Gå til innhold

Spørsmål om rettigheter ved brudd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om hva slags rettigheter man har rundt et brudd, når det er snakk om et ufødt barn? Skal sies at vi har bosted på forskjellig plass, men begge står på kontrollkortet vi har med under kontroller. Ute etter rettigheter for både barnet, mor og far.. Hva med bosted? Barnet har vel sin rett til å bli kjent med begge? Og det økonomiske.. Hva kan man få av stønader og permisjon? Lurer egentlig på alt rundt et brudd med et barn som ikke er født enda..

Noen gode tips og råd på vegen?

Anonymkode: 94475...8fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør bestille en time på familevernkontoret, så får dere hjelp til å sette opp samvær.

Det vanlige er å dele på rettighetene som forelder, altså stå oppført som forelder begge to, og at barnet bor hos mor første tiden. Far vil ha hyppige og korte samvær til å begynne med så barnet blir kjent med far, også får man delt bosted etterhvert. Det vanlige er å trappe gradvis opp på samvær ettersom barnet blir eldre. Helt delt bosted, altså 50/50 er ikke anbefalt før skolealder, og bare om man bor i samme nabolag og ellers samarbeider godt.

Som enslig mor vil du få hele permisjonen, du vil få støtte i form av en ekstra barnetrygd, bidrag fra far og et særfradrag på skatten. Goder som støtte til barnepass/barnehage og overgangsstønad er behovsprøvd, så om du får noe av det kommer an på hva du tjener.

Anonymkode: 6a401...24b

Skrevet

Personen som har hovedomsorgen, som ofte er mor, har rettigheter til stønader og permisjon. Det er barnet som har krav til å bli kjent med sin far. Det avtales samværsavtaler med far, som oftes med besøk i starten, så noen timer alene, så helger etter barnet er fylt året eller mer. Ta kontakt med  Nav og familievernkontoret for veiledning og  Samværsavtaler. 

Anonymkode: 1fe1d...17c

Skrevet

Siden far ikke får ha barnet alene på overnatting osv før barnet er blitt eldre, så bør dere prøve å ta noen timer på fmv kontoret sånn at dere blir enige om samværet. Det er anbefalt kort men hyppige besøk den første tiden.

Men jeg går ut i fra at du ikke er interessert i å ha far rekende i tide og utide, spesielt ikke om han bruker barnet som unnskyldning. 

Om bruddet er ganske ferskt så er det kanskje ikke så gøy å ha far på besøk flere ganger i uken. 

Om det er mulig så kan jo besøkene foregå hos dine foreldre, søsken ol sånn at samvær foregår på nøytral grunn

Bli enige om samvær, hvor ofte, hvor lenge besøkende skal være osv.

Skrevet
1 time siden, 3 i april skrev:

Siden far ikke får ha barnet alene på overnatting osv før barnet er blitt eldre, så bør dere prøve å ta noen timer på fmv kontoret sånn at dere blir enige om samværet. Det er anbefalt kort men hyppige besøk den første tiden.

Men jeg går ut i fra at du ikke er interessert i å ha far rekende i tide og utide, spesielt ikke om han bruker barnet som unnskyldning. 

Om bruddet er ganske ferskt så er det kanskje ikke så gøy å ha far på besøk flere ganger i uken. 

Om det er mulig så kan jo besøkene foregå hos dine foreldre, søsken ol sånn at samvær foregår på nøytral grunn

Bli enige om samvær, hvor ofte, hvor lenge besøkende skal være osv.

Mor har ikke «rett» til å synes det er slitsomt med besøk av far når det er sånn som dette. 

Jeg ble alene tidlig etter fødsel. Det var et stygt brudd med psykisk terror fra fars side. Likevel var han på samvær hjemme i barnets trygge base 3 dager i uka. Faste dager og faste tidspunkt. Det var selvfølgelig tøft å få sms med hvor fæl, udugelig og stygg jeg var, gjerne med et brenn i helvete på slutten og 5 min senere står han på døra og skal inn og ha det avtalte samværet. Men barnet har rett på det samværet. 

Vi har det veldig bra i dag da, med mye jobbing og mange kameler svelgt, så har vi verdens beste samarbeid i dag. (1,5 år etter bruddet)

Anonymkode: 251fc...dd0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mor har ikke «rett» til å synes det er slitsomt med besøk av far når det er sånn som dette. 

Jeg ble alene tidlig etter fødsel. Det var et stygt brudd med psykisk terror fra fars side. Likevel var han på samvær hjemme i barnets trygge base 3 dager i uka. Faste dager og faste tidspunkt. Det var selvfølgelig tøft å få sms med hvor fæl, udugelig og stygg jeg var, gjerne med et brenn i helvete på slutten og 5 min senere står han på døra og skal inn og ha det avtalte samværet. Men barnet har rett på det samværet. 

Vi har det veldig bra i dag da, med mye jobbing og mange kameler svelgt, så har vi verdens beste samarbeid i dag. (1,5 år etter bruddet)

Selvfølgelig har hun rett til å føle hva det enn måtte være. Vi vet lite om forholdet og bruddet, og skal ikke vurdere dette. 

Det hun derimot må er å jobbe for et godt samarbeid med far, og det kan være enklest å gjøre hos fvk. 

Skrevet

I tilfelle du er på hjemstedet hans og lengte hjem vil jeg anbefale på det sterkeste å flytte før fødselen. Er barnet født er det mye vanskligere.

Anonymkode: 93532...39a

Skrevet

Skal sies at det vil bli god avstand mellom oss.. Ikke direkte et stygt brudd, men mye stygt rundt som ikke er det beste for en liten å oppleve.. Har heldigvis litt tid før barnet blir født, men tiden går fort allikevel. 

