Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter som klassekontakt i min sønn sin klasse og ser at det kan være en del utfordringer med klassemiljø og læring. Læringsmiljøet er ganske gammeldags og satsing på teknologi er relativt dårlig. 

Bor på Sørlandet i tillegg hvor levevilkår ligger et stykke bak resten av Norge - det reflekteres noe i skolen som også på nasjonale prøver ikke kommer best ut. 

jeg har virkelig lyst til å prøve å gjøre en forskjell med å få skolen til å satse på teknologi. Hverdagen til barn som vokser opp idag er styrt av teknologi i motsetning til da jeg selv var barn. 

Vet noen hvordan man kan komme igang med dette? Skjønner det kan være en vanskelig prosess og mest sannsynlig er det ikke meg som kan gjøre det. Jeg har lyst til å skaffe informasjon og forskning som viser at teknologi fremmer godt læringsmiljø og elever tar til seg mer informasjon. 

Jeg har venninner som er lærere andre steder hvor de har stor utbytte av Ipad, pc, annen type teknologi som fremmer læring. 

Noen som kan hjelpe litt med hvor jeg kan begynne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra du engasjerer deg :)

Husk at det er både fordeler og ulemper med å få pc/teknologi inn i undervisningen. Det bør selvfølgelig være såpass at elevene er med i utviklingen og blir trygge på å bruke disse hjelpemidlene, men det begynner også å komme en del rapporter som sier at undervisningen taper seg i kvalitet, at barna blir mer uoppmerksom og det kan bli mer bråk. Uansett tror jeg det meste vil være avhengig av gode lærere, enten det er med mye eller lite teknologi i skolen.

Du kan begynne å søke her:

https://www.google.no/search?ei=ynYZW-H9HafD6QTjwpqwCw&q=pc+i+undervisningen&oq=pc+i+undervisningen&gs_l=psy-ab.3..0.33950.37946.0.38264.19.18.0.0.0.0.302.2518.0j11j3j1.15.0....0...1c.1.64.psy-ab..4.15.2508...0i131k1j0i67k1j0i22i30k1j0i22i10i30k1.0.YNWsncXPcHs

Anonymkode: d5a94...9c5

Skrevet

Dette er ikke det du spør om, men jeg er i grunn litt kritisk til det voldsomme fokuset på it i skolen. Tror vi vil få en reaksjon på dette om noen år hvor pendelen svinger andre veien.

Skrevet
12 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Dette er ikke det du spør om, men jeg er i grunn litt kritisk til det voldsomme fokuset på it i skolen. Tror vi vil få en reaksjon på dette om noen år hvor pendelen svinger andre veien.

Det handler ikke om IT, men om teknologi. Er du ikke med, så er du ute, i alle yrker. 

Anonymkode: 576ec...e29

Skrevet
19 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg tror du tar feil. I år kjørte man for førse gang eksamen i vgs hvor man hadde tilgang til alle hjelpemidler både på nett og av nett. Dette vil spre seg til flere fag. Man er ikke lenger på jakt etter kunnskap hos elevene, men kompetanse. For å få kunnskap holder det med blokk og blyant, for kompetanse må flere faktorer inn, og man må anvende kunnskap. Elevens lærlingsmiljø blir stadig mer komplekst, og teknologien er en del av det. Bare tenk så mye mer dagens ungdomsskoleelever behersker enn det de gjorde for 20 år siden. Hvorfor skal ikke våre barn lære den teknologien vi daglig omgir oss med?

Skrevet
18 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg tror du tar feil. I år kjørte man for førse gang eksamen i vgs hvor man hadde tilgang til alle hjelpemidler både på nett og av nett. Dette vil spre seg til flere fag. Man er ikke lenger på jakt etter kunnskap hos elevene, men kompetanse. For å få kunnskap holder det med blokk og blyant, for kompetanse må flere faktorer inn, og man må anvende kunnskap. Elevens lærlingsmiljø blir stadig mer komplekst, og teknologien er en del av det. Bare tenk så mye mer dagens ungdomsskoleelever behersker enn det de gjorde for 20 år siden. Hvorfor skal ikke våre barn lære den teknologien vi daglig omgir oss med?

Det er dette jeg mener. Vi omgir oss med forskjellig type teknologi hver eneste dag og det er nye måter å lære på som er mer givende og som skaper mer kompetanse hos elevene idag. 

tenk hvor gøy det hadde vært å lært om verdensrommet med VR teknologi - vil jo lære mye mer på en time omtrent enn man gjør i flere mnd. Barn er stort sett veldig visuelle og hvis de kan se det så og si ta på det mens de lærer bruker de flere sanser samtidig og læring kan sitte bedre. 

Men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få skolen til å lage en teknologiplan og hvordan man kan få tak i diverse for at vi kommer videre. 

Skrevet
1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Absolutt ikke! Tvert imot vil bruk av teknologi øke. Ikke bare i skolen, men overalt i samfunnet. 

Og skolen henger dessverre etter her også, som på så mange områder...

Anonymkode: c316e...637

Skrevet
35 minutter siden, holahopp skrev:

Det er dette jeg mener. Vi omgir oss med forskjellig type teknologi hver eneste dag og det er nye måter å lære på som er mer givende og som skaper mer kompetanse hos elevene idag. 

tenk hvor gøy det hadde vært å lært om verdensrommet med VR teknologi - vil jo lære mye mer på en time omtrent enn man gjør i flere mnd. Barn er stort sett veldig visuelle og hvis de kan se det så og si ta på det mens de lærer bruker de flere sanser samtidig og læring kan sitte bedre. 

Men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få skolen til å lage en teknologiplan og hvordan man kan få tak i diverse for at vi kommer videre. 

Du bør inn i FAU så du får en mer direkte innflytelse på skolen. I tillegg bør du alliere deg med noen lærere, for det hjelper ikke om FAU greier å reise midler til et klassesett med Ipad dersom ingen lærere ønsker å bruke det. Det høres kanskje ut som om skolen har en ledelse som ikke er komfortable med teknologi, og da er det vanskeligere å få til endringer. Men bruk feks nasjonale prøver som argument, man må øve på å lese på data skal man få til gode resultater på NP. 

Skrevet
4 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Den lærer de likevel. Det er som å si at hvis elevene får se mer tv i skoletida, så blir de flinkere i fag. Men de ser uansett tv hjemme, så det vil ikke endre noe.

Teknologien er  gjennomgående et underholdnings- og distraksjonsmoment når den brukes av umodne personer. Den hindrer det aller viktigste elevene eier for å tilegne seg kunnskap, nemlig deres konsentrasjon og oppmerksomhet. Evnen til å være oppslukt og å "spise" kunnskap er noe iboende i barna. Men den brukes opp på en type mediebruk som mest ligner konsum eller alkoholisme.

Har jobbet mange år i videregående, og for noen få år siden ble skole-pc innført for alle. Ja da, det gir oss muligheten til å dele årsplanen og ukeplanen via ItsLearning og skrive fraværsvarsler via iSkole. Men selve læringen har vi devaluert.

Anonymkode: 842cc...94f

Skrevet
3 timer siden, holahopp skrev:

Nei, barn er ikke "stort sett visuelle" mer enn voksne er det. Barn, som voksne, lærer på mange ulike måter, og har individuelle forskjeller. De auditive, de visuelle, de kinestetiske, de logiske... og lista er lang. Så hvis vi tror at vi tilfredsstiller "barn generelt" ved å undervise på måter som tilfredsstiller de visuelle, så tar vi feil. Man kan like godt si at de fleste 30-åringer er auditive, eller at de fleste pensjonister tilhører den kinestetiske læringstypen. Det stemmer uansett bare på noen.

Anonymkode: 842cc...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...