Gå til innhold

Er det bare mitt barn som prater så mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er snart 4, og i snart 4 år har jeg prøvd å lære han at det er greit å ti stille noen ganger... Han snakker KONSTANT. 

- Mammaaaaa? Mamma? Mammmmmmaaaaaa, se jeg har en såååånn!!! 

- Pappaaaa? Pappa? Pappa? Paaaapppaaaaaa? 

HELE TIDEN! Han snakker også i munnen på oss når vi voksne skal snakke, selv om vi har sagt at det ikke er ok i alle år. Han får oppmerksomhet, det blir bare aldri nok. 

Anonymkode: f0b56...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her og... Blir svett i øra. 

Anonymkode: cb29b...9d9

Skrevet

Det går seg til, men 4-års alderen er gjerne verst. De klarer ikke tenke inni hodet, alt nå sies høyt ;)

Men fortsett å si at han må vente på tur, at han ikke kan avbryte når andre snakker osv, og hør på han, svar på spørsmål osv ellers, så går det seg til.

Jeg har fire barn, nå fra 9 til 17 år, og alle har pratet mye i den fasen du er nå, mens de individuelle forskjellene kommer etterhvert. Hun som er 9 prater fremdeles ganske mye, mens han som er 14 prater bare når han må....

Anonymkode: 502a8...b3c

Skrevet

Tror det er helt normalt! Alle mine tre har gjort det og vet ikke om noen barn som ikke har gjort det. De klarer å gjøre seg forstått og de lurer på mye så da må de spørre for å lære. 

Om jeg snakker med noen andre så sier jeg bare til dem at de må vente på tur for nå snakker mamma med noen andre. Jeg gjentar meg selv ofte, men de lærer etterhvert selv om det kan virke som det motsatte når det står på😊

Anonymkode: 2fc6e...6a2

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er en fase! Lykke til med å hale noe ut av ham om 9 års tid...

Skrevet

Bare hold deg fra å si ting som: må du snakke så mye? Kan du aldri være stille? Har du munndiare? Osv. Foreldrene mine sa slik til meg som liten og som voksen er jeg hele tiden redd for at oi snakker jeg for mye nå? I tilegg husker jeg godt hvor lei meg jeg ble hver gang det ble kommentert når jeg var liten.

Anonymkode: cc4f2...de2

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

Det er en fase! Lykke til med å hale noe ut av ham om 9 års tid...

Haha, da består ordforrådet mest av mumling og små misfornøyde grynt

Anonymkode: bb11b...78a

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha, da består ordforrådet mest av mumling og små misfornøyde grynt

Og "jada, ikke mas" eller "herregud da mamma!"

Skrevet

Høres ut som et helt normalt barn. 

Men gnagsår i øra, vel, det er en kjent plage. Det går over. Noe jeg synes var nesten mest slitsomt, var at absolutt alle ytringer startet med "Mamma, ..."

Anonymkode: 4aabe...0fb

Gjest Antarctica
Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som et helt normalt barn. 

Men gnagsår i øra, vel, det er en kjent plage. Det går over. Noe jeg synes var nesten mest slitsomt, var at absolutt alle ytringer startet med "Mamma, ..."

Anonymkode: 4aabe...0fb

Enig. Det fortsetter i maaaaaange år. Jeg prøvde å innøve at de bare skulle starte med temaet, de trengte ikke anrope meg først...

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Enig. Det fortsetter i maaaaaange år. Jeg prøvde å innøve at de bare skulle starte med temaet, de trengte ikke anrope meg først...

Min på 20 år begynner til og med samtalene på sms/mesanger med "Mamma" 😂😂. Går med andre ord ikke over på en stund. 

Anonymkode: 73b4d...11f

Skrevet

Tyder på utrygghhet og en delvis utrygg /ambivalent tilknytning til dere foreldre. Han føler ikie at han blir sett og hørt.

ikke kjeft på han for at han snakker mye. Vær tålmodig

Anonymkode: dc07e...f22

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tyder på utrygghhet og en delvis utrygg /ambivalent tilknytning til dere foreldre. Han føler ikie at han blir sett og hørt.

Særlig ;)

Tror nok heller barn som ikke har en million spørsmål å stille og noe å fortelle konstant på denne alderen er "redd" sine foreldre fordi de har fått beskjed om å tie still.

De fleste barn på denne alderen prater på inn og ut-pust.

Anonymkode: 502a8...b3c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nope. Det er ikke et tegn på utrygg, ambivalent, desorganisert eller reaktiv tilknytning(sforstyrrelse) 

Anonymkode: 383ba...bac

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du kilde til dette? For dette er jo bare tull og noe du innbiller deg

Skrevet

Min også! På innpust og utpust og aller helst i munnen på andre 😅ekstra slitsomt er det at hun har slitt mye med øreverk og sprukket trommehinnen, så hørselen har vært nedsatt. Hun spør og spør om alt hun lurer på slik 4 åringer gjør og vi svarer så godt vi kan. "Hææ?" svarer hun...

Anonymkode: f7170...c3c

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nope. Det er ikke et tegn på utrygg, ambivalent, desorganisert eller reaktiv tilknytning(sforstyrrelse) 

Anonymkode: 383ba...bac

Da er de utrygge i flertall. Har aldri møtt en fireåring som kunne holde munn i så mye som 2 minutter.

Skrevet
4 timer siden, Pashla skrev:

Og "jada, ikke mas" eller "herregud da mamma!"

Og ting som mumles idet han forlater rommet midt i en samtale.

Skrevet
På ‎02‎.‎06‎.‎2018 den 22.52, sug lut skrev:

Og ting som mumles idet han forlater rommet midt i en samtale.

Eller "men herregud da, kan du la vær å mase så hele tida??" når man har eksempelvis har stilt 2 spørsmål på feil dag 😛

Tenåringsalderen er flott med masse humørsvingninger 😄

Skrevet
22 minutter siden, Kari Mari skrev:

Eller "men herregud da, kan du la vær å mase så hele tida??" når man har eksempelvis har stilt 2 spørsmål på feil dag 😛

Tenåringsalderen er flott med masse humørsvingninger 😄

Alt dette som er skrevet om tenåringer høres ut som min tiåring😄 enten så er han bare tidlig ute eller så høres det ut som at det fortsetter i mange år😅

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt dette som er skrevet om tenåringer høres ut som min tiåring😄 enten så er han bare tidlig ute eller så høres det ut som at det fortsetter i mange år😅

Det må du belage deg på ja 😄

Skrevet
På 2.6.2018 den 19.00, Pashla skrev:

Ja, ikke sant? "Eeeh, mamma, atte mamma, vet du hva? Atte vet du hva, mamma? Skal jeg si deg noe, mamma, atte vet du hva?"

Noen ganger sverger jeg på at de begynner å snakke lenge før de vet hva de skal si!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...