.  

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig jeg var litt uklar her, men poenget er at læreren ikke kan oppdra og straffe etter eget forgodtbefinnende. Å isolere en elev en hel dag, eller å kjefte slik det er beskrevet her, er krenkende og ulovlig, mener jeg. Jeg er lærer selv, og vet godt hvilke sanksjonsmuligheter man har og ikke har. 

Siden hi er foresatt i dette tilfellet regnet jeg med at det ikke forelå noen avtale med hjemmet om at eleven ikke skulle få gå ut i friminutt en hel dag. Dersom jeg misforstod, og skolen har fattet et enkentvedtak som blir fulgt opp, er saken en annen. Men guttens overtramp skal være ganske alvorlig for å gå til et slikt skritt, og hans læring skal fortsatt ivaretas.

Jeg tror dette er en sliten lærer som ikke vet hvordan han skal håndtere uro.  

Hi er foresatt til et annet barn i klassen. Hun hadde bare besøk av disse guttene det dreide deg om.

Skrevet

Alle historier har flere sider. Tar du alt tiåringen sier for god fisk? 

Ta en prat med læreren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...