Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg giftet meg med en mann som fortalte meg at han har brukt 400k på pengespill. Og da hadde han det lånet på forbrukslån. Senere økte lånet, han mente at han ikke fortalte meg sannheten og at lånet egentlig er 800k. Dette fikk jeg vite før vi giftet oss, men han skammet seg og angret. Han sa til meg at han aldri ville gjenta dette og han er ferdig med det tullet. Fant ut for 1 uke siden at han har holdt på å spille i 3 mnd og tatt opp ny lån på 340k som han har spilt bort. Han løy og misbrukte tilliten min, vi har nå vært gift i 1år og 3 mnd. Jeg er helt knust! Jeg Vett ikke hva jeg skal gjøre, han har såret meg så mye. Ikke har han brukt 1 krone på meg siden vi har vært gift. Vi har heller ikke hatt sex på snart 3 måneder, han sier at han ikke klare det pga det lånet ødelegger han psykisk. Ellers så har vi aldri hatt et sunt sex liv, vi lå sammen kanskje 1-2 ganger i mnd. Og vi er nygift:((

jeg er så knust og har gråtet i så mange dager:( 

Nå har jeg flyttet hjem til familien min, og han bor alene i leiligheten vi har sammen. han har ikke prøvd å snakke med meg om dette. Han har sendt flere meldinger og skjelt meg ut og kalt meg alt som man kan forestille seg. Dette fordi jeg tok mobilen hans og logget meg inn på emailen for å finne ut om alt var sant. Og alt stemte.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144348765-mannen-min-har-spilt-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skill deg. Han viser ingen vilje til å jobbe med problemene sine, du kan ikke kurere ham. Ikke kast bort livet ditt på en sånn mann. Se på ham som en narkoman, for han er tydeligvis like avhengig av spillingen og greier ikke slutte og har heller ikke selv tatt initiativ til å skaffe seg hjelp for problemene sine.

Jeg forstår han er sint fordi du logget deg inn på hans private mail. Men det får han takke seg selv for når han setter deg i en slik stilling. Jeg håper du nå ikke blir ansvarlig for hans gjeld?

Anonymkode: 83743...2bd

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Skill deg. Han viser ingen vilje til å jobbe med problemene sine, du kan ikke kurere ham. Ikke kast bort livet ditt på en sånn mann. Se på ham som en narkoman, for han er tydeligvis like avhengig av spillingen og greier ikke slutte og har heller ikke selv tatt initiativ til å skaffe seg hjelp for problemene sine.

Jeg forstår han er sint fordi du logget deg inn på hans private mail. Men det får han takke seg selv for når han setter deg i en slik stilling. Jeg håper du nå ikke blir ansvarlig for hans gjeld?

Jeg er ikke ansvarlig på gjeldene hans. Han mente at det er ikke mine penger han har brukt så det angår meg ikke. Vi har hatt splittet økonomi siden vi flyttet sammen, han har ikke brukt verken en krone på meg, på utgifter i leiligheten eller på seg selv. Jeg har ikke sett 1 krone, eller innsyn på kontoen hans.

2 minutter siden, Momii skrev:

Jeg elsker han, den avgjørelsen er så vanskelig:( og med det samme har jeg ikke lyst å leve på en slik måte

Du elsker den du trodde han var. Du trodde han var en åpen og ærlig mann som tok ansvar for sine handlinger, som endret seg når han innså han hadde handlet feil. Du trodde han respekterte deg da han innrømmet spillegjelden sin før dere giftet dere. Men mannen din lyver til deg, han bidrar ikke til det fellesskapet dere burde hatt når dere giftet dere, han har mer eller mindre levd på deg, dvs. han har utnyttet deg for å kunne spille bort enda mer penger. Han tar ikke ansvar for sine egne problemer, han skaffer seg ikke hjelp for sine psykiske problemer. Han respekterer deg ikke - han vil heller fortsette sin avhengighet, dvs. du er mindre verdt for ham enn avhengigheten.

Han har sikkert gode sider også, men ingen av dem kan veie opp for alle de dårlige!

Fool me once - shame on you. Fool me twice - shame on me. Fool me three times - shame on both of us.

Vil du leve med en som utnytter deg og ikke respekterer deg? Vil du ha barn med en som ikke tar ansvar for deg og forholdet, som ikke bidrar? For det er fremtiden din med denne mannen...

