Momii Skrevet 2. juni 2018 Forfatter #26 Del Skrevet 2. juni 2018 19 minutes ago, Anonym bruker said: Skriver han fra seg sin del av leiligheten så får han ikke gjeldsordning. Eier han halve leiligheten har han verdier, og dermed må du enten kjøpe han ut for å eie leiligheten alene - eller hans kreditorer vil garantert kreve salg av leiligheten. Dine krav er på langt nær nok! Dessverre! Seks måneders behandling for en som er sååå spillavhengig som din mann er ikke i nærheten nok! Dessuten må dere ha langvarig parterapi i tillegg til at han følger opp sin egen behandling. I tillegg må han ødelegge alle sine kredittkort og svarteliste seg selv slik at han ikke kan ta opp lån eller kreditt i fremtiden (kan endres når han er gjeldfri). I tillegg til dette må han skaffe seg en ekstrajobb for å betale gjelden sin raskere. Og i mellomtiden skal han selvfølgelig IKKE leve på deg, men betale for det han koster mtp. husholdningsutgifter (mat, strøm, bolig, bil, drivstoff m.m.). Dvs. du skal IKKE lenger forsørge ham!!! Røyker eller drikker han må han slutte. Trener han på treningssenter må han slutte med det. Han må vise at han er villig til å stramme inn på ALT og la ekstra penger for det samt ekstra inntekt fra ekstrajobb gå uavkortet til gjeldsnedbetaling. Han kan kun ha tilgang på et meget lite beløp som lommepenger i måneden, alt annet av økonomi må du ha kontroll på. Og han må være villig til å gå til økonomisk rådgivning. Og det å gå ut på byen med gutta eller dra på ferie blir selvfølgelig også ikke aktuelt lenger! Han er oppegående, han er frisk, han har en eierandel i leiligheten deres - han får nesten garantert ikke gjeldordning. Så den kjempedyre gjelden han har, den må du regne med å leve med i MANGE år fremover. Og det gjør du i så fall med en mann som ikke tar ansvar for sine egne handlinger, som selv ikke foreslår å gå i behandling for sin avhengighet og psykiske problemer. Jeg tror dessverre du gjør den største tabben i ditt liv om du ikke går fra denne mannen. Jeg er helt sikker på at han kommer til å sette deg i større problemer. Og for guds skyld - IKKE, IKKE, IKKE bli gravid med denne ustabile fyren som ikke tar ansvar for noe i sitt liv. Du har levd med en som har utnyttet deg, som ikke har tatt ansvar for egne handlinger, som har levd på deg under falske forutsetninger, som har løyet til deg, som skjeller deg ut for å fraskrive seg ansvar for egne handlinger. Han er rett og slett ikke noe å samle på slik han er nå. Han har helt sikkert mange gode sier også, men du kan ikke kaste bort livet ditt og ødelegge din egen fremtid (og dine ev. barns fremtid) for en mann som ikke vil og kan ta ansvar for seg selv eller egne handlinger. Hadde dette vært første gang han gjorde noe slikt OG han hadde lagt seg langflat OG han selv hadde tatt initiativ til å skaffe seg behandling, rydde opp, få økonomisk rådgivning, lagt opp en plan for å forsørge seg selv og kutte sitt forbruk, OG for å skaffe seg en ekstrajobb for å betale gjelden raskere. Da kunne du kanskje ha vurdert å gi ham en kort sjanse for å se at han fulgte opp. Men dette er ikke første gangen. Meget mulig vet du heller ikke det faktiske omfanget av gjelden hans, og han har spilt mye mer enn bare gjelden siden han også har spilt bort pengene han har sluppet å bruke for å forsørge seg selv. Han svik er utilgivelig. Du kan aldri stole på ham. Du burde sette større pris på deg selv enn det du gjør! Du kan ikke redde en som ikke gidder å ta ansvar for seg selv. Han kommer sikkert til å love bot og bedring, men jeg tror ikke han vil følge opp. Og uansett om han gjorde det så vil hans enormt dyre gjeld påvirke livene deres i mange, mange år fremover. Det vil henge over dere, dere må velge bort masse i livet, dere bør ikke få barn når han har så mye gjeld og ikke tar ansvar. Jeg tror du gjør din absolutt største tabbe i livet om du fortsetter dette forholdet. Du burde tro at du fortjener bedre enn å bli utnyttet og ikke respektert. Anonymkode: 83743...2bd Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive alt dette til meg. Du har rett i alt som du sier, jeg har vært for dum snill mot han så lenge. Den gjelden hans har plaget meg siden vi har vært gift. Jeg har