Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Jeg er i en situasjon som er veldig ubehagelig. Det gjelder min samboer. Han er veldig overvektig, og lever ekstremt usunt. Han beveger seg minimalt, drikker litervis med brus døgnet rundt, snuser og spiser enorme mengder mat. Legen har forsøkt å få han med på kostholdsveiledning og operasjon fordi han er veldig ung (25). Nå er han syk, hver dag får han febertokter og mye smerter. Klager, stønner, sukker og bærer seg. Deltar lite på hjemmefronten (vi har barn), men nekter å oppsøke lege. Det har holdt på i over en uke. Kan jeg melde bekymring til legen på min egen samboer? Anonymkode: a50d8...cd0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Jeg skjønner ikke helt hva som har pågått i over 1 uke? For de dårlige vanene og overvekten har jo ikke kommet den siste uken. Anonymkode: 7644a...720
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva som har pågått i over 1 uke? For de dårlige vanene og overvekten har jo ikke kommet den siste uken. Anonymkode: 7644a...720 Beklager, jeg kan se det ble uklart. Overvekten har ikke kommet den siste uken. Han har gradvis gått opp i vekt de siste årene. Sykdommen eller hva det er har pågått i over en uke. HI Anonymkode: a50d8...cd0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 Ja, selvfølgelig kan du melde fra til legen hans. Han blir neppe fornøyd nå, men vil forhåpentligvis takke deg senere. Anonymkode: fe229...c7b
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, selvfølgelig kan du melde fra til legen hans. Han blir neppe fornøyd nå, men vil forhåpentligvis takke deg senere. Anonymkode: fe229...c7b Men hva hjelper det å melde fra til legen, hva kan han gjøre med det? Anonymkode: 7644a...720
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Siden du skriver i kursiv ser jeg for meg at du du er hun spiondama i allo allo, hun "I will only say this once" 🤗 Anonymkode: eac47...8b4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #7 Skrevet 30. mai 2018 Voksne mennesker tar egne valg. Han er ikke umyndiggjort, så hva får legen gjort? De rundt han må jo vise han hvor egosentrisk han er. Dårlig gjort å dø fra barna ung fordi han ikke vil ta ansvar og jobbe litt for egen helse. Anonymkode: 33094...f9b
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #8 Skrevet 30. mai 2018 Ja, du bør absolutt kontakte legen hans. Han er veldig overvektig, han drikker litervis med brus daglig, har et ekstremt usunt kosthold. Bor dere et sted i landet som har den veldige varmen? I så fall risikerer han å komme i en akutt alvorlig helsesituasjon. Han er trolig underernært, brusen tapper kroppen for veldig viktige mineraler, han svetter sikkert ekstra og mister mer mineraler. Ikke for å skremme deg, men han kan risikere å gå rett i et alvorlig og veldig akutt hjerteproblem, som i verste fall kan være fatalt. Og nå er han syk i tillegg med feber (som tapper ham ytterligere for viktige mineraler) og smerter. Jeg synes du skal stille ham et helt konkret spørsmål - vil han dø? Svarer han nei, da ville jeg sagt at det kan bli følgen når som helst om han ikke umiddelbart kommer seg til lege og i tillegg begynner å ta ansvar for sin egen helse. I tillegg synes jeg du skal være veldig direkte og spørre ham om han synes det er greit om barna skulle måtte vokse opp uten sin far. Og svarer han nei, spør ham hvilken type far han ønsker å være. Og til deg, HI - still krav! Fortell ham at du er glad i ham, og at du er villig til å støtte ham om han vil ta ansvar for egen helse. Men også at du nekter å leve med en mann som er i ferd med å ta sitt eget liv fordi han ikke tar ansvar for helsen sin, at du nekter å leve med en partner som ikke tar sin del av ansvar for hus, hjem og familie. Og at hvis dere fortsatt skal være sammen stiller du tre absolutte krav: 1. Han må oppsøke lege på hastetime i morgen! Og etter dette ta imot hjelp fra helsevesenet for å greie å ta ansvar for egen helse - og han må følge opp all behandling (psykolog, ernæringsfysiolog, lege, trening, ev. operasjon). 2. At dere går i parterapi. Ring familievernkontoret i morgen - og blir han ikke med når dere får time, gå dit alene. 3. At han begynner å ta ansvar også i hjemmet. Og vil han ikke - flytt fra ham. Ungene dine bør slippe å vokse opp full tid med en forelder som tar sakte selvmord. Tar han selv ikke kontakt med legen sin i morgen tidlig - ring legen hans! Anonymkode: 355c0...df3
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #9 Skrevet 30. mai 2018 Du kan gjøre det slutt. for hvem ha en sånn mann ? Anonymkode: e053c...ed4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Skrevet 30. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan gjøre det slutt. for hvem ha en sånn mann ? Anonymkode: e053c...ed4 Sier det samme.. tipper han har fått diabetes. Anonymkode: 837c4...a21
