Gå til innhold

Leser din femåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en førsteklassing og ett barn født tidlig på året 2013. Førsteklassingen ligger på gjennomsnittet i lesing i klassen sin, 

denne uka har femåringen tatt leseboken til førsteklassingen og lest det samme som førsteklassingen uten hjelp.  Kjenner igjen en masse av de mest vanlige ordene og staver seg gjennom resten..😳

vi har ikke lagt opp til å lære femåringen å lese, men hun har vert tilstede mens førsteklassingen har jobbet med lekser..

Er det normalt at noen barn lærer å lese så lett?

(Vi har jobbet en del med lesingen til storesøster, så jeg hadde ikke trodd det skulle være så lett) 

🤔

Anonymkode: f5d6e...596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

18 mnd mellom mine eldste. Nr to født i desember, og gjorde som din; plukket opp når storebror gjorde lekser. Leste godt før han fylte fem. Nr tre blir snart seks, og kunne også lese som fireåring. De har lært seg alt selv, og vi ble overrasket begge gangene da vi hørte dem lese for første gang. 

Anonymkode: ac1ab...609

Skrevet

Min eldste kunne knapt skrive sitt eget navn før han begynte på skolen, mens yngste leste. Ikke uvanlig at de yngste blir inspirerer av de eldste og lærer mer før de begynner på skolen. 

Anonymkode: 58c2b...2cf

Skrevet

Er litt bekymret for det samme selv. Eldste her leste ikke da hun begynte på skolen, mens 4-åringen leser korte ord allerede. Eldste kjeder seg på skolen selv om hun ikke ligger spesielt langt framme i undervisningen. Har lærerene noe opplegg for de som er kjappe? 

Anonymkode: ed4f4...ec5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er litt bekymret for det samme selv. Eldste her leste ikke da hun begynte på skolen, mens 4-åringen leser korte ord allerede. Eldste kjeder seg på skolen selv om hun ikke ligger spesielt langt framme i undervisningen. Har lærerene noe opplegg for de som er kjappe? 

Jeg tror det varierer fra skole til skole og ettersom hvilken lærer man får, men vi har fått veldig god hjelp. 

Skrevet

Jeg har bare en, men han lærte også å lese veldig lett da han nettopp var fylt fem. Han lærte bokstavene og lydene i barnehagen (tok det veldig lett, det satt som klistret med en gang). Så fortalte jeg ham bare kort en gang han spurte, at man leser ved å si lydene i bokstavene etter hverandre, og så leste han. Har ikke gått inn for å lære ham det og hadde aldri i verden forventet at han skulle klare det med så lite forklaring.

Om det er normalt? Vel, lærer har sagt han er innenfor normalområdet, men i øvre del. De fleste må jobbe litt for å lære å lese.

Anonymkode: 6c2b2...bc1

Skrevet

Jeg har fire barn.

To av dem kunne ikke lese da de begynte på skolen (nr en og nr tre), nr to lærte å lese siste året i barnehagen og nr fire lærte å lese da hun var bare 4 år gammel og hadde to år igjen i barnehagen.

Jeg tror alt er innenfor normalen, men jeg ser nå som de har blitt litt større at de to som lærte å lese av seg selv tidlig, nok er litt mer skoleflinke generelt sett.

Anonymkode: e75b8...1a6

Skrevet

Min leste når hun var 5 år, hun begynte med atlas og anatomi-boken min, så hun gikk høyt ut fra starten av🙈 Men hun valgte det selv, og har vært tidlig ute med alt egentlig. 

Så mye for alt det negative med adhd🤪😉

Anonymkode: d680b...46a

Skrevet

Jeg kunne lese og skrive da jeg var 5. Min nå snart 5-åring kjenner igjen de vanligste ordene som mamma, pappa, søsknene sitt navn og selvsagt sitt eget. Han kjenner og igjen mange bokstaver og kan navngi de som heter noe på de forskjellige bokstavene, eller vite om bokstaven er i et ord eller ikke. Han har på ingen måte fulgt med på søsknene da de ikke gjør lekser i nærheten av han, men han er oppriktig engasjert og interresert i tall og bokstaver. Han kan lese tall bedre enn bokstaver. Og han klarer å sette sammen tall til en gitt sum. Ikke vet jeg hvor han har det fra, men de jobber mye med det i barnehagen så er vel der :)

Anonymkode: 70797...8d3

Skrevet

Ja, det er ganske vanlig (jeg leste også selv da jeg var fem) og betyr ikke at ditt barn er spesielt intelligent (selv om det selvsagt god kan hende at hun ER det).

Mine døtre leste ikke (noe særlig) før de begynte på skolen, men de lærte det kjapt da, og ble senere ekstremt raske lesere, leste raskere enn alle de andre på sine trinn.

Anonymkode: 4d3f8...348

Skrevet

Skrev setninger like før fylte fem, og leste like etterpå. Hadde prøvd å lære bort da barnet var 4, men interessen var ikke der, så jeg lot det være. Barnet lærte så å skrive og lese på egen hånd. Motivasjon og interesse har alt å si.

Anonymkode: d45d0...6bd

Skrevet

min på 3,5 år leser

Anonymkode: 0a3f3...2f2

Skrevet

Det er helt normalt å kunne lære barn ned i tre års alder å lese. Heldigvis har vi her i Norge hatt en kultur for at læring ikke skal struktureres etter mål som gjelder alle i tidlig alder. Små barn lærer nemlig etter interesse.

Jeg har to sterke lesere. Eldste var interessert fra hun var fire, men vi pusher aldri. Hun kunne stave seg gjennom ord siste året i barnehagen og ligger i den «flinkeste» lesegruppen i klassen.

Yngste viste ingen interesse for bokstaver og lesing før skolestart. Han kunne knapt skrive sitt eget navn da han begynte på skolen og plasserte da bokstavene tilfeldig på arket. Han knakk ikke lesekoden før juletider i fjor, for målet med å lære alle bokstavene interesserte han ikke før det. Han husket ikke hva bokstavene het etc. Nå leser han bedre enn alle på trinnet og har avansert raskt på hastighet. Han leser nå bøker som den eldste ikke leste før et år senere. Han har tydeligvis gode forutsettninger for å lese, men han var rett og slett ikke interessert nok før siste semester i første klasse (denne våren).

Det er med andre ord ikke eksepsjonelt å kunne lese som femåring. De lærer i rykk og napp, derfor kan de flinke fort bli middels og omvendt.

Anonymkode: 673dd...899

Skrevet
På 7.6.2018 den 7.52, Anonym bruker skrev:

Hvis fireåringen «leser» korte, enkeltstående ord, så er det ikke snakk om at han/hun kan lese, men han/hun har lært seg og kjenner igjen ordbilder. Det er ikke uvanlig i den alderen. 

Anonymkode: f9a7c...1c5

Skrevet

Her kunne eldste lese før hun startet på skolen, lærte det på egenhånd. Hun har alltid vært nyskjerrig på bokstaver å tall, så de kunne hun lenge før. Hun stortrivdes på skolen, kom i klasse med to fantastiske lærere som fikk alle til å lese før høstferien og til juleferien kunne alle lese skikkelig. 

Lillesøster var helt uinnteressert og kunne såvidt skrive navnet sitt før hun startet på skolen. Vips så kunne hun lese, barnebøker var kjedelige så hun begynte å lese i fakta bøker i hjemmelekse. Hun har rast forbi storesøster i leseferdigheter, hun ligger nå langt over der hun skal være og hun syns hun leser for tregt så det må hun vistnok forbedre. Læreren satt bare å ristet på hodet når vi var på samtale for litt siden. Norsk og engelsk går alt strålende og litt til, matte er ett helt snnet kapittel. Hun kan det, men hun gidder bare ikke. Hun kan gjerne hjelpe storesøster med hennes lekser, det err gøy men å gjøre eller gidde å gjøre sine egene er ett mareritt. Da kan hun nemlig ikke en ting, og når hun skal ha prøve og sier det samme til seg selv så blir det deretter også. 

Anonymkode: 2de77...37c

Skrevet

Alt er normalt. 

Anonymkode: 1e772...14e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis fireåringen «leser» korte, enkeltstående ord, så er det ikke snakk om at han/hun kan lese, men han/hun har lært seg og kjenner igjen ordbilder. Det er ikke uvanlig i den alderen. 

Det gjør alle som leser, vi leser ikke hver enkel bokstav, men vi kjenner igjen ord, så det er en måte å lese  på det også. Ved å ikke kunne lese på dem måten, blir man en lite effektiv leser.  Men for å kunne lese ukjente ord og tekstet, må man selvfølgelig også lære seg å stave seg gjennom ved å lese en og en bokstav også. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør alle som leser, vi leser ikke hver enkel bokstav, men vi kjenner igjen ord, så det er en måte å lese  på det også. Ved å ikke kunne lese på dem måten, blir man en lite effektiv leser.  Men for å kunne lese ukjente ord og tekstet, må man selvfølgelig også lære seg å stave seg gjennom ved å lese en og en bokstav også. 

Ja, men det er forskjell på en fireåring som klarer å kjenne igjen noen få ordbilder, og det du snakker om her. Det vet du også. 

Min fireåring kjenner også igjen mange ordbilder, eller «leser ord» som folk sier her. Og i tillegg sitter hun å blar i flere bøker hun har (mener det er seks bøker hun gjør dette med) og forteller oss ordrett hva som står på hver side. Hun lar også fingeren gli langs linjene og sier ordene etter hvert som fingeren går forbi. Det er heller ikke fordi hun kan lese, men fordi hun kjenner igjen ordbilder og bokstaver,  og ikke minst har lært seg historiene utenat. 

Skrevet

Jeg kunne lese hele bøker da jeg var fem år og gjorde det nok ganske middelmådig på skolen (jeg gjorde det veldig bra da jeg satte meg på skolebenken igjen som voksen da). Gutten min hadde knapt tatt i en bok da han begynte på skolen som nesten seksåring, og han kunne ikke lese mer enn noen få ord, men han gjør det veldig bra på skolen. Nå går han i tredje, og læreren hans var overrasket over hvor godt han gjorde det på kartleggingsprøvene, han fikk full pott på alle sammen :)

Anonymkode: 3ab2e...0ac

Skrevet

Min femåring leser. Lærte det på egen hånd da han var fire. Sikkert noe påvirket av to år eldre søsken som lærte å lese i første halvdel av første klasse. 

Anonymkode: 6d9c6...081

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...