mast på han og bedd han fikse opp i det, be moren sin å pante leiligheten for at han kan få et rimeligere lån. Det nekter han, å han vil ikke at noen skal vite om dette heller. Sa til han at min mor kunne sette sin bolig i pant for at vi kan fikse opp, men han ville heldigvis ikke ta imot noe hjelp. Han sier at han har tabbet seg ut og må sørge selv for å gjøre det godt. For to uker siden var vi hos banken og ville ta opp ny lån på leiligheten for å bruke det til å betale ned gjelda. Vi fikk ikke en krone ekstra pga boligmarkedet har gått ned. Så jeg sa at jeg kan hjelpe han, åpnet også en felles sparekonto og sa ar vi begge to sparer så mye vi klarer og betaler ned. Da jeg spurte hvor mye han har spart så sier han absolutt ingenting. Det var da jeg fikk bekymringer over at han spiller PG spurte han, han nektet i begynnelsen. Men fortalte meg alt etterpå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2018 #27 Del Skrevet 2. juni 2018 Jeg må bare skrive litt til, HI... Dette er jo i realiteten ikke andre gang han lyver for deg - det er tredje. Du giftet deg med en som sa han hadde 400 000 i spillegjeld. Det var en stor løgn, gjelden var det dobbelte - eller han pådro seg 400 000 til på veldig kort tid etter dere giftet dere og lot som om han hadde løyet til deg før dere giftet dere. Du sier dere har separat økonomi. Likevel har han ikke bidratt til å forsørge seg selv, men levd på deg og brukt pengene på spill. Og så tok han i tillegg til det opp enda 340 000 i gjeld til spilling som han også løy til deg om. Og nå skriver du selv: "Han viser ingen tegn til anger." Det at han ikke viser noen anger viser også at han på ingen måte er klar til å ta ansvar for sine handlinger. Hadde han vært det hadde han selv tatt initiativ til å finne løsninger. Han gjør ikke det - han bare skjeller deg ut... inntil han kommer på at han skjeller ut den som forsørger ham slik at han kan bruke mer penger på sin avhengighet... men fremdeles ber han ikke om unnskyld eller legger frem en plan for hvordan løse situasjonen. Han skal ikke be om din tilgivelse. Han skal vise handlekraft selv ved å oppsøke profesjonell hjelp for sin alvorlige avhengighet (dette er ikke en meget alvorlig avhengighet!) og komme med konstruktive løsningsforslag. Men gjør ikke det, for han angrer ikke på at han har spilt bort nesten 1,2 millioner kroner på vel over et år. Du sier at du vil angre om du ikke forsøker alt. Du HAR allerede forsøkt alt ved å legge ALT tilrette for at han kunne ta ansvar for gjelden sin og betale den ned, vet at du har forsørget ham. Han har takket deg med å spille bort alle de pengene + at han har spilt bort enda 340 000. Du har allerede prøvd altfor mye, HI. Ikke ødelegg livet ditt på en mann som ikke bryr seg nok om deg. Hans avhengighet er viktigere for ham enn det du er for ham. For han viser ingen anger for sin spilling eller sin gjeld som også setter deg i en forferdelig vanskelig situasjon i årevis fremover. Du KAN IKKE hjelpe ham! For han vil ikke ha hjelp. Han angrer ikke noe og han er ikke villig til å gjøre det han må. Hadde han ment alvor hadde han vist deg tilliten verdig da du tross hans avhengighetsproblem og høye spillegjeld likevel gikk med på å gifte deg med ham. Han har brutt den tilliten på en slik måte at du aldri noensinne kan ha tillit til ham. Ikke ødelegg livet ditt på en slik mann!!! Anonymkode: 83743...2bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 2. juni 2018 #28 Del Skrevet 2. juni 2018 2 minutter siden, Momii skrev: Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive alt dette til meg. Du har rett i alt som du sier, jeg har vært for dum snill mot han så lenge. Den gjelden hans har plaget meg siden vi har vært gift. Jeg har mast på han og bedd han fikse opp i det, be moren sin å pante leiligheten for at han kan få et rimeligere lån. Det nekter han, å han vil ikke at noen skal vite om dette heller. Sa til han at min mor kunne sette sin bolig i pant for at vi kan fikse opp, men han ville heldigvis ikke ta imot noe hjelp. Han sier at han har tabbet seg ut og må sørge selv for å gjøre det godt. For to uker siden var vi hos banken og ville ta opp ny lån på leiligheten for å bruke det til å betale ned gjelda. Vi fikk ikke en krone ekstra pga boligmarkedet har gått ned. Så jeg sa at jeg kan hjelpe han, åpnet også en felles sparekonto og sa ar vi begge to sparer så mye vi klarer og betaler ned. Da jeg spurte hvor mye han har spart så sier han absolutt ingenting. Det var da jeg fikk bekymringer over at han spiller PG spurte han, han nektet i begynnelsen. Men fortalte meg alt etterpå For alt i verden, ikke dra hans eller din mor med med i dragsuget. Mannen er jo ikke til å stole på når det gjelder penger, og vil du virkelig at mødrene deres skal måtte selge boligene sine på sine eldre dager fordi han ikke betaler gjelda si? Mannen din er en upålitelig gambler, men du er nok for nære han til å kunne gi han gode råd. Ikke, ikke, ikke la andre sette seg i gjeld, inkludert deg selv, for å redde en som ikke løfter en finger for å redde seg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2018 #29 Del Skrevet 2. juni 2018 6 minutter siden, Momii skrev: Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive alt dette til meg. Du har rett i alt som du sier, jeg har vært for dum snill mot han så lenge. Den gjelden hans har plaget meg siden vi har vært gift. Jeg har mast på han og bedd han fikse opp i det, be moren sin å pante leiligheten for at han kan få et rimeligere lån. Det nekter han, å han vil ikke at noen skal vite om dette heller. Sa til han at min mor kunne sette sin bolig i pant for at vi kan fikse opp, men han ville heldigvis ikke ta imot noe hjelp. Han sier at han har tabbet seg ut og må sørge selv for å gjøre det godt. For to uker siden var vi hos banken og ville ta opp ny lån på leiligheten for å bruke det til å betale ned gjelda. Vi fikk ikke en krone ekstra pga boligmarkedet har gått ned. Så jeg sa at jeg kan hjelpe han, åpnet også en felles sparekonto og sa ar vi begge to sparer så mye vi klarer og betaler ned. Da jeg spurte hvor mye han har spart så sier han absolutt ingenting. Det var da jeg fikk bekymringer over at han spiller PG spurte han, han nektet i begynnelsen. Men fortalte meg alt etterpå Du må for all del ikke la noen andre være dumme nok til å sette seg i gjeld til en som gjentatte ganger har vist at han er totalt upålitelig og ikke har noen som helst intensjoner om å betale ned en eneste krone av egen gjeld! Jeg tror dessverre at du er en altfor snill person, Hi. Så snill at du blir utnyttet fordi det bikker over i det dumsnille. Du har et så enormt stort ønske om at han skal være ansvarlig og at dere sammen skal skape et godt liv. Men du er den eneste i forholdet som jobber for at dere skal ha det bra. Jada, han har nok gode sider og han er helt sikkert god mot deg på flere måter. Men husk også at han må være litt god mot deg også - for hvis ikke har han ikke noen til å forsørge seg! Slik det er i dag betaler DU store deler av hans spilling med alle de tusener av kroner du bruker hver eneste måned for å forsørge ham. Det vil si at du på sett og vis også har blitt "medavhengig" til hans spillavhengighet - fordi du muliggjør at han spiller enda mer. Om du er ukjent med begrepet medavhengig, søk på det og avhengighet, så lærer du en del. Det blir det samme som at ektefeller av alkoholikere blir medavhengig ved at de muliggjør fortsatt drikking. De skjuler gjerne at mannen drikker. De forteller ingen om "skammen". De kommer med unnskyldninger for mannen der hans drikking påvirker deres sosiale liv, ved at han er opptatt (dvs. drikker eller er bakfull). De begynner å kutte i eget og ev. barns forbruk fordi mannens avhengighet gjør at de får mye dårligere økonomi. De kutter sosiale ting for å slippe utgifter til gaver og klær. Osv. osv. osv. Du vet i tillegg at din mann nekter å innrømme den fulle og hele sannheten. Han innrømmer bare akkurat så mye som han tror du vil akseptere - for hans erfaring er at du trodde ham da han sa han skulle slutte å spille, du trodde ham da han sa han hadde 400 000 i spillegjeld, du trodde og tilga ham da han sa han hadde løyet til deg og gjelden var dobbel så stor. Og nå tror du fremdeles at han har fortalt deg sannheten når han forteller han har påført seg 340 000 mer i gjeld. OG du er villig til å tro at selv om han heller ikke nå viser noen som helst tegn til