Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Jeg jobber i en bolig for utviklingshemmede/funksjonshemmede. Jobber på en avdeling der vi er 2 i stell og forflytning. Har gått på skole, og lært om etikk og skjerming. De fleste jeg jobber med er veldig flinke å dekke til brukere, lukke gardiner/dører og lignende. Har de siste dagene jobbet med en mann som har jobbet der i mange år. Jeg registrerer at han ikke trekker for gardinene (greit det er ingen som ferdes utenfor, men likevel). Han kler av bruker, bruker ligger i senga helt naken, så går han og henter vaskefat på badet. Han er den som har hovedansvaret, jeg er kun hjelper (og jobber primært ikke med de brukerne det er snakk om). Jeg har vært hjelper flere ganger før med andre som har trukket for, dekket til og slikt. Så tenker jeg, er det fordi han er mann, og ikke klarer å sette seg inn i hvordan det er å ligge der blottlagt, uten mulighet til å gjøre noe med det selv? Jeg har ikke jobbet med han så mange ganger, men en gang tok jeg et håndkle å la over bruker mens jeg sa til bruker at du skal slippe å ligge naken her. Må si at de fleste av mine kollegaer er kvinner. Siden jeg er ganske ny på denne avdelingen synes jeg det er vanskelig å si fra, men jeg bør jo gjøre det, etikk er jo en stor del av min profesjonsutdanning. Men hvordan si fra uten at det skal oppleves som at jeg hakker på han, for jeg vil ikke bli sett på som hun som hakker på alt. Anonymkode: 6d754...fbe
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Kan du ta det opp med leder i boligen kanskje? Det er bra at du ser det og sier i fra, for det er en veldig uverdig situasjon for bruker. Spør om han hadde synes det var greit hvis det var han som lå der, eller om det var et av barna han sin som lå der. Hva sa han når du sa i fra? Anonymkode: d2dd5...fce
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ta det opp med leder i boligen kanskje? Det er bra at du ser det og sier i fra, for det er en veldig uverdig situasjon for bruker. Spør om han hadde synes det var greit hvis det var han som lå der, eller om det var et av barna han sin som lå der. Hva sa han når du sa i fra? Anonymkode: d2dd5...fce Jeg har jo ikke sagt ordentlig fra, har ikke jobbet så mye med han, var første gang med han hos den ene brukeren i går, og har vært et par ganger med han hos en annen bruker tidligere. Når jeg sa fra til bruker at du skal slippe å ligge her naken, så svarte egentlig ikke han på det. Jeg dekket jo henne til. Spurte han om han ikke skulle trekke for gardina, da sa han at det gjorde ingenting fordi "det er jo ikke så mye folk utenfor" som han sa. Det er helt riktig, det er ikke så mye utenfor soveromsvinduet, men det er ikke sperret av, så det kan være folk der. Anonymkode: 6d754...fbe
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ta det opp med leder i boligen kanskje? Det er bra at du ser det og sier i fra, for det er en veldig uverdig situasjon for bruker. Spør om han hadde synes det var greit hvis det var han som lå der, eller om det var et av barna han sin som lå der. Hva sa han når du sa i fra? Anonymkode: d2dd5...fce Jeg kan alltids ta det opp med leder, men vil ikke være hun som springer å sladrer. Regner jo med at det har vært sånn lenge, og jeg er den eneste som er forholdsvis ny der. Synes jo egentlig det er litt rart at ingen andre har reagert på det. Kan kanskje prøve å si neste gang at vi legger et teppe over henne mens... eller noe sånnt. Anonymkode: 6d754...fbe
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 Trekk for selv, dekk til. Hvis han kommenterer det er det jo en perfekt anledning til å forklare hva du tenker om saken. "Jeg tenker at det av respekt for brukeren skjermer vi henne under skift" Anonymkode: ae8b7...084
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Blir en liten ting å springe til leder med. Såpass må man vel kunne si ifra om? »synes du ikke vi skal trekke for/dekke til? Det er jo noen som ikke liker å være blottlagt vet du, så det synes jeg vi skal gjøre» og så følger du opp og gjør det hvis ikke han gjør det. Anonymkode: b46fa...351
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #7 Skrevet 30. mai 2018 Ja, kanskje jeg bare gjør det selv, har bare vært så usikker. Skal prøve det neste gang. Anonymkode: 6d754...fbe
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #8 Skrevet 30. mai 2018 Jeg skjønner hva du mener. Har sett dette delv. Jeg hadde og har gjort, tatt et håndkle over pasient, og sagt høyt : sånn. Nå er du ikke så bar eller ett eller annet. Da burde han ta hintet, uten at det føles ut som kritikk. 😊 Anonymkode: 56ede...0af
Hjertefru Skrevet 30. mai 2018 #9 Skrevet 30. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trekk for selv, dekk til. Hvis han kommenterer det er det jo en perfekt anledning til å forklare hva du tenker om saken. "Jeg tenker at det av respekt for brukeren skjermer vi henne under skift" Anonymkode: ae8b7...084 Sånn ville jeg også gjort det. Det er ikke greit det han gjør, men kanskje ikke noe jeg ville løpt til leder om. Ser ikke hvilken rolle det at han er mann spiller her. Det er vel ikke mindre ubehagelig for menn å ligge blottlagt enn damer, så dette skulle han absolutt ha lært/evnet å sette seg inn i.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Skrevet 30. mai 2018 3 minutter siden, Hjertefru skrev: Sånn ville jeg også gjort det. Det er ikke greit det han gjør, men kanskje ikke noe jeg ville løpt til leder om. Ser ikke hvilken rolle det at han er mann spiller her. Det er vel ikke mindre ubehagelig for menn å ligge blottlagt enn damer, så dette skulle han absolutt ha lært/evnet å sette seg inn i. Nei, tenker bare at noen menn har ingenting imot å blottlegge seg, og tenker kanskje ikke over at det ikke er likens for andre. Kan jo også hende at han tenker at siden dette er utviklinghemmede, så gjør det ingenting. Jeg vet ikke om det er slik, men jeg lurer jo på hvorfor han gjør det slik, når jeg har opplevd at det har skjedd flere ganger, og med flere brukere. Anonymkode: 6d754...fbe
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Skrevet 30. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, tenker bare at noen menn har ingenting imot å blottlegge seg, og tenker kanskje ikke over at det ikke er likens for andre. Kan jo også hende at han tenker at siden dette er utviklinghemmede, så gjør det ingenting. Jeg vet ikke om det er slik, men jeg lurer jo på hvorfor han gjør det slik, når jeg har opplevd at det har skjedd flere ganger, og med flere brukere. Anonymkode: 6d754...fbe Tipper de fleste menn har problemer med å være blottlagt... Anonymkode: ecefe...840
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå