Gå til innhold

Kan jordmor henvise til vendingsforsøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på et sted der vi ikke har sykehus, men kommunejordmor.

Nærmeste sykehus med gynekologer tar seg av ultralyd osv., men ingenting som har med seteleie å gjøre.

Kan kommunejordmor henvise meg til det andre sykehuset som kan utføre vendingsforsøk, eller må jeg til det nærmeste sykehuset for å få dem til å henvise meg til det andre? 

Anonymkode: 891b4...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at det lokale sykehuset ikke gjør vendingsforsøk? På Voss har de heller ikke setefødsler, men de gjør vendinger.

Anonymkode: 7a8d0...1f2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at det lokale sykehuset ikke gjør vendingsforsøk? På Voss har de heller ikke setefødsler, men de gjør vendinger.

Helt sikker, dessverre. 

Hi 

Skrevet

Jeg ble henvist av fastlegen, i min kommune måtte fastlegen henvise til sykehuset. Langtekkelig løsning, jordmor konstaterte seteleie, jeg tok buss til fastlegen, han konstaterte seteleie. Han ringte sykehuset. Jeg fikk time umiddelbart. Tok buss dit. De konstanterte seteleie.  Fikk time neste dag. Tok buss hjem. 😂

Anonymkode: c6f36...c93

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt sikker, dessverre. 

Hi 

Jeg vil tro det går fint at jordmor henviser. De godtar det på Haukeland.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble henvist av fastlegen, i min kommune måtte fastlegen henvise til sykehuset. Langtekkelig løsning, jordmor konstaterte seteleie, jeg tok buss til fastlegen, han konstaterte seteleie. Han ringte sykehuset. Jeg fikk time umiddelbart. Tok buss dit. De konstanterte seteleie.  Fikk time neste dag. Tok buss hjem. 😂

Anonymkode: c6f36...c93

Ikke mer komplisert enn som så, nei 😁 Men da høres det ikke ut som jordmor kan henvise, da? Rart fastlegen kan, og ikke jordmor. Jeg går kun til jordmor i dette svangerskapet, fastlegen har jeg ikke vært innom en eneste gang. 

Hi 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tro det går fint at jordmor henviser. De godtar det på Haukeland.

Jeg får vel bare ringe og spørre henne. Først må jeg gå noen runder for å finne ut om jeg virkelig tør å prøve et vendingsforsøk. Har ikke satt meg inn i evt. risiko ennå. Vil gjerne høre fra dere som vet noe om det :) 

Hi 

Skrevet

Min jordmor ringte rett til føden og spurte om time når jeg satt der. Fikk time dagen etterpå. 

Skrevet
21 minutter siden, Lille krøll skrev:

Min jordmor ringte rett til føden og spurte om time når jeg satt der. Fikk time dagen etterpå. 

Det høres bra ut! Gikk det fint? 

Hi 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres bra ut! Gikk det fint? 

Hi 

Vi rakk ikke timen før fødselen startet 5 uker tidlig. Ks som gikk kjempefint og ingen problemer for jenta. 

Skrevet
2 minutter siden, Lille krøll skrev:

Vi rakk ikke timen før fødselen startet 5 uker tidlig. Ks som gikk kjempefint og ingen problemer for jenta. 

Godt å høre at det gikk bra selv om fødselen startet! :) Jeg har tenkt en del på det også, siden jeg har hatt styrtfødsel før er det vel lurt å gjøre et vendingsforsøk... Er redd for å ikke rekke sykehuset, og at babyen da ligger feil vei. 

Hi 

Skrevet

På sykehuset her har de sluttet å gjøre vendingsførsøk pga farene ved det. Jeg tror ikke jeg hadde turt...

Her må du enten føde i seteleie (med epidural, om barnet er under størrelsesgrensen) eller ta kersersnitt.

Har en venninne som fødte i seteleie, men barnet hennes var under 3,5 kg så det var ikke noe problem, verre om ungen er over 4,5 liksom...

Anonymkode: 53994...321

Skrevet

Jeg får vel faktisk ikke fly til det andre sykehuset for å foreta vendingsforsøket? Når jeg er i uke 37? Da blir det maaange timer i bil... :( 

Hi 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På sykehuset her har de sluttet å gjøre vendingsførsøk pga farene ved det. Jeg tror ikke jeg hadde turt...

Her må du enten føde i seteleie (med epidural, om barnet er under størrelsesgrensen) eller ta kersersnitt.

Har en venninne som fødte i seteleie, men barnet hennes var under 3,5 kg så det var ikke noe problem, verre om ungen er over 4,5 liksom...

Anonymkode: 53994...321

Det ligger dessverre an til å bli et stort barn. Nå følte jeg meg plutselig litt låst, altså. Hvordan i alle dager skal jeg løse dette på en best mulig måte, liksom. Har fått tilbud om keisersnitt, men det er bare et par dager før termin. Og nå har jeg allerede kjent tegn til modning en stund. 

Hi 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger dessverre an til å bli et stort barn. Nå følte jeg meg plutselig litt låst, altså. Hvordan i alle dager skal jeg løse dette på en best mulig måte, liksom. Har fått tilbud om keisersnitt, men det er bare et par dager før termin. Og nå har jeg allerede kjent tegn til modning en stund. 

Hi 

Du får henvisningen til sykehuset så har du samtale der. De kan informere deg om muligheter og risikoer. Dey ordner seg nok :)

Skrevet

Har hatt vendingsforsøk, men gikk ikke hos meg, hun snudde seg tilbake bare. Alle de andre vendingene de hadde gjort den dagen gikk bra sa de.... var og sykt vondt og ubehagelig, hadde ikke gjort det igjen! Endte i haste ks her... snakk med lege hva som anbefales og lykke til 😊

Anonymkode: c88be...bc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...