Gå til innhold

Bilsikring barn 135 cm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn på rundt 135 cm, hvordan sikker dere de i bilen? Veldig usikker på om vi skal satse på kun bilpute nå, eller om vi bør bruke sete en stund til. Er kun 26 kg tung. 

Anonymkode: 58074...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter er 132 cm, og vi kommer nok til å bruke beltestol en stund fremover siden den har mer støtte og sikkerhet på siden.
Men, vi har også en bilpute hun lett kan ha med seg dersom hun skal sitte på med noen andre.

Altså, for det meste beltestol, men bilpute en gang i blandt

Anonymkode: ff2b2...2a6

Skrevet

Så lenge setet passer i bredde og høyde, er det ikke noen grunn til å ta det bort.  

Mine satt i sete til de var over 10 år, og passert 140 cm. De var tynne og lette da, så ikke i nærheten av 36 kg. 

Anonymkode: 06bf2...d27

Skrevet

Ver Obs på at det er ingen tester på barneseter som er gjort med så store barn.

Det som kan være farlig er at høye barn som sitter i bilstol kommer lengre frem mot setet forran. Dermed blir risikoen for hodeskader større. De fleste som dør i bilkrasj dør av hodeskader. 

Dersom barnet ditt veier mer enn 36 kg skal det iallefall ikke sitte i bilstol/pute, men sikres med vanlig belte. Dette selv om setet kan passe! 

Anonymkode: e1a36...76e

Skrevet

Min 10 åring (11 til høsten) er 140 nå og bruker fortsatt beltestolen sin fremdeles, men ser at det ikke er lenge før hun blir for høy nå.

Anonymkode: 8c2a1...5f9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ver Obs på at det er ingen tester på barneseter som er gjort med så store barn.

Det som kan være farlig er at høye barn som sitter i bilstol kommer lengre frem mot setet forran. Dermed blir risikoen for hodeskader større. De fleste som dør i bilkrasj dør av hodeskader. 

Dersom barnet ditt veier mer enn 36 kg skal det iallefall ikke sitte i bilstol/pute, men sikres med vanlig belte. Dette selv om setet kan passe! 

Anonymkode: e1a36...76e

Hvor har du denne informasjonen fra? Fint om du kan legge ved link, da dette er ukjent for meg.

Anonymkode: 39648...212

Skrevet

Jeg har også hørt at bilen seler får ikke til å fungere optimalt hvis barnet sitter i bilstol og er over Max vekt og høyde

Skrevet
18 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Jeg har også hørt at bilen seler får ikke til å fungere optimalt hvis barnet sitter i bilstol og er over Max vekt og høyde

Hvis barnet er for høyt er vel problemet først og fremst at barnet ikke passer i beltestolen lenger fordi  skuldrene ikke lenger går under nakkestøtten. Dette skjer snart hos min snart 11 åring og vi kommer til å slutte med beltestolen til høsten da hun nok vil være for høy. På vekten er det ennå nesten 10 kg å gå på, så med mindre barnet er veldig kraftig bygget/tungt er det som oftest på høyden de vokser fra setet. Det anbefales å bruke beltestol til de vokser ut av den og deretter pute til 150 cm. 

Anonymkode: 8c2a1...5f9

Skrevet

Så fremst beltestolen fortsatt passer vil jo det uansett være lurt å satse videre på (tipper det enda er noen år til stolen ikke passer) før man går over til bil pute. Mitt barn bruker det fortsatt, 8 år gammel. 

Anonymkode: e8a1c...cbd

Skrevet

min sitter på pute nå

Anonymkode: 55f77...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...