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Skrevet 30. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, du bør absolutt kontakte legen hans. Han er veldig overvektig, han drikker litervis med brus daglig, har et ekstremt usunt kosthold. Bor dere et sted i landet som har den veldige varmen? I så fall risikerer han å komme i en akutt alvorlig helsesituasjon. Han er trolig underernært, brusen tapper kroppen for veldig viktige mineraler, han svetter sikkert ekstra og mister mer mineraler. Ikke for å skremme deg, men han kan risikere å gå rett i et alvorlig og veldig akutt hjerteproblem, som i verste fall kan være fatalt. Og nå er han syk i tillegg med feber (som tapper ham ytterligere for viktige mineraler) og smerter. Jeg synes du skal stille ham et helt konkret spørsmål - vil han dø? Svarer han nei, da ville jeg sagt at det kan bli følgen når som helst om han ikke umiddelbart kommer seg til lege og i tillegg begynner å ta ansvar for sin egen helse. I tillegg synes jeg du skal være veldig direkte og spørre ham om han synes det er greit om barna skulle måtte vokse opp uten sin far. Og svarer han nei, spør ham hvilken type far han ønsker å være. Og til deg, HI - still krav! Fortell ham at du er glad i ham, og at du er villig til å støtte ham om han vil ta ansvar for egen helse. Men også at du nekter å leve med en mann som er i ferd med å ta sitt eget liv fordi han ikke tar ansvar for helsen sin, at du nekter å leve med en partner som ikke tar sin del av ansvar for hus, hjem og familie. Og at hvis dere fortsatt skal være sammen stiller du tre absolutte krav: 1. Han må oppsøke lege på hastetime i morgen! Og etter dette ta imot hjelp fra helsevesenet for å greie å ta ansvar for egen helse - og han må følge opp all behandling (psykolog, ernæringsfysiolog, lege, trening, ev. operasjon). 2. At dere går i parterapi. Ring familievernkontoret i morgen - og blir han ikke med når dere får time, gå dit alene. 3. At han begynner å ta ansvar også i hjemmet. Og vil han ikke - flytt fra ham. Ungene dine bør slippe å vokse opp full tid med en forelder som tar sakte selvmord. Tar han selv ikke kontakt med legen sin i morgen tidlig - ring legen hans! Anonymkode: 355c0...df3 Og hva tror du legen kommer til å gjøre hvis hun kontakter han, hva kan legen gjøre? Jeg kan ikke se for meg at legen gjør så mye, bortsett fra å kanskje ta en telefon til han. Men hvis ikke han er villig selv, så er det lite legen kan gjøre Anonymkode: 7644a...720
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #12 Skrevet 31. mai 2018 Tykke mennesker kan faktisk bli syke uten at diagnosen er «tykk og lat». Jeg hadde nok insistert på at han oppsøkte lege for det som feiler han nå, men på ingen måte antydet at jeg mente at han har feber på grunn av vekten. Anonymkode: 0f12d...8cc
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #13 Skrevet 31. mai 2018 Han vil ikke gå til lege for han vet hva legen kommer til å si, legen er pålagt å nevne overvekten hans, sjekke blodtrykk osv, og samboeren din vet dette veldig godt og vil ikke høre det. Har en sånn tante, veldig overvektig, og hun nektet å gå til legen. Legen får ikke gjort noe med en bekymringsmelding fra deg heller. Mannen din er psykisk ute og kjøre, han har en spiseforstyrrelse og han er ikke klar for å motta hjelp... Det er synd på han, for han lider nå, han er garantert redd. Anonymkode: c8a3f...bdd
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #14 Skrevet 31. mai 2018 Æsj, så lite attraktivt. Hadde aldri orket å være sammen med noe sånn. Og det hadde jeg nok sagt til ham. Kanskje det fikk ham på andre tanker! Anonymkode: 175cb...485
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #15 Skrevet 31. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: legen er pålagt å nevne overvekten hans, sjekke blodtrykk osv Hvor har du dette fra? Anonymkode: 7644a...720
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #16 Skrevet 31. mai 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hva tror du legen kommer til å gjøre hvis hun kontakter han, hva kan legen gjøre? Jeg kan ikke se for meg at legen gjør så mye, bortsett fra å kanskje ta en telefon til han. Men hvis ikke han er villig selv, så er det lite legen kan gjøre Anonymkode: 7644a...720 Legen blir da informert om hvor dårlig helsen hans faktisk er, for jeg regner med at han ikke sier dette til legen. Men vil han ikke, så vil han ikke. Da bør Hi flytte fra ham slik at barna slipper å leve med en som tar livet sitt foran barna. For det er det han gjør. Han kan i verste fall faktisk dø når som helst ut fra symptomene. Jeg nevnte hjertet pga. mineralmangler, ubehandlet diabetes, som en annen nevnte, kan også bli fatal slik hans helse synes å være nå når han ikke tar ansvar og får behandling. Anonymkode: 355c0...df3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #17 Skrevet 31. mai 2018 Å herregud. At voksne folk kan være så stokk dumme. Og da tenker jeg ikke på tjukkasen, men de som skriver her. "Hastetime" - altså, hallo? "Gi meg akutten, min samboer har feber og er dessuten overvektig!!!" Ring luftambulanse i samme slengen? Anonymkode: fa254...e09
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #18 Skrevet 31. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Å herregud. At voksne folk kan være så stokk dumme. Og da tenker jeg ikke på tjukkasen, men de som skriver her. "Hastetime" - altså, hallo? "Gi meg akutten, min samboer har feber og er dessuten overvektig!!!" Ring luftambulanse i samme slengen? Anonymkode: fa254...e09 Enig Anonymkode: 1baec...71a
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #19 Skrevet 31. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Legen blir da informert om hvor dårlig helsen hans faktisk er, for jeg regner med at han ikke sier dette til legen. Og? Hva tenker du legen gjør med det da? Anonymkode: 7644a...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå