Gå til innhold

Hvordan hjelpe datteren min å forbedre seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag da jeg leverte 3,5-åringen i barnehagen kom det flere barn til henne og sa "hei" og spurte henne spørsmål. Hun svarte ikke. Jeg sa at hun måtte svare barna , men det gjorde hun ikke, stod bare og så med på leken hun hadde med i barnehagen . En jevngammel jente sa til min datter "Hvorfor sier du ikke hei til meg?" Det ente med at denne jenta spurte om de skulle disse sammen og da sa jenta mi "ja".

Datteren min har et bredt ordforråd og det går ellers bra i barnehagen, men hun kan noen ganger være dårlig å svare andre barn. Hvordan kan jeg hjelpe henne?

Anonymkode: 727f1...5c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn på samme alder er også slik når vi foreldrene er tilstede. Ellers så er hun en pratsom og sosial jente i følge de ansatte. Har du hørt med barnehagen om hun er slik hele dagen eller om det bare er ved levering og henting?

Vi velger å bare prate med de andre barna uten å lage noe styr ut av at hun er taus. 

Anonymkode: c4cb0...867

Skrevet

"En møter mange" pleier ikke å fungere så godt i den alderen er min erfaring. De trenger ofte noen minutter på å tø opp. 

Jeg sier "hei" eller "hade" eller hva som helst som mangler i konteksten de gangene jenta mi blir stille (bare for å mykne opp stemningen litt). 

Anonymkode: a05cb...d44

Skrevet

Hun er 3,5 år... om ett år blir alt så mye bedre. Jenta vår var slik. Da forsvarte jeg barnet mitt og sa at hun er litt sjenert bare. Nå er hun 5 år, og nå er det hun som går BORT og snakker med folk. 

På 17. Mai gukk hun bort til en familiefar og sa :" ÅhhÅhhh så fin du er !" 

Slike ting gjorde hun ikke som 3, 5 åring. Ta tiden til hjelp. Dattern din er helt normal 😊

Anonymkode: 3cfdd...cd5

Skrevet

Helt normalt. Bare si «hei» du, og så sier du noe på vegne av datteren din, som noen sier over her. Et «Ada sier også hei snart», eller «Ada kommer snart og leker med deg». Eller så kan du hjelpe henne inn i samtalen ved å si noe som «Kira sa hei til deg, hun vil nok leke med deg. Det blir kjekt. Skal vi ta av skoene så dere kan leke sammen?»

Bare vær en god rollemodell, så kommer det snart. 🙂

Skrevet

Hvis hun ikke tør å snakke, eller ikke vil si noe, så kan du øve henne på at hun husker på å smile. Eller dere kan prate om at man også hilser på hverandre på andre måter: gi en klem, en high five eller blunke til noen.

Anonymkode: de657...087

Skrevet

Helt normalt, men samtidig er det lurt å si noe om dette også. Kanskje ikke lurt å si hun skal eller må, men spør henne om hva hun ønsket andre skulle si eller gjør når hun sa hei til de. På denne måten må hun faktisk tenke litt, hun skjønner nok ikke alt du sier når du formulerer deg ulikt fra gang til gang, men det er tankevirksomheten som er lur å få i gang. Ikke forklar i det vide og det brede, bare si noe kort og enkelt eller spør ett kort spm. Plutselig endag går ett lys opp eller hun begynner å prate med deg om dette. 

Har to barn, to helt ulike unger. En som er sjenert, hun var nesten på grensen til at jeg ble bekjymret. Men jeg lærte henne å kjenne, hun trengte tid før hun ble varm i trøya. Hun var samtidig tøffere enn toget og da gjerne i sammenhenger de fleste ikke tørr elleer syns det er ekkelt. Jeg fant måter å nå inn til henne etterhvert. Forklare henne hva som er normal folkeskikk, hva andre føler osv var helt bortkasta, men å utfordre henne eller å vedde med henne var måten jeg nådde inn og hun torde å si og gjøre ting. Nå er hun 15år, fortsatt sjenert men hun har bein i nesa og ryggen rak. Hun lar seg ikke pelle på nesa og vil hun ta en kamp så gjør hun det uten å blunke, samtidig som hun i veldig mange sammenhenger er stille og sjenert. Minsta er totalt motsatt av storesøster. Ingenting var flaut eller skummelt når hun var yngre. På denne måten var hun veldig enkel, heldigvis leste hun folk godt så hun skjønte hvem og når hun kunne skravle hull i hode på folk og når det holdt med ett hei. 

Anonymkode: 4740a...aa2

Skrevet

I leveringssituasjon er det helt normalt at barn som ellers ikke er sjenerte, blir stille og gjemmer seg bak foreldre. Ikke tenk over det, det går seg til. Si hei til barna selv, vær en god rollemodell også går det seg til når hun blir litt eldre. 

Anonymkode: 5b131...f87

Skrevet

Er det noe jeg ikke kommer til å gjøre, er det å si til andre barn i barnehagen at datteren min "er sjenert". Ja, hun kan være sjenert i noen sammenhenger, men jeg vil ikke stemple henne. 

Det ble vel bare litt mye inntrykk på henne da det kom flere barn bort til henne på kort tid 😊

HI

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

I leveringssituasjon er det helt normalt at barn som ellers ikke er sjenerte, blir stille og gjemmer seg bak foreldre. Ikke tenk over det, det går seg til. Si hei til barna selv, vær en god rollemodell også går det seg til når hun blir litt eldre. 

Anonymkode: 5b131...f87

Det går seg nok til når hun blir eldre ja. Hun blir 4 år om 4 mnd, men det kan jo skje mye på ett år 😊

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...