Gå til innhold

Trenger jeg pensjonssparing?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sier det er viktig med pensjonssparing, men selv om jeg har en jobb som gir lav pensjon (selvstendig næringsdrivende) har jeg kommet til at det sannsynlig vis er unødvendig. Foreldrene mi e sitter på verdier (hus, hytter, aksjer) til drøyt 15 millioner. Foreldrene til mannen noe av det samme. Selv om vi er to søsken blir det en arv som burde holde fint. I tillegg er huset vårt snart nedbetalt, vi går i pluss hver måned (mannen tjener bra) og har derfor et par millioner på konto.

Er det egentlig noen vits i pensjonssparing da? Andre som tenker som meg? (Foreldrene våre er forresten ca 80, men i god form)

Anonymkode: 1bca2...4ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er sikker på at du vil arve store verdier trenger du ikke spare. Foreldrene har gjort det allerede for deg.

Anonymkode: a3255...0ad

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du er sikker på at du vil arve store verdier trenger du ikke spare. Foreldrene har gjort det allerede for deg.

Anonymkode: a3255...0ad

Spare gjør vi jo uansett ettersom vi bruker mindre enn vi tjener, men ikke som spessielt pensjonssparing.

Anonymkode: 1bca2...4ae

Skrevet

Trenger og trenger. Har dere allerede spart dere opp flere millioner på bok så trenger dere vel ingenting. Om dere likevel går i pluss hver mnd ser jeg ikke problemet med å Slenge et par tusenlapper inn på en egen konto til pensjon, sånn just in case. Ville aldri belaget meg på å arve!

Anonymkode: 6cae9...47a

Skrevet

Du må vel ikke det, om du er sikker på at foreldrene dine etterlater all arv til deg og søsken. 

Mine foreldre sitter på verdier for rundt 8 millioner men belager meg ikke på arv selv om jeg er 95% sikker på at jeg og søster vil arve. Dessuten kan de jo leve til de er over 90 år og da er jeg i 70-årene. 

Sparer ikke mye men 1000,- pr mnd på IPS og ellers nedbetaling/ verdiskapning i bolig mm. 

Anonymkode: 09d34...c91

Skrevet

Av prinsipp vil jeg si at du trenger pensjonssparing, ja. Jeg hadde aldri regnet med arv, alt kan skje.

Man kan aldri vite hvor mye eiendom kommer til å være verdt. Pengene du har på sparekonto, spises for øyeblikket opp av inflasjon. Du bør investere i noe med høyere avkastning, selvsagt med en risiko du er komfortabel med. Kontakt banken eller en pensjonsleverandør og hør hva de anbefaler, men vær kritisk og tenk dere om hva som passer for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...