Annonse

12 minutes ago, Anonym bruker said:

Du elsker den du trodde han var. Du trodde han var en åpen og ærlig mann som tok ansvar for sine handlinger, som endret seg når han innså han hadde handlet feil. Du trodde han respekterte deg da han innrømmet spillegjelden sin før dere giftet dere. Men mannen din lyver til deg, han bidrar ikke til det fellesskapet dere burde hatt når dere giftet dere, han har mer eller mindre levd på deg, dvs. han har utnyttet deg for å kunne spille bort enda mer penger. Han tar ikke ansvar for sine egne problemer, han skaffer seg ikke hjelp for sine psykiske problemer. Han respekterer deg ikke - han vil heller fortsette sin avhengighet, dvs. du er mindre verdt for ham enn avhengigheten.

Han har sikkert gode sider også, men ingen av dem kan veie opp for alle de dårlige!

Fool me once - shame on you. Fool me twice - shame on me. Fool me three times - shame on both of us.

Vil du leve med en som utnytter deg og ikke respekterer deg? Vil du ha barn med en som ikke tar ansvar for deg og forholdet, som ikke bidrar? For det er fremtiden din med denne mannen...

Jeg krevde ikke at han bidrar med noe etter vi giftet oss, for jeg ville at han heller betaler ned gjelda si. Han flyttet pga meg og gikk kraftig ned i lønn. Derfor har jeg ikke hatt hjerte til å mase på han. 

Alt som du sier har du helt rett i. Men det er så vanskelig når man er i den situasjonen selv. Jeg har vært for dumsnill med den mannen og han levde godt med meg. Jeg har gjort alt for han. Jeg var til og med villig til å betale ned alt sammen med han. 

1 minutt siden, Momii skrev:

Jeg krevde ikke at han bidrar med noe etter vi giftet oss, for jeg ville at han heller betaler ned gjelda si. Han flyttet pga meg og gikk kraftig ned i lønn. Derfor har jeg ikke hatt hjerte til å mase på han. 

Alt som du sier har du helt rett i. Men det er så vanskelig når man er i den situasjonen selv. Jeg har vært for dumsnill med den mannen og han levde godt med meg. Jeg har gjort alt for han. Jeg var til og med villig til å betale ned alt sammen med han. 

Da tenker jeg at sviket hans er dobbelt så stort. Du har betalt for å fø på ham for at han skulle kunne betale ned gjelden sin. Ikke bare spiller han bort de pengene han skulle bruke på gjelden, han øker den enormt mye i tillegg. Det gjør sviket hans mange ganger verre. I tillegg til dette har han ikke brukt én eneste krone på deg på den tiden dere har vært gift.

Jeg hadde gått. Ingen tvil om det. Jeg lar meg ikke utnytte så grovt, for jeg kunne aldri stolt på en slik mann!

3 timer siden, Momii skrev:

Jeg er ikke ansvarlig på gjeldene hans. Han mente at det er ikke mine penger han har brukt så det angår meg ikke. Vi har hatt splittet økonomi siden vi flyttet sammen, han har ikke brukt verken en krone på meg, på utgifter i leiligheten eller på seg selv. Jeg har ikke sett 1 krone, eller innsyn på kontoen hans.

Han kan gjerne unnskylde seg med det. Men 

1) det er feil. For dersom dere er gift, har dere en juridisk plikt overfor hverandre. Den lønnen han tar inn er like mye din. 

Og

2) dersom dere får felles barn, arver de jo hans gjeld! Og med hans turnover på penger, så kan det bli helt katastrofalt. 

Anonymkode: 8e7ad...60a

Skill deg, øyeblikkelig. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. Min fikk sjanse etter sjanse i nesten ti år før jeg tok til vettet, fordi vi hadde barn sammen og jeg trodde på alle de gråtkvalte løgnene om bot og bedring. Jeg vet at det er vanskelig, men det blir bare verre hvis du tar ham tilbake nå, tvil ikke et sekund på det. Nå har han jo lært at du lar deg tråkke på, lyves for og utnyttes. 

Du sier at du elsker ham, og da gjør det vondt å gjøre det slutt, uten tvil. Det gjør vondt her og nå, men det går over! Hvis du blir derimot, kommer livet ditt til å være et kaos av utrygghet i årevis fremover, fullt av mangel på tillit, såre følelser og redsel for at han gjør det igjen. Og vil du virkelig leve det eneste livet ditt med en som utnytter deg, gir faen i følelsene dine og ødelegger din trygghet og økonomiske fremtid? For det er det han kommer til å gjøre! Jeg er over førti og bor i en treroms leieleilighet med ungene mine, og kommer sannsynligvis aldri til å komme inn på boligmarkedet. Ikke gå i den fella, kom deg ut mens du kan og pris deg lykkelig hvis det viser seg at du ikke er ansvarlig for hans gjeld. 

Anonymkode: 6a525...47c

10 timer siden, Momii skrev:

Gjelden han tok opp før dere giftet dere er du ikke ansvarlig for, den han har tatt opp mens dere var gift krever det litt mer av deg å komme unna..

Selv om dere har praktisert splittet økonomi har man som ektepar økonomisk ansvar for hverandre, man har felleseie og man har forsørgerplikt. Du har også innsynsrett i familiens økonomi.

Du er nødt til å skille deg fra denne mannen før han drar deg enda lenger inn i djevelskapen, han er avhengig og kan kanskje ikke noe for det, men han ødelegger ditt liv også.....

Anonymkode: e9454...3cb

Annonse

3 hours ago, Anonym bruker said:

Han har godt over 1 million i spillekveld? Pluss renter..

Selv om han ikke bruker dine penger, så ødelegger han for din økonomi. Glem huslån, ferier, etc etc..

Dere har forhåpentligvis ikke barn sammen?

Anonymkode: ed203...a2a

Nei, vi har ikke barn sammen. Heldigvis!

1 time siden, Momii skrev:

Nei, vi har ikke barn sammen. Heldigvis!

Så pris deg lykkelig over at du oppdaget det i tide og kom deg vekk så fort som mulig! Det gjør vondt, ja, men tro meg, det kommer til å gjøre vondere hvis du blir. 

Anonymkode: 6a525...47c

Det er klart at det gjør vondt å gå fra han du elsker, men prøv å se for deg hvordan samlivet deres vil bli framover, om en måned, om et år, om fem år. Kommer du til å tro på han når han sier at han ikke spiller? Når det kommer et brev i posten som han ikke vil vise deg men sier "det er bare reklame", tror du det er sant? Du ser hvordan han takler det å bli avslørt nå. Det er hans sanne jeg, det også. Han skjeller deg ut, prøver å legge skylda på deg, gjøre det til at du har gjort noe feil. Det er sånn det vil bli framover. Om han nylig har lånt 340 000,- noe som er vanvittig mye penger, så har han et gigantisk spilleproblem. Din kjærlighet og gode vilje kan ikke redde han, helbrede han eller rydde opp i dette. Hvor lang tid tror du det tar å betale ned over en million i forbruksgjeld med høy rente? Om han så bruker alt han tjener på å dekke gjeld, så er det allikevel trolig at det ikke vil monne stort. Så kommer inkassokravene, telefonene, brevene fra namsmannen osv. I mens skal du forsørge han helt alene. Er kjærligheten din så sterk? Er han virkelig verd at det meste de neste 10 årene skal handle om han, hans problem, hans gjeld og hans psyke? Skill deg, kjære deg, før livet ditt blir ødelagt av mer enn kjærlighetssorg. Om han virkelig er drømmemannen, så kan du alltids gifte deg med han igjen om 10 år om han da har snudd livet sitt rundt.

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

1) det er feil. For dersom dere er gift, har dere en juridisk plikt overfor hverandre. Den lønnen han tar inn er like mye din. 

Og

2) dersom dere får felles barn, arver de jo hans gjeld! Og med hans turnover på penger, så kan det bli helt katastrofalt. 

Personlig gjeld også det selv om man er gift, hun løper ingen personlig risiko ved hans gjeld. 

Anonymkode: e70ea...a8f

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og

Man kan frasi seg arven, da arver man ikke gjelden

Anonymkode: 6a7c5...528

Å ha spilt bort 340 000 på 3 måneder er vannvittig mye penger. Han har over 1 million i gjeld, sannsynligvis mye dyr gjeld. Dette kommer han til å slite med resten av livet, og han vil alltid slite med spilleavhengighet. Nå har du sjangsen til å gå, før du blir enda mer involvert og kanskje får barn sammen. Den er vondt og vanskelig å gå, men ønsker du å leve resten av livet ditt i økonomisk kaos.

Hvor gammel er du?

30 minutes ago, Anonym bruker said:

Å ha spilt bort 340 000 på 3 måneder er vannvittig mye penger. Han har over 1 million i gjeld, sannsynligvis mye dyr gjeld. Dette kommer han til å slite med resten av livet, og han vil alltid slite med spilleavhengighet. Nå har du sjangsen til å gå, før du blir enda mer involvert og kanskje får barn sammen. Den er vondt og vanskelig å gå, men ønsker du å leve resten av livet ditt i økonomisk kaos.

Hvor gammel er du?

Jeg er 27 år, jeg ønsker selvfølgelig ikke leve slikt, men igjen så har han gode sider også. Han er veldig hyggelig og snill, men han sier at han blir provosert og sier ting han ikke mener og angrer på det han har sagt etterpå. Og sexlivet har han skyldt på at han ikke klarer få tankene på plass med den høye gjelda som han har og defor ikke orker å være intim. 

1 time siden, Momii skrev:

Jeg er 27 år, jeg ønsker selvfølgelig ikke leve slikt, men igjen så har han gode sider også. Han er veldig hyggelig og snill, men han sier at han blir provosert og sier ting han ikke mener og angrer på det han har sagt etterpå. Og sexlivet har han skyldt på at han ikke klarer få tankene på plass med den høye gjelda som han har og defor ikke orker å være intim. 

Og sånn vil det jo da være i åresvis fremover. Det er klart at det kan være han kan snu dette, og klare å slutte å spille. Men han har jo allerede løyet til deg. Er du sikker på at tallene du har fått nå stemmer? Det første jeg vile ha gjort, var å kreve innsyn i alle kontoer og lån, så du kan se om han er ærlig med deg nå.

Tusen takk for alle svar! 

Nå har jeg vært borte fra han en uke og ikke snakket med han. Han viser ikke til noe at han angrer. Verken sender meg melding for be om tilgivelse. Eller ringt meg. Han sendte kun melding og lurte på om jeg kommer hjem, når jeg svarte med at jeg ikke kommer hjem så sendte han meg stygge skjellsord og sa at han ikke trenger meg, men rett etter beklager seg for det han sa og burde aldri sagt slik. Det som gjør det vanskelig er å ta første steget. Jeg elsker han mye, og håper på at han kan forandre seg til å bli mye bedre. For jeg Vett at han kan bli det, men trenger mye hjelp. Han er utrolig snill og god når han ikke er sint. Å jeg vil ikke gi opp enda, for jg Vett at jeg vil angre hvis jeg ikke prøver alt. 

Jeg har tenkt over litt og vurderer å gi han ny sjanse og noen krav som han skal gjør, hvis han vil redde forholdet. Kravene mine blir:

• søke hjelp hos psykolog og få behandling minst 6 mnd.
  • Sette leiligheten fullt på mitt navn.
  • Kjøre en gjeldsordning.
  • Og alt av inntekt skal komme inn på min konto.

Hva syns dere? Jeg føler meg ikke klar til å gå:(

1 minutt siden, Momii skrev:

Nå har jeg vært borte fra han en uke og ikke snakket med han. Han viser ikke til noe at han angrer. Verken sender meg melding for be om tilgivelse. Eller ringt meg. Han sendte kun melding og lurte på om jeg kommer hjem, når jeg svarte med at jeg ikke kommer hjem så sendte han meg stygge skjellsord og sa at han ikke trenger meg, men rett etter beklager seg for det han sa og burde aldri sagt slik. Det som gjør det vanskelig er å ta første steget. Jeg elsker han mye, og håper på at han kan forandre seg til å bli mye bedre. For jeg Vett at han kan bli det, men trenger mye hjelp. Han er utrolig snill og god når han ikke er sint. Å jeg vil ikke gi opp enda, for jg Vett at jeg vil angre hvis jeg ikke prøver alt. 

Jeg har tenkt over litt og vurderer å gi han ny sjanse og noen krav som han skal gjør, hvis han vil redde forholdet. Kravene mine blir:

Du må og ha fullt innsyn i alle han sine kontoer, absolutt all gjeld.

Det er nok vanskelig å få gjekdsordning med så mye ny gjeld, og sånn bør det være og.

12 minutter siden, Momii skrev:

Skriver han fra seg sin del av leiligheten så får han ikke gjeldsordning. Eier han halve leiligheten har han verdier, og dermed må du enten kjøpe han ut for å eie leiligheten alene - eller hans kreditorer vil garantert kreve salg av leiligheten.

Dine krav er på langt nær nok! Dessverre!

Seks måneders behandling for en som er sååå spillavhengig som din mann er ikke i nærheten nok!

Dessuten må dere ha langvarig parterapi i tillegg til at han følger opp sin egen behandling.

I tillegg må han ødelegge alle sine kredittkort og svarteliste seg selv slik at han ikke kan ta opp lån eller kreditt i fremtiden (kan endres når han er gjeldfri).

I tillegg til dette må han skaffe seg en ekstrajobb for å betale gjelden sin raskere. Og i mellomtiden skal han selvfølgelig IKKE leve på deg, men betale for det han koster mtp. husholdningsutgifter (mat, strøm, bolig, bil, drivstoff m.m.). Dvs. du skal IKKE lenger forsørge ham!!! Røyker eller drikker han må han slutte. Trener han på treningssenter må han slutte med det. Han må vise at han er villig til å stramme inn på ALT og la ekstra penger for det samt ekstra inntekt fra ekstrajobb gå uavkortet til gjeldsnedbetaling. Han kan kun ha tilgang på et meget lite beløp som lommepenger i måneden, alt annet av økonomi må du ha kontroll på. Og han må være villig til å gå til økonomisk rådgivning. Og det å gå ut på byen med gutta eller dra på ferie blir selvfølgelig også ikke aktuelt lenger!

Han er oppegående, han er frisk, han har en eierandel i leiligheten deres - han får nesten garantert ikke gjeldordning. Så den kjempedyre gjelden han har, den må du regne med å leve med i MANGE år fremover. Og det gjør du i så fall med en mann som ikke tar ansvar for sine egne handlinger, som selv ikke foreslår å gå i behandling for sin avhengighet og psykiske problemer.

Jeg tror dessverre du gjør den største tabben i ditt liv om du ikke går fra denne mannen. Jeg er helt sikker på at han kommer til å sette deg i større problemer. Og for guds skyld - IKKE, IKKE, IKKE bli gravid med denne ustabile fyren som ikke tar ansvar for noe i sitt liv. Du har levd med en som har utnyttet deg, som ikke har tatt ansvar for egne handlinger, som har levd på deg under falske forutsetninger, som har løyet til deg, som skjeller deg ut for å fraskrive seg ansvar for egne handlinger. Han er rett og slett ikke noe å samle på slik han er nå. Han har helt sikkert mange gode sier også, men du kan ikke kaste bort livet ditt og ødelegge din egen fremtid (og dine ev. barns fremtid) for en mann som ikke vil og kan ta ansvar for seg selv eller egne handlinger.

Hadde dette vært første gang han gjorde noe slikt OG han hadde lagt seg langflat OG han selv hadde tatt initiativ til å skaffe seg behandling, rydde opp, få økonomisk rådgivning, lagt opp en plan for å forsørge seg selv og kutte sitt forbruk, OG for å skaffe seg en ekstrajobb for å betale gjelden raskere. Da kunne du kanskje ha vurdert å gi ham en kort sjanse for å se at han fulgte opp. Men dette er ikke første gangen. Meget mulig vet du heller ikke det faktiske omfanget av gjelden hans, og han har spilt mye mer enn bare gjelden siden han også har spilt bort pengene han har sluppet å bruke for å forsørge seg selv. Han svik er utilgivelig. Du kan aldri stole på ham.

Du burde sette større pris på deg selv enn det du gjør! Du kan ikke redde en som ikke gidder å ta ansvar for seg selv. Han kommer sikkert til å love bot og bedring, men jeg tror ikke han vil følge opp. Og uansett om han gjorde det så vil hans enormt dyre gjeld påvirke livene deres i mange, mange år fremover. Det vil henge over dere, dere må velge bort masse i livet, dere bør ikke få barn når han har så mye gjeld og ikke tar ansvar. Jeg tror du gjør din absolutt største tabbe i livet om du fortsetter dette forholdet. Du burde tro at du fortjener bedre enn å bli utnyttet og ikke respektert.

41 minutter siden, Momii skrev:

Se der jeg har streket under. Det sier alt om hvordan dette kommer til å gå. Han legger skylden på deg. Dessuten, han er snill når han ikke er sint???? Javel ja, da er det vel greit da?

Han er ikke snillere enn han er i sine verste øyeblikk. Han går bak ryggen på deg, lyver, legger skylden på deg, kaller deg ved  skjellsord, snylter på deg og drar deg ned i elendighet. Dette er ikke kjærlighet. Det er utnytting på alle plan.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...