Gå til innhold

Baby - vektoppgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom akkurat fra helsesøster nå, med en beskjed om at babyen vår går opp akkurat litt for lite i vekt... Vet ikke hva det vil si, men ja, det er jo da litt under snittet tydeligvis. Jeg fullammer, og baby er nå straks 7 uker gammel.

Helsesøster spurte hvor ofte vi ammer, og ja, det er jo ganske ofte. Kan jo gå alt fra en halvtime - time, til tre timer om hun sover. Men tidligere snakket vi om overproduksjon. Så det skal jo ikke stå på mengden melk.. Jeg pumper noen netter hvor jeg har klumper og vonde pupper,  for å lette trykket. 
HS nevnte også evt mme etter endt amming, men som jeg sa: babyen spiser seg god og mett, og mere til. Hun gulper som en helt!!! Kan til og med gulpe mens hun spiser av puppen... Så jeg kan ikke skjønne hva godt det skal gjøre å tilby enda mer mat etter dette. For hun fortsetter å spise, gjerne til hun sovner på puppen.. 

Vi skal på 6 ukers kontroll hos vår faste helsesøster om 3 dager, og barnelegen om 4, så vi skulle avvente til da.

Noen som har erfaringer med dette? Noen babyer som ligger litt under snittet ift vektoppgang?! Og hva man evt kan gjøre for at baby skal legge på seg mer? Vil jo helst unngå mme (Spesielt når jeg har mer enn nok melk selv..) men om det er eneste utvei, gir jeg selvfølgelig erstatning <3  

Ellers er hun i fin form, ikke noe slapp eller noe som kan tyde på at hun ikke får i seg nok mat/væske, syk eller noe. :) Så jeg håper vel man kan avvente.. Vektoppgangen kan vel variere noe fra disse små? Hun veier nå nesten 4,7 kg, om det skulle ha noe å si!

Anonymkode: 887d6...c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med erfaring? Tips? Eller som vet hva hun minimum bør gå opp i uka? (Ca 7 uker gammel) 

Vet jo om flere som har hatt babyer som konstant har liggi under det de skal, men de vokser opp og blir flotte, velfungerende barn! :) Håper virkelig at melka mi er bra nok for mini!!

Skrevet

150-20»g i uken er vel anbefalt om jeg husker riktig. 

Hadde også en jente som lå litt under snittet, men hun fulgte sin egen kurve så da var det helt fint. 

Mer idag en frisk 5 åring som ligger foran motorisk og er veldig flink med språk. 

Skrevet

Det kommer helt ann på fødselsvekten til babyen. Dersom babyen var 4kg ved fødsel så har jo vektoppgangen vært lav. Men dersom hun var 3kg så har hun jo lagt godt på seg.

Du sier at babyen gulper mye, kan det være reflux? Da vil jo hun gulpe opp mye av den maten hun egentlig skulle ha beholdt i magesekken. Og mme vil antakeligvis gjøre det verre. Ville iallefall forhørt meg med legen før du prøver erstatning for den kan lage kluss med den naturlige bakteriefloraen i magen.

Anonymkode: e1f3e...8a3

Skrevet

Ofte får de mest av den tynne mekka hvis man ammer ofte, spå hvis hun egentlig bruker deg som smokk mye av tiden, kan det være lurt å forsøke å la det gå litt lengre tid mellom hver amming. Da vil hun spise mer sammenhengende å få i seg mer tynn, fett melk også. Men teorien er enkel, praksisen ikke like enkel. 

Anonymkode: 7c8e8...004

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ofte får de mest av den tynne mekka hvis man ammer ofte, spå hvis hun egentlig bruker deg som smokk mye av tiden, kan det være lurt å forsøke å la det gå litt lengre tid mellom hver amming. Da vil hun spise mer sammenhengende å få i seg mer tynn, fett melk også. Men teorien er enkel, praksisen ikke like enkel. 

I tillegg kan det være lurt å amme fra samme bryst to ganger etter hverandre, iallefall om du har nok melk. 

Skrevet

Noen helsesøstre har en tendens til å se seg litt blind på kurvene uten å helt skjønne hva de betyr... Så jeg ville ventet på den faste helsesøsteren og legen og hørt hva de mener (går ut fra at du mener helsestasjonslegen, som vanligvis er en allmennlege og ikke en barnelege, eller er dere henvist til barnelege?). 

Virker som 150-200 gram i uken er "normalt", men det er jo variasjoner der og. http://www.klikk.no/foreldre/baby/babyens-utvikling/vektokning-baby-2336241

Anonymkode: 8b821...ff6

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer helt ann på fødselsvekten til babyen. Dersom babyen var 4kg ved fødsel så har jo vektoppgangen vært lav. Men dersom hun var 3kg så har hun jo lagt godt på seg.

Du sier at babyen gulper mye, kan det være reflux? Da vil jo hun gulpe opp mye av den maten hun egentlig skulle ha beholdt i magesekken. Og mme vil antakeligvis gjøre det verre. Ville iallefall forhørt meg med legen før du prøver erstatning for den kan lage kluss med den naturlige bakteriefloraen i magen.

Anonymkode: e1f3e...8a3

Jeg regnet ut; vekten da vi dro fra sykehuset og til nå. Og da har hun i snitt gått opp 190-200g i uken :) 

Ja, kan jo være refluks.. Har ikke sjekket det. Legen/hs vil sikkert sjekke det(evt andre ting?) før de setter oss på mme?!

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen helsesøstre har en tendens til å se seg litt blind på kurvene uten å helt skjønne hva de betyr... Så jeg ville ventet på den faste helsesøsteren og legen og hørt hva de mener (går ut fra at du mener helsestasjonslegen, som vanligvis er en allmennlege og ikke en barnelege, eller er dere henvist til barnelege?). 

Virker som 150-200 gram i uken er "normalt", men det er jo variasjoner der og. http://www.klikk.no/foreldre/baby/babyens-utvikling/vektokning-baby-2336241

Anonymkode: 8b821...ff6

Åja, ja! Mente legen på helsestasjonen ja. Får se hva h*n sier på tirsdag :) Har bl.a fått hjelp/veiledning fra ammehjelper i dag ang ammeteknikk; så håper det kan hjelpe litt på gulpingen. Og igjen da gi positivt utslag på vekten :D👍🏻

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan være lurt med litt lengre pauser! Men nå i varmen vil jeg ikke holde henne unna puppen om hun gir signal på at hun vil ha.. Det er jo tross alt både mat, væske, kos, trygghet.. 

Og - nå er det jo ikke puppen som blir brukt som smokk ;) Smokken er jo en substitutt for puppen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...