Alltid hatt den meningen om at barnet har rett til å kjenne begge sine foreldre, men innen gode rammer så klart. Så samvær i dette tilfelle vet jeg egentlig ikke hvordan teknisk skal gjennomføres.. Redd det kan bli utrygt. 

Kan forhøre meg med nav om de vet mer fast, evt et familievernkontor. For sånn det går nå funker ting heller veldig dårlig.. 

HI

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal sies at det vil bli god avstand mellom oss.. Ikke direkte et stygt brudd, men mye stygt rundt som ikke er det beste for en liten å oppleve.. Har heldigvis litt tid før barnet blir født, men tiden går fort allikevel. 

Alltid hatt den meningen om at barnet har rett til å kjenne begge sine foreldre, men innen gode rammer så klart. Så samvær i dette tilfelle vet jeg egentlig ikke hvordan teknisk skal gjennomføres.. Redd det kan bli utrygt. 

Kan forhøre meg med nav om de vet mer fast, evt et familievernkontor. For sånn det går nå funker ting heller veldig dårlig.. 

HI

Nav har ingenting med dette å gjøre, de bestemmer bare hvor mye penger du kan få (regner ut bidrag osv).

Du må ta kontakt med familievernkontoret, du kan fint gå dit alene for å få tips og hjelp til hvordan ting kan løses.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du blir ikke en bedre mor av å være martyr, altså... 

Anonymkode: d72d4...e84

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hvis du er redd det kan bli utrygt, så er der vel lurest å la ting bero litt? Ungen husker da uansett ikke fra sitt første år om pappa var hyppig eller sjeldent på besøk?

Skrevet

Barnet er ikke født, så ikke snakk om noe nå samme hva.. Hvor interessert han blir når det blir født er litt uvisst, for nå har ikke formen min eller noe spesielt interesse. Og det med ikke like trygt er uroligheter rundt, flere barn i bilde og sånn. Vil ikke utbrodere for mye, var ute etter tips for hvor jeg kan finne ut mer om hva som kan bli krevd ol. 

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet er ikke født, så ikke snakk om noe nå samme hva.. Hvor interessert han blir når det blir født er litt uvisst, for nå har ikke formen min eller noe spesielt interesse. Og det med ikke like trygt er uroligheter rundt, flere barn i bilde og sånn. Vil ikke utbrodere for mye, var ute etter tips for hvor jeg kan finne ut mer om hva som kan bli krevd ol. 

Hi

Kontakt familievernkontoret du, der kan du ha noen timer alene for å høre.

Til å begynne med vil uansett samvær foregå hjemme hos deg eller med deg tilstede, så det trenger du ikke tenke på. Eldre søsken må selvfølgelig babyen bli kjent med, men det vil jo også skje med voksne tilstede så det går nok fint, Mannen kan ikke "stikke av" med en nyfødt baby, du vil være der til å begynne med.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du blir ikke en bedre mor av å være martyr, altså... 

Kanskje ikke en bedre mor, men har iallefall aldri nektet barnet kontakt med faren fordi han var en dust. Nok av damer som gjør det. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ikke en bedre mor, men har iallefall aldri nektet barnet kontakt med faren fordi han var en dust. Nok av damer som gjør det. 

Nei, det er en myte. Realitetene er nemlig at mange menn riktignok SKYLDER på at de "ikke får lov" å ha samvær med barna; mens de behendig "glemmer" å modifisere utsagnet med f eks å fortelle at de f eks har nektet å komme jevnlig, men heller bare vil stikke innom etter innfallsmetoden. Eller at han selv har flyttet 100 mil vekk og vil at hun lar en treåring fly aleine på besøk. Eller at han selv ikke har vært edru de 4 siste gangene barnet kom. Eller 1000 andre grunner som er uforenlig med å være ansvarlig far.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er en myte. Realitetene er nemlig at mange menn riktignok SKYLDER på at de "ikke får lov" å ha samvær med barna; mens de behendig "glemmer" å modifisere utsagnet med f eks å fortelle at de f eks har nektet å komme jevnlig, men heller bare vil stikke innom etter innfallsmetoden. Eller at han selv har flyttet 100 mil vekk og vil at hun lar en treåring fly aleine på besøk. Eller at han selv ikke har vært edru de 4 siste gangene barnet kom. Eller 1000 andre grunner som er uforenlig med å være ansvarlig far.

Er nok ingen av oss som sitter på fasiten het, men gjennom jobben min har jeg opplevd både damer som nekter far jevnlig samvær pga fars oppførsel mot mor og fedre som unnlater å fortelle hele sannheten om hvorfor samværet er som det er. Poenget mitt var i utgangspunktet at mor, på generelt grunnlag, ikke har rett til å hindre samvær bare fordi hun syns far er en dust/han oppfører seg som en dust mot mor. 

Skrevet
8 minutter siden, Tekla123 skrev:

Er nok ingen av oss som sitter på fasiten het, men gjennom jobben min har jeg opplevd både damer som nekter far jevnlig samvær pga fars oppførsel mot mor og fedre som unnlater å fortelle hele sannheten om hvorfor samværet er som det er. Poenget mitt var i utgangspunktet at mor, på generelt grunnlag, ikke har rett til å hindre samvær bare fordi hun syns far er en dust/han oppfører seg som en dust mot mor. 

Hun kan helt fint hindre samvær hvis dusteatferden går utover barnet, og i eksempelet som ble gitt (trusler over sms) så burde hun ikke ha sluppet ham inn i huset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...