Gå til innhold

Selge på stand (leker). Hvordan starter jeg samtale med kundene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri gjort dette før, skal være "prøveselger" på en festival (så de kan vurdere salgsevnene mine, og mulig fast jobb i lekebutikken). 

I butikken blir det jo "hei, kan jeg hjelpe deg med noe" osv, men kan jo ikke si det nå 😂

Hvordan starter jeg samtalen med kunden? (Resten skal jeg klare altså😂) 

Anonymkode: c846e...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Hei, kan jeg få vise deg litt av det jeg har med meg i dag?"
"Har du barn? Hvor mange? Gutt eller jente?"
"Hva liker de å leke med?"
"Har de prøvd (varen du har lyst til å selge)?"
"Denne synes jeg passer veldig godt til aldersgruppen du nevner, fordi...."
"Denne leken er fin, fordi ungene kan samarbeide om..."
"Denne leken passer godt til pusling inne når det regner ute, og det vil jo skje før eller siden!"

Anonymkode: ff6cd...cbe

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Denne leken passer godt til pusling inne når det regner ute, og det vil jo skje før eller siden!"

Åå, tusen tusen takk ❤ værre var det altså ikke. Du reddet meg 😂

Skrevet

Skal du drive oppsøkende salg altså?

Sikker på at du ikke skal ha en stand e.l. så barn og voksne naturlig går forbi deg og ser på lekene? Da er det jo enkelt å komme i samtale med dem...

Anonymkode: 5d0ff...065

Skrevet

Har du lov til å drive oppsøkende salg? Noe mer irriterende enn selgere på stranda kan jeg knapt tenke meg, spessielt hvis du skal selge leker.

Anonymkode: 74538...2b6

Skrevet

Pass veldig på at du snakker til den voksne - salg rettet mot barn er ikke lov. Selv har jeg ekstremt liten sans for selgere som henvender seg til meg, men som tydelig egentlig gjør det til barnet, og får barnet til å få lyst på leken og dermed starter en "åååå, kan jeg få?"-situasjon. Blir bare sur og går når jeg opplever sånt. Hvis jeg vil kjøpe til barnet mitt, så henvender jeg meg selv.

Anonymkode: 210d4...952

Skrevet

Jobbet selv i butikken og "kan jeg hjelpe deg med noe?" bruker jeg ekstremt sjeldent. Både fordi de fleste er leie av det og fordi det som oftest resulterer i svaret "Nei, jeg bare titter", ev. "Ja har dere...?" også går de hvis du ikke har det.

Så oftest følger jeg med på hva kundene ser på og kommer med en tilleggsopplysning som er greit å vite eller rett og slett bare viser felles begeistring for tingen.

Flyttet over i lekebutikk hadde tilsvarende blitt: 

- Den leken ble kåret til årets leke/er en av bestselgeren våres.

- Den er populær hos alle aldere.

- Den kan ikke bare gå, men hoppe og løpe også.

- Det som er så supert med den radiostyrte bilen er at den er laget slik at den ikke velter.

- Sønnen min har akkurat den og virkelig elsker den.

- Er ikke den kul? Spesielt ...... er prikken over i'en.

- Første gang jeg så den var jeg litt skeptisk, men etter å ha testet er den bare så morsom. Den bør prøves!

Slike startede er mye lettere å få igang en samtale på.

Anonymkode: 093a7...0c3

Skrevet

Hvis du har tilbud på noe, kan du si ifra om det. 

Tilby, ikke spør og grav. Det liker ikke jeg i hvert fall hvis jeg skal titte (og kanskje kjøpe). Ta gjerne utgangspunkt i situasjonen (regner det - foreslå noe gøy å holde på med inne, er det sol - badeleker). 

Skrevet

Vil ikke anbefale deg å oppsøke folk og stille dem masse spørsmål. Det er voldsomt invaderende og ganske frekt.

Anonymkode: b6fdd...d2e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen av de her spørsmålene hadde fått meg til å flykte

Anonymkode: 24723...fdc

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobbet selv i butikken og "kan jeg hjelpe deg med noe?" bruker jeg ekstremt sjeldent. Både fordi de fleste er leie av det og fordi det som oftest resulterer i svaret "Nei, jeg bare titter", ev. "Ja har dere...?" også går de hvis du ikke har det.

Så oftest følger jeg med på hva kundene ser på og kommer med en tilleggsopplysning som er greit å vite eller rett og slett bare viser felles begeistring for tingen.

Flyttet over i lekebutikk hadde tilsvarende blitt: 

- Den leken ble kåret til årets leke/er en av bestselgeren våres.

- Den er populær hos alle aldere.

- Den kan ikke bare gå, men hoppe og løpe også.

- Det som er så supert med den radiostyrte bilen er at den er laget slik at den ikke velter.

- Sønnen min har akkurat den og virkelig elsker den.

- Er ikke den kul? Spesielt ...... er prikken over i'en.

- Første gang jeg så den var jeg litt skeptisk, men etter å ha testet er den bare så morsom. Den bør prøves!

Slike startede er mye lettere å få igang en samtale på.

Det kan godt hende det der selger til mange, men hvis det var meg som var kunde hadde du høyst sannsynlig mistet salget med den oppførselen.  Jeg vil vurdere i fred, uten å bli invadert. Hvis den butikkansatte hadde begynt å kommentere på de tingene jeg kikket på hadde jeg følt meg overvåket. Det er en butikk i nærheten her der jeg tror de har fått samme salgsopplæring som deg, alle selgerne driver vertfall på på den måten. Jeg har helt sluttet å gå inn der, reiser heller til tilsvarende butikk i nabobygda, der de spør om jeg vil ha hjelp, for så å respektere at jeg vil titte på egenhånd. 

Anonymkode: 261a9...d57

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt hende det der selger til mange, men hvis det var meg som var kunde hadde du høyst sannsynlig mistet salget med den oppførselen.  Jeg vil vurdere i fred, uten å bli invadert. Hvis den butikkansatte hadde begynt å kommentere på de tingene jeg kikket på hadde jeg følt meg overvåket. Det er en butikk i nærheten her der jeg tror de har fått samme salgsopplæring som deg, alle selgerne driver vertfall på på den måten. Jeg har helt sluttet å gå inn der, reiser heller til tilsvarende butikk i nabobygda, der de spør om jeg vil ha hjelp, for så å respektere at jeg vil titte på egenhånd. 

Helt enig. De eksemplene som blir nevnt ville virket helt mot sin hensikt med meg. Jeg kvier meg for å gå inn i butikker der jeg vet at personalet er pågående. Jeg liker ikke å måtte være avvisende og be folk la meg være i fred, så jeg unngår heller situasjonen. Ingen oppnår salg til meg ved å være pågående. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. De eksemplene som blir nevnt ville virket helt mot sin hensikt med meg. Jeg kvier meg for å gå inn i butikker der jeg vet at personalet er pågående. Jeg liker ikke å måtte være avvisende og be folk la meg være i fred, så jeg unngår heller situasjonen. Ingen oppnår salg til meg ved å være pågående. 

Du trenger ikke være redd, de fleste av oss selgere er gode menneskekjennere.

Vi har selvfølgelig lært at om vi spør "Kan jeg hjelpe deg med noe?" så svarer 80-90% av de som ikke så etter noe spesielt "Nei jeg bare titter litt" at gammel vane derfor skal vi ikke si det.

Men vi starter jo all kontakt som selger med blikkontakt og hei, vi merker fort da om du vil prate litt eller ikke. Det trenger kanskje litt øvelse og trening, så møter du på unge selgere som kommer rett fra salgskurs og er inpåslitne i dine øyne, så bare vær ærlig. De tåler godt et "Jeg vil gjerne gå og titte litt for meg selv jeg, også sier jeg heller fra til deg om jeg trenger hjelp".

Vi som har vært i gamet en stund skjønner veldig fort om du bare vil si hei og ikke ha noe mer innblanding eller om du er klar for en samtale om produktene du ser på ;)

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal du drive oppsøkende salg altså?

Sikker på at du ikke skal ha en stand e.l. så barn og voksne naturlig går forbi deg og ser på lekene? Da er det jo enkelt å komme i samtale med dem...

Det er en barnefestival (er det hvert år her) 😊 med boder, aktiviterer for barn, osv 😊

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har selvfølgelig lært at om vi spør "Kan jeg hjelpe deg med noe?" så svarer 80-90% av de som ikke så etter noe spesielt "Nei jeg bare titter litt" at gammel vane derfor skal vi ikke si det.

Men vi starter jo all kontakt som selger med blikkontakt og hei, vi merker fort da om du vil prate litt eller ikke. Det trenger kanskje litt øvelse og trening, så møter du på unge selgere som kommer rett fra salgskurs og er inpåslitne i dine øyne, så bare vær ærlig. De tåler godt et "Jeg vil gjerne gå og titte litt for meg selv jeg, også sier jeg heller fra til deg om jeg trenger hjelp".

Vi som har vært i gamet en stund skjønner veldig fort om du bare vil si hei og ikke ha noe mer innblanding eller om du er klar for en samtale om produktene du ser på ;)

Det er mye mulig at du ser fort hva kunden vil. Men det betyr absolutt ikke at alle som har vært i gamet en stund skjønner veldig fort om jeg ikke vil ha noe mer innblanding. Tro du meg, det finnes mange innpåslitne selgere, som ikke klarer å lese kundene sine, vertfall ikke alle kundene, og da snakker jeg ikke bare om unge ferskinger.

Jeg kan selvfølgelig velge å stoppe selgeren å si at jeg helst vil titte for meg selv, men med mindre det er den eneste butikken i nærheten som selger det jeg trenger, velger jeg heller å gå i en annen butikk. Jeg liker ikke innpåslitne selgere, og hvis jeg faktisk ikke får gå i fred uten å spesifikt be om det, så ødelegger det handleopplevelsen såpass mye for meg at jeg ikke gidder. Da kan jeg heller finne en annen butikk der de er mindre innpåslitne. 

Det kan godt hende de innpåslitne selgerne jeg møter tror at de er kjempeflinke til å lese hvem som trenger hva. Det virker jo sikkert på mange kunder, ellers hadde de vel ikke holdt på sånn, og jeg forteller dem som sagt ikke at jeg ikke liker det, jeg tar bare pengene mine med meg til en annen butikk. Selv om den butikkansatte sikkert hadde tålt en beskjed, så har ikke jeg lyst til å handle et sted der jeg må gi beskjed.

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde alle selgere vært sånn så hadde det ikke vært farlig, men min erfaring er at mange ikke er sånn.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en barnefestival (er det hvert år her) 😊 med boder, aktiviterer for barn, osv 😊

Da er det bare å være blid og imøtekommende som er greia, si hei og smil til de som kommer og ser på varene dine :)

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det bare å være blid og imøtekommende som er greia, si hei og smil til de som kommer og ser på varene dine :)

Enig i denne

Skrevet

Dårlig gjort av sjefen å prøve deg ut på dette. Hadde fått noia av det selv. Så du er tøff altså. Masse lykke til ☺

Anonymkode: 93ec3...a0b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke min erfaring, dessverre. Men jeg vet også at mange butikkansatte pålegges av arbeidsgiver å være pågående, det opplevde jeg selv da jeg jobbet i butikk i studietida. Personalmøter der temaet var "80 % av kundene går ut av butikken uten å kjøpe noe. Hvordan kan vi endre på dette?", og der løsningen var at vi måtte være pågående og nesten "fange" kunden i en situasjon der vedkommende syntes det ble ubehagelig å bare gå. Jeg sluttet, orket ikke å skulle jobbe sånn. Men merker jo at mange jobber etter slike instrukser.

Skrevet

Dette var eksempler på fraser som fungerer bra når kunden er åpen for det. Selvfølgelig ser jeg det an først. Har jobbet i butikk i 20 år, så er rimelig god til å lese kundene. Alle får et hei, og ut ifra reaksjonen der er det lett å tilpasse resten.

Dessverre er noen kjeder enormt på med dette med kontakt og mersalg, de kjedene sluttet jeg fort å jobbe for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...