anger, så vil han slutte å spille og betale ned gjelden sin - selv om han på absolutt alle måter han kan har vist deg at han ikke vil ta noe som helst ansvar hverken for avhengigheten sin eller gjelden sin. Jeg anbefaler deg å snakke med fagfolk, du trenger helt tydelig støtte og noen å snakke med i dette. Jeg vil be deg gjøre en ting, HI. Les gjennom alle dine egne svar i denne tråden. Og så skriver du et svar du ville ha skrevet til en annen person hvis det var en annen som hadde opprettet denne tråden. Når man står så midt i det og er følelsesmessig involvert som du er mister man ofte gangsynet, man ser ikke hvor ille situasjonen faktisk er. Så forsøk å lese alt du selv har skrevet i denne tråden, og så skriver du det du ville gitt hvis dette gjaldt en annen person. Hva ville du ha anbefalt Hi å gjøre da? (du trenger ikke skrive det her, men jeg tror det er helt avgjørende for deg at du selv tenker gjennom akkurat det!). Ellers kan du også ringe Hjelpelinjen, støttetelefon for spillavhengige og deres pårørende. https://hjelpelinjen.no/ Anonymkode: 83743...2bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #30 Del Skrevet 3. juni 2018 11 timer siden, Momii skrev: Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive alt dette til meg. Du har rett i alt som du sier, jeg har vært for dum snill mot han så lenge. Den gjelden hans har plaget meg siden vi har vært gift. Jeg har mast på han og bedd han fikse opp i det, be moren sin å pante leiligheten for at han kan få et rimeligere lån. Det nekter han, å han vil ikke at noen skal vite om dette heller. Sa til han at min mor kunne sette sin bolig i pant for at vi kan fikse opp, men han ville heldigvis ikke ta imot noe hjelp. Han sier at han har tabbet seg ut og må sørge selv for å gjøre det godt. For to uker siden var vi hos banken og ville ta opp ny lån på leiligheten for å bruke det til å betale ned gjelda. Vi fikk ikke en krone ekstra pga boligmarkedet har gått ned. Så jeg sa at jeg kan hjelpe han, åpnet også en felles sparekonto og sa ar vi begge to sparer så mye vi klarer og betaler ned. Da jeg spurte hvor mye han har spart så sier han absolutt ingenting. Det var da jeg fikk bekymringer over at han spiller PG spurte han, han nektet i begynnelsen. Men fortalte meg alt etterpå Du mener ikke seriøst at moren han sin, skal settte leiligheten hennes i pant så han kan få rimeligere lån? Da er du like egoistisk som han. Tenker du i det hele tatt på følgene ved at han sin, eller din mor setter leilgheten i pant. Hvor korttenkt er det mulig å bli? Nå kjenner jeg at all min sympati med deg forsvant fullstendig. Han får rydde opp i problemene selv, ikke forvent at familie skal sette hus og hjem på spill for en egoistisk fyr som ikke tar tak i problemene sine Anonymkode: 6a7c5...528 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #31 Del Skrevet 3. juni 2018 Herregud, hva tror du moren din hadde sagt etter å ha stilt opp som kausjonist og han hadde misligholdt den gjelden? For det KOMMER til å skje. Du blir nødt til å dra hodet ut av r**a og innse at kjærlighet ikke er nok. Det er det faktisk aldri. Tillit, respekt og felles mål er like viktig, og dere mangler jo alle de tingene. Det er mange forhold der ute som har mistet kjærligheten, men de har respekt, tillit, felles mål og vennskap så det funker. Videre er det sånn at han er mer spillavhengig enn han elsker deg vil jeg tro. Prøv å still et ultimatum: aldri spill igjen ellers blir det slutt. Han kommer til å velge deg der og da, men x-antall uker etterpå kommer han mest sannsynlig til å spille igjen (ut ifra hvordan du beskriver ham og situsjonen nå). Ikke fordi det er noe galt md deg, du høres ut som tidenes mest forståelsesfulle kone, men fordi han er en spillavhengig tosk som ikke bryr seg om deg i det heletatt. Anonymkode: 77744...ba3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #32 Del Skrevet 3. juni 2018 Om dere skal være sammen blir det som særboere, ugift og med helt adskilt økonomi, så får dere heller være kjærester og møtes av og til. Å være gift innebærer å ha innsyn i familiens økonomi og ha felles tanker og mål med pengene dere tjener, han kan ikke det. Han er spillavhengig og uvillig til å gjøre noe med det.... Anonymkode: e9454...3cb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momii Skrevet 3. juni 2018 Forfatter #33 Del Skrevet 3. juni 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Du mener ikke seriøst at moren han sin, skal settte leiligheten hennes i pant så han kan få rimeligere lån? Da er du like egoistisk som han. Tenker du i det hele tatt på følgene ved at han sin, eller din mor setter leilgheten i pant. Hvor korttenkt er det mulig å bli? Nå kjenner jeg at all min sympati med deg forsvant fullstendig. Han får rydde opp i problemene selv, ikke forvent at familie skal sette hus og hjem på spill for en egoistisk fyr som ikke tar tak i problemene sine Anonymkode: 6a7c5...528 Den ideen med at mødrene våres kan stille opp var i begynnelsen av ekteskapet. For jeg ville hjelpe han, altså komme til null med gjelda for så å starte et liv. Jeg ville jo aldri gjort det nå etter alt som har skjedd. Har vært dum og naiv og stolte på han. Har ikke hjelpt han med 1 krone, men har gjort det lettere for han med tanke på at jg forsørger oss, han betaler kun 6500kr i mnd for felles kostnader på leilighet og strøm. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momii Skrevet 3. juni 2018 Forfatter #34 Del Skrevet 3. juni 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Du mener ikke seriøst at moren han sin, skal settte leiligheten hennes i pant så han kan få rimeligere lån? Da er du like egoistisk som han. Tenker du i det hele tatt på følgene ved at han sin, eller din mor setter leilgheten i pant. Hvor korttenkt er det mulig å bli? Nå kjenner jeg at all min sympati med deg forsvant fullstendig. Han får rydde opp i problemene selv, ikke forvent at familie skal sette hus og hjem på spill for en egoistisk fyr som ikke tar tak i problemene sine Anonymkode: 6a7c5...528 Jeg er ikke egoistisk:( men ville få han ut av den knipa for så å starte fra null. Dette var i begynnelsen av ekteskape, før alt ble mye verre. Men heldigvis gikk det ikke så langt. Han selv var flau og ville ikke ta i mot noe hjelp fra noen, fordi han sa at han må selv gjøre opp for sin egen problem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 3. juni 2018 #35 Del Skrevet 3. juni 2018 38 minutter siden, Momii skrev: Den ideen med at mødrene våres kan stille opp var i begynnelsen av ekteskapet. For jeg ville hjelpe han, altså komme til null med gjelda for så å starte et liv. Jeg ville jo aldri gjort det nå etter alt som har skjedd. Har vært dum og naiv og stolte på han. Har ikke hjelpt han med 1 krone, men har gjort det lettere for han med tanke på at jg forsørger oss, han betaler kun 6500kr i mnd for felles kostnader på leilighet og strøm. Du hjelper ham med veldig mye mer enn " ei krone "!! Du forsørger jo en voksen mann! En døgenikt du ikke kan stole på, en sinnatagg, en rotekopp og en løgnhals. At du fortsatt sier du elsker ham må bare være fordi du ikke ser helt klart, du har stått for tett for lenge. Dette må du gå fra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #36 Del Skrevet 3. juni 2018 2 timer siden, Momii skrev: Den ideen med at mødrene våres kan stille opp var i begynnelsen av ekteskapet. For jeg ville hjelpe han, altså komme til null med gjelda for så å starte et liv. Jeg ville jo aldri gjort det nå etter alt som har skjedd. Har vært dum og naiv og stolte på han. Har ikke hjelpt han med 1 krone, men har gjort det lettere for han med tanke på at jg forsørger oss, han betaler kun 6500kr i mnd for felles kostnader på leilighet og strøm. Har du ikke hjulpet han med 1 krone? Hva kaller du det å forsørge han da? Er ikke det å hjelpe han? Han er avhengig og han utnytter deg. Den avhengigheten kan man ikke vare skru av med en bryter, uansett hvir forståelsesfull du er. Avhengigheten gjør han egoistisk og til en løgner. Din snillhet kan ikke kurere dette. Han må ha masse hjelpe fra profesjonelle, men det er ingen vits hvis han ikke ønsker det selv. Og du hjelper han ikke ved å lukke øynene for hvordan han er, du har gjort det lettere for han å spille mer Anonymkode: 6a7c5...528 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/page/2/#findComment-148768392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå