Gå til innhold

Trenger tips til en nordvendt skråning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er den full av ugress, og ganske uflidd. Jeg kunne tenke med noe blomstrende buskvekster, gjerne max en meter høye. 

Skråningen vender mot nord, men har endel sol på sommeren likevel. På høst og vinter er den ganske utsatt for vind og brøyteren. 😅

Noen med tips? Bor på sentrale østlandet og har H4.

Anonymkode: c5e3a...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med syrinhortensia? Vi har noen sånne nordvendt under omtrent de forholdene du beskriver, og de er utrolig fine.

Eneste er det med brøytebil... det tilsier nesten at du kanskje bør ha noe lavere, som ikke er så utsatt for knekk? Hvis du vil ha et staudebed så lag store samplantinger som avløser hverandre, og velg for eksempel bergenia, forglemmegei, storkenebb av type geranium macrorrhizum eller geranium himalayense, begge disse har jeg hatt nordvendt og de er herdige nok og blomstersterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sug lut skrev:

Hva med syrinhortensia? Vi har noen sånne nordvendt under omtrent de forholdene du beskriver, og de er utrolig fine.

Eneste er det med brøytebil... det tilsier nesten at du kanskje bør ha noe lavere, som ikke er så utsatt for knekk? Hvis du vil ha et staudebed så lag store samplantinger som avløser hverandre, og velg for eksempel bergenia, forglemmegei, storkenebb av type geranium macrorrhizum eller geranium himalayense, begge disse har jeg hatt nordvendt og de er herdige nok og blomstersterke.

Takk for tipsene! 

Nå har det seg sånn at hortensia dør med en gang de kommer i mitt eie - så jeg tror jeg dropper de.

I og med at skråningen er ganske bratt, egner den seg dårlig til luking. Kanskje mange potentillaer tett i tett kunne vært noe? Hmm. 

HI

Anonymkode: c5e3a...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potentilla er jo fine, da. Klippe litt annethvert år er jo ikke mye jobb heller. Og de er pene både med og uten blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er helt greie. Fordelen er at de blomstrer når mye annet er ferdig, de tåler enormt mye, og er enkle å stelle. Tror kanskje jeg går for det. Ev. muligens med en aronia-hekk på toppen. 

HI

Anonymkode: c5e3a...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...