GÃ¥ til innhold

Barn som sover 5-10 min dupp 😩

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til meg? Vårt barn på 8 mnd sover dårlog om dagen! Han sovner etter å ha vært våken i 3-4 timer, kan da sovne og våkner etter 5-10 min. Det virker da som han har fått sin nødvendige powernap. Han er tydelig mer trøtt, men vil ikke sove og han sutrer bare.. 

Sover en dupp til i 13 tiden, på maks en time. Legger seg ca halv sju og sover til halv seks, da med en eller to runder mat.

Dette må da være alt for lite for en så liten?

Anonymkode: c7a2a...adb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som han er overtrøtt når han sovner. Prøvd å tilrettelegge for å legge han litt tidligere? Kanskje etter 2-2,5 timer?

Er det samme om du legger han i vogn eller i seng?

Anonymkode: 7f3f4...89d

Skrevet

Han sover bedre i seng om jeg ammer han pg sover med han. Men jeg vil ikke alltid gjøre det! Jeg vil av og til kunne la han sove i vogna og sette meg å spise i fred, ta meg en kopp kaffe, evt brette litt klær. For når han våkner er han overalt og putter alt i munnen. Og når neste dupp skal finne sted kommer hans søsken hjem og det er tid for lekser og middag og trening. Så er det ikke stilt i huset før kl 21-2130, og da er det godt å ha en time før jeg legger meg og er smokk hele natten. 

Så jeg VIL han skal sove i vogna og at han kan ta seg en dupp på en time ihvetfall, som alle andre normale babyer.  Men nei! Jeg er helt på gråten av denne babyen! Orker ikke trille en time for at han skal sove i 5 min, orker ikke må legge meg med han. Hva kan jeg gjøre!!

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som han er overtrøtt når han sovner. Prøvd å tilrettelegge for å legge han litt tidligere? Kanskje etter 2-2,5 timer?

Er det samme om du legger han i vogn eller i seng?

Mulig han er overtrøtt, men jeg må levere i bhg og få den eldste på skole, så det blir ikke søvn før da.. prøvde å legge han tidligere i morges og, men sovner ikke, og jeg kan ikke stå å trille/vugge når jeg må stelle de eldste 😢 Prøver å legge han ned når vi går til bhg, i halv ni tiden, men ikke f om han sovner... Nå er han våken igjen, etter å ha sovet i ca halvtime, og jeg har vugget 25 min av de 30 min.. 

Skrevet

Var et forslag her inne her om dagen om å ikke bysse. Prøv å legg han i vogna, så bare er du der, syng for han hvis han liker det, eller bare trekk deg litt unna. Kanskje han sover best om han får sove helt i fred? Gi han evt en bamse, sutteklut el.l. Smokk?

Er det det samme om det er lyst eller mørkt? Prøv å skru av lys der du har vogna, evt ha et mørkt myggnetting over. Men ikke legg tepper over åpningen av vogna. Og ta myggnettingen bort når han er sovnet hvis du har vogna inn, og det ikke er fare for innsekter.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var et forslag her inne her om dagen om å ikke bysse. Prøv å legg han i vogna, så bare er du der, syng for han hvis han liker det, eller bare trekk deg litt unna. Kanskje han sover best om han får sove helt i fred? Gi han evt en bamse, sutteklut el.l. Smokk?

Er det det samme om det er lyst eller mørkt? Prøv å skru av lys der du har vogna, evt ha et mørkt myggnetting over. Men ikke legg tepper over åpningen av vogna. Og ta myggnettingen bort når han er sovnet hvis du har vogna inn, og det ikke er fare for innsekter.

Takk for tips! Jeg har ikke prøvd eller lest det før, så det må prøves. Slik orker jeg ikke ha det ihverfall. Hadde tenkt å la han være hjemme til han er 1 1/2 år, men om dette ikke gir seg får han starte nå til høsten, et halvt år før. For dette orker jeg ikke mer av.. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips! Jeg har ikke prøvd eller lest det før, så det må prøves. Slik orker jeg ikke ha det ihverfall. Hadde tenkt å la han være hjemme til han er 1 1/2 år, men om dette ikke gir seg får han starte nå til høsten, et halvt år før. For dette orker jeg ikke mer av.. 

Er det mange dager siden den tråden? Kanskje jeg må lete opp og se etter flere råd i såfall!

Skrevet

Du gidder jo ikke noen av tipsene du får;da fortjener du ikke få det bedre heller!!

Anonymkode: 0f1b7...252

Skrevet

Det er et slit, men det går over! Min tredje var og sånn. Våken fra 2 til 6 på natta, kl 7 måtte jeg opp med de eldste, minste våkna når de dro, sovna en halvtime før de andre kom hjem. Han var ekstremt mye syk og, så søvnen på natta bedra seg da han var halvannet og fjerna mandler. Frem til det var det et helvete! Pust med magen, overalt han til far (om han er i bilde) og ta deg en tur ut! Du må skape pauser der du kan!

Anonymkode: 3c076...b27

Skrevet

Min er snart 2 år, han har aldri sovet mye på dagen/ ettermiddagen, i barnehagen sover han som regel mellom 20-45 min mens de andre ofte sover 2-3 timer 😉. Sånn var det når han var mindre også så da måtte han ha flere små kviler i løpet av dagen siden han sov så lite. Så jeg har desverre ingen tips 😉 

Anonymkode: 82f1d...a42

Skrevet

Men hvorfor må han sove i vognen?

Min sønn kunne ikke fordra vognen, det å bli bindt fast på ryggen (pga selen) gjorde at han sov max en time.

Men la jeg han i sengen sin sov han glatt i timevis. Ved 8 mnd sov han to dupper, første på et par-tre timer og andre på ca en time. Jeg ammet han før han skulle sove i min seng også la jeg han over i hans seng for å sove. Det å slippe selene, kunne rulle rundt, ligge på magen osv gjorde at han sov lenge, det gjorde han aldri i vogna.

Anonymkode: 01c88...51d

Skrevet

Med vår første funket dette: vi la ham i vogna, trilla til han sov, og etter 5 minutter trilla vi igjen. Det er visst noe med at de har veldig lett for å våkne etter fem minutter og en halvtime. Etter en halvtime (litt før) var det ny trilling. Da kunne han sove i to timer hvis vi var heldige. 

Skrevet

Det er veldig få barn som ikke klarer å sove i vogna !! Får sånne barn i Bhg. Hver høst . Bruker alt fra 2 uker - 3. Mnd på å fikse dårlige vaner ! De som trilles for å sove er ofte krevende barn som blir veldig utrygge. De stresser seg opp på grunn av overstimulering . Legg han i vogna, la han gråte, men la han se deg ! Barna skal ikke skremmes. Si å så godt å sove, å så god dyna er. Kidsa merker at soving er noe pes når mødrene stresser sånn. La han bare ligge rett ved siden av deg først og kos deg med kaffen din. 

Anonymkode: 48595...f8f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig få barn som ikke klarer å sove i vogna !! Får sånne barn i Bhg. Hver høst . Bruker alt fra 2 uker - 3. Mnd på å fikse dårlige vaner ! De som trilles for å sove er ofte krevende barn som blir veldig utrygge. De stresser seg opp på grunn av overstimulering . Legg han i vogna, la han gråte, men la han se deg ! Barna skal ikke skremmes. Si å så godt å sove, å så god dyna er. Kidsa merker at soving er noe pes når mødrene stresser sånn. La han bare ligge rett ved siden av deg først og kos deg med kaffen din. 

Anonymkode: 48595...f8f

Jeg håper virkelig ikke du jobber i barnehage. Barn er ulike. Noen trives best alene når de skal sove, andre med noen rundt, noen i vogn, noen i seng og noen på madrass. Slik er det for alle mennesker og slikt må det være rom for når man jobber med barn. Jeg har jobbet med barn i mange år og de aller færreste trenger å trilles i søvn når de kommer i bhg. 

Anonymkode: 92d19...223

Skrevet

Det for dumt å kalle det dårlig vane bare fordi barnet ikke er vant til å sove i vogn. Noen barn sover lengre om de sover i sengen istedenfor vogn,å da skjønner jeg godt at de velger sengen så barnet får nok søvn.

MEN at barnet må vugges i vogn for å sove DET vil jeg kalle dårlig vane,å det burde de slutte med før barnet begynner i barnehage. Når vi må vugge 7 av 10 barn for å få de til å sove,så går det dessverre veldig ut over barna som ikke lenger trenger søvn. Alle vi voksne må bruke masse tid på å vugge barna til søvn i vognen,å det blir da veldig lite oppmerksomhet på de som ikke skal sove. Vi må hysje på de hele tiden så de som ligger i vognen snart sovner. Jo mindre oppmerksomhet de får jo mer bråker de for å få oppmerksomhet fra oss. Men er ikke så lett å gi oppmerksomhet til de samtidig som du har to vogner å vugge. Å han ene må vi vugge hele tiden ellers våkner han og er grinete resten av dagen. Så skal vi få han til å sove 1 time så står vi altså en time å vugger han.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du orker det ikke mer, så da vil du sende han i barnehagen så kan de fikse det, fantastisk.........🙄

Anonymkode: b1e14...a82

Skrevet
PÃ¥ 1.6.2018 den 0.50, Anonym bruker skrev:

Du orker det ikke mer, så da vil du sende han i barnehagen så kan de fikse det, fantastisk.........🙄

Ser det kom feil ut, mente det ikke slik. Men jeg blir så sliten av å gå hjemme og styre sånn med søvnen hans. Da er det bedre å jobbe så jeg ikke blir helt sprø. 

Slik som nå, jeg sitter ute og vugger. Han sto opp kl seks, og jeg begynte å legge han til dupp kl halv ni. Ved første tegn til at han er trøtt. Etter en time tok jeg han inn. Nå har jeg lagt han igjen og sittet nesten en time. Far jobber natt i helgen, så jeg kan ikke legge han i senga. De to eldre søsken stakkar sitter inne og klarer seg selv da, de må jo det. 

Far jobber mye natt, så det blir vanskelig å legge han i senga flere dager i uken. 

Skrevet
PÃ¥ 1.6.2018 den 0.50, Anonym bruker skrev:

Ja noen liker å ta enkle løsninger..

Skrevet

Jeg har ingen råd, men ville bare si at jeg skjønner så godt at du er sliten og frustrert! Å gå med konstant søvnunderskudd er kjempeslitsomt, og når du heller ikke får hebta deg inn og ha egentid på dagtid, da blir man jo frustrert! Klem 💛

Anonymkode: 508cd...60e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...