Gå til innhold

Ubehagelig ultralyd


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg hadde en ubehagelig ultralyd hvor legen lente vekten sin over meg og ristet hardt og lenge på magen min med full kraft for å få babyen til å endre posisjon, da jeg ville finne ut av kjønnet. Babyen så ut til å bli helt hysterisk og overaktiv da legen ristet og trykket på magen. Det virket ikke som at legen hadde noe strategi, da hun fortsatte å riste hardt til tross for at vi kunne se mellom bena på babyen. Jeg måtte til slutt avslutte  ultralyden, og sa at jeg ikke ønsket å finne ut av kjønnet likevel. Er dette vanlig? Jeg vet at barnet er godt beskyttet i magen, men jeg tviler sterkt på at ultralyd skal være slik. Jeg hadde vondt hvor legen ristet (hardt!) i ca 1 time etter ultralyden.

Anonymkode: 746ac...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæææ? Hva i alle dager? 

Anonymkode: e195d...12c

Skrevet

Det kan ofte føles litt ubehagelig når de trykker og «rister» i magen. Men det er ikke farlig, og helt ærlig høres det ut som om du overdriver veldig. Første barn?

Anonymkode: 5b550...b32

Skrevet

Det var du selv som ville vite kjønnet. Du har fått en gratis medisinsk undersøkelse som skal si om du har et friskt foster i magen, men du ville vite hvilken farge du skal kjøpe på barnevogna. Du har deg selv å takke!

Anonymkode: e3f89...38c

Skrevet

Jeg opplevde også at gyn tok noe voldsomt i da jeg var på første ultralyd for mange år siden. Sa au, og fikk bare krast tilbake at dette gjorde ikke vondt. Jeg ba ikke om å få vite kjønnet. Var undervektig så ikke sånn at hun måtte grave i magen for å finne noe heller. Var bare rett og slett uhyggelig. Ikke alle som er like flinke med pasientene.

Anonymkode: e872c...ca6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var du selv som ville vite kjønnet. Du har fått en gratis medisinsk undersøkelse som skal si om du har et friskt foster i magen, men du ville vite hvilken farge du skal kjøpe på barnevogna. Du har deg selv å takke!

Anonymkode: e3f89...38c

Dummeste jeg har hørt! Det er mange som ønsker å vite kjønnet, og det må vel være lov å spørre om det er noen som har opplevd at utralyd gjør vondt!

Anonymkode: 44c17...cec

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dummeste jeg har hørt! Det er mange som ønsker å vite kjønnet, og det må vel være lov å spørre om det er noen som har opplevd at utralyd gjør vondt!

Anonymkode: 44c17...cec

Herregud. Ikke gidd å svare en person som helt åpenbart kun ønsker å såre og provosere.

Anonymkode: f9b64...e57

Skrevet

Det her er urettferdige svar mot hi. En  ultralyd kan gjøre vondt enten de sjekker etter kjønn eller hjertet. Mine erfaringer er at de må de riste ganske voldsomt i håp om at fosteret flytter på seg. Ja det kan gjøre vondt, men det er ikke farlig for babyen.

Skrevet

Ikke farlig nei..... mye som er ganske røft under svangerskap og div kontroller. Vent til fødsel du ;) Tenker dette er første barnet ditt jeg.... slapp av.

Anonymkode: ea55c...311

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dummeste jeg har hørt! Det er mange som ønsker å vite kjønnet, og det må vel være lov å spørre om det er noen som har opplevd at utralyd gjør vondt!

Anonymkode: 44c17...cec

At mange ønsker å vite kjønnet gjør det ikke til en nødvendig medisinsk prosedyre.

Anonymkode: e3f89...38c

Skrevet
På 7.6.2018 den 20.54, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg hadde en ubehagelig ultralyd hvor legen lente vekten sin over meg og ristet hardt og lenge på magen min med full kraft for å få babyen til å endre posisjon, da jeg ville finne ut av kjønnet. Babyen så ut til å bli helt hysterisk og overaktiv da legen ristet og trykket på magen. Det virket ikke som at legen hadde noe strategi, da hun fortsatte å riste hardt til tross for at vi kunne se mellom bena på babyen. Jeg måtte til slutt avslutte  ultralyden, og sa at jeg ikke ønsket å finne ut av kjønnet likevel. Er dette vanlig? Jeg vet at barnet er godt beskyttet i magen, men jeg tviler sterkt på at ultralyd skal være slik. Jeg hadde vondt hvor legen ristet (hardt!) i ca 1 time etter ultralyden.

Anonymkode: 746ac...e18

Dette er selvsagt ikke korrekt. Du opplevde sikkert at det var ubehagelig og at legen var hardhendt, men jeg garanterer deg at det ikke var uten strategi, med full vekt og av all kraft.

Anonymkode: f9b64...e57

Skrevet

Helt vanlig og helt ufarlig. 😊

Anonymkode: 8ef19...421

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke farlig nei..... mye som er ganske røft under svangerskap og div kontroller. Vent til fødsel du ;) Tenker dette er første barnet ditt jeg.... slapp av.

Anonymkode: ea55c...311

Herregud, alt førstegangsfødende skal få høre av andre mødre. Jeg var undervektig ved min ordinære ultralyd og de klemte og dyttet på magen min at jeg hadde gangsperr i flere dager.

Føltes nesten som ingenting den dagen ungen var ute på 3 kvarter og ikke en rift.

Anonymkode: 05f54...c0c

Skrevet

Huff da! Det hørtes ubehagelig og vondt ut :(

 

jeg har hatt flere ultralyder både i mitt første svangerkap og i mitt nåværende som nærmer seg slutten (er 38 uker!). Har ALDRI oppleved at det har vært vondt eller ubehagelig! Ingen som har vært hardhendt mot meg eller ristet på magen min! Da hadde jeg nok reagert sånn som deg HI. Og sagt at jeg ikke hadde villet vite kjønnet.

Det eneste jeg synes var vondt sånnsett er når jordmor skulle kjenne om baby hadde lagt seg med hodet ned. Da måtte hun trykke veldig hardt rundt omrking på magen. Men det var jo noe som var viktig å finne ut av med tanke på fødselen (fordi baby lå i tverrleie svært lenge ble det vurdert keisersnitt nemlig). Da tåler man mer.

Anonymkode: 06014...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...