Gå til innhold

fra foreldrepenger til svangerskapspenger..


Ásfríðr

Anbefalte innlegg

Har akkurat funnet ut at jeg er gravid igjen. Og må derfor (pga risiko i jobben) gå rett fra foreldrepenger og over på svangerskapspenger. Denne biten er grei, ettersom dette er noe jeg har krav på.

Men i samtale med ansatte på NAV er de veldig utydige på hva jeg har krav på av utbetalt lønn i denne perioden. Noen sier at inntekstgrunnlaget mitt skal regnes på nytt. Mens andre sier det er det jeg fikk i foreldrepermisjon som er grunnlaget for utbetalingen i svangerskapspenger. For meg utgjør dette 6000kr i forskjell.

For om de skal beregne meg på nytt inntekstgrunnlag, kun ut fra faststillingen min (70%), så vil ikke de 30% jeg alltid jobber ekstra for å tjene inn til 100% være med. Dette fordi jeg går rett fra foreldrepermisjon og over i svangerskapspermisjon uten en eneste dag på jobb, og da derfor uten mulighet til å tjene disse ekstra 30%.

Men så sier noen andre at det er det jeg har fått i foreldrepermisjon i 2017/2018 som er inntekstgrunnlaget for denne svangerskapspermisjonen og neste foreldrepermisjon. og da vil jeg jo anta at de også regner med den manglende 30%? Ettersom jeg har fått utbetalt den også?

Jeg har akkurat sendt inn papirene til NAV, og ringt for å få svar på hvordan de regner ut dette, men får ikke noe klart svar. Dette haster for meg, fordi om jeg ikke får de site 6000kr den 30% utgjør, må jeg vurdere å holde barnet mitt hjemme og få kontantstøtte, noe jeg da må søke om temmelig kjapt. Nav er jo ikke akkurat kjapp i behandling av søknader.

Noen som vet dette sikkert? Og ikke henvis til å lese på nav sine sider, der har jeg lest, fått tilsendt fra navansatte osv.. og sannheten er at det står ingenting tydelig om hva regelen er når man går fra foreldrepenger til svangerskapspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...