Gå til innhold

Hva gjør man når...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...noen har meldt inn bekymring til barnevernet om ditt barn og du vet du har alt på stell? Hvis man mistenker at det kan være hevn eller rett og slett «tullemelding» fra «uvenner» eller lignende. Forteller man det til barnevernet eller lar man bare dem gjøre jobben osv? Noen som har opplevd lignende? Har hørt at undersøkelsene hos bv varer i noen mnd og det kan være en stor belastning for alle involverte. 

Anonymkode: cf157...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ærlig og sier til barnevernet at du her mistenker en hevnaksjon, men at du ikke har noe å skjule så de får bare gjøre jobben sin og du skal samarbeide for at de kan få saken ut av verden.

Så lar du de gjøre som de skal. Vet noen bare har en samtale med barnevernet også blir saken henlagt, men vil de undersøke mer pga alvorligheten av meldingen e.l. så får de bare gjøre det. Du trenger ikke gjøre det til en større belastning enn det er, de gjør bare jobben sin.

Anonymkode: 3465e...fe3

Skrevet

Jeg ville vært ærlig. Sagt at jeg var velvillig til alle undersøkelser, at jeg ikke hadde noe å skjule og at jeg selvfølgelig samarbeider om de virkelig mener det er noe som bør gjøres bedre.

Men jeg ville også nevnt mistanken om at det kan være falsk melding, og forklart hvorfor jeg trodde det.

Anonymkode: 78fca...f47

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ærlig og sier til barnevernet at du her mistenker en hevnaksjon, men at du ikke har noe å skjule så de får bare gjøre jobben sin og du skal samarbeide for at de kan få saken ut av verden.

Så lar du de gjøre som de skal. Vet noen bare har en samtale med barnevernet også blir saken henlagt, men vil de undersøke mer pga alvorligheten av meldingen e.l. så får de bare gjøre det. Du trenger ikke gjøre det til en større belastning enn det er, de gjør bare jobben sin.

Anonymkode: 3465e...fe3

Åja så de kommer ikke alltid hjem til foreldre og sjekker bare ved en melding? 

Skrevet

Har du alt på det rene så har de en enorm radar på å skjønne om det er røyk uten ild.

Men absolutt alle, selv de mest grusomme foreldre vil komme med samme regla. At de har alt på stell, noen er ute etter de og bla bla bla.. ikke en eneste en sier at det var jammen på tide dere kom!

Så hvis du er en god mor med god samvittighet, kan du lene deg rolig tilbake. Det er svært diskre.

Anonymkode: e5f3c...b8f

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du alt på det rene så har de en enorm radar på å skjønne om det er røyk uten ild.

Men absolutt alle, selv de mest grusomme foreldre vil komme med samme regla. At de har alt på stell, noen er ute etter de og bla bla bla.. ikke en eneste en sier at det var jammen på tide dere kom!

Så hvis du er en god mor med god samvittighet, kan du lene deg rolig tilbake. Det er svært diskre.

Hvordan skal man slappe av hvis man er i en sånn situasjon. Greit nok det er en falsk melding, men det vet jo ikke barnevernet. Og jeg får ikke til å bare lene meg tilbake når jeg har en sak. I enhver familie kan man finne noe å henge seg opp i hvis man leter. Det er i grunn det jeg er redd for. Ingen er jo perfekt. Selvsikker mor har jeg aldri vært men ungene har det godt. Og meldingen samsvarer ikke med virkeligheten i det hele tatt. 

Skrevet

Du kan ta det med ro. De forventer ikke perfekte foreldre.

Det jeg derimot hadde bekymret meg for var hvem som stod bak meldingen. Hvis det er ene og aleine hevn og hat. 

De vil i starten bare undersøke litt i øverste lag. Dukker det opp noe der, graver de litt dypere. Hvis ikke, gir de seg der.

Det skal utrolig mye til for at det skjer noe konsekvenser. Selv når de finner noe, blir saken lukket og det skjer ikke noe mer.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ta det med ro. De forventer ikke perfekte foreldre.

Det jeg derimot hadde bekymret meg for var hvem som stod bak meldingen. Hvis det er ene og aleine hevn og hat. 

De vil i starten bare undersøke litt i øverste lag. Dukker det opp noe der, graver de litt dypere. Hvis ikke, gir de seg der.

Det skal utrolig mye til for at det skjer noe konsekvenser. Selv når de finner noe, blir saken lukket og det skjer ikke noe mer.

Jeg har mine mistanker om hvem det kan være. Men det blir ikke noen konsekvenser for denne personen dessverre.

Skrevet

Nei, det er leit. Men folk som klekker ut unødige planer for andre som pådrar de så mye smerte og bekymring er folk med svært lav selvaktelse. De er ikke helt stabil og aldri lykkelige.

Hold ut og ha motet oppe. Snart er alt glemt. Ikke la dette ødelegge den fine årstiden. Det kommer til å gå fint og du aner ikke hvor mye flotte foreldre som får slike giftpiler etter seg uten grunn. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er leit. Men folk som klekker ut unødige planer for andre som pådrar de så mye smerte og bekymring er folk med svært lav selvaktelse. De er ikke helt stabil og aldri lykkelige.

Hold ut og ha motet oppe. Snart er alt glemt. Ikke la dette ødelegge den fine årstiden. Det kommer til å gå fint og du aner ikke hvor mye flotte foreldre som får slike giftpiler etter seg uten grunn. 

Forstår ikke hvorfor skal dette være en slags hevn... har hørt veldig mye negativt om barnevernet. Hjelper ikke akkurat på.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åja så de kommer ikke alltid hjem til foreldre og sjekker bare ved en melding? 

Jo selvsagt gjør de det! 

Anonymkode: d7eb0...b02

Skrevet

Det skal mye til før de tar barnet ut av hjemmet. Vi hadde en gutt som utagerte helt ekstremt mot voksne og barn i barnehagen så pedagogisk leder var veldig bekymret for oppførselen hans. Mens barnevernet så på hjemmebesøk en rolig snill gutt som hjelper foreldrene sine med ting når han blir bedt om det,å var smilende og blid mens de var der. Jeg følte at det ble veldig kunstig når bvv sitter å observerer alt jeg sier og gjør,men jeg fikk masse posetive tilbakemeldinger etter samværet. Eneste negative de sa var at jeg virket nervøs i møte med bv. De kontaktet også helsestasjon,fastlege og bhg,å alle hadde sagt mye posetivt om meg som mamma. Vi fikk kun det eneste hjemmesøket å etter ca 3 mnder så avsluttet de saken. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det skal mye til før de tar barnet ut av hjemmet. Vi hadde en gutt som utagerte helt ekstremt mot voksne og barn i barnehagen så pedagogisk leder var veldig bekymret for oppførselen hans. Mens barnevernet så på hjemmebesøk en rolig snill gutt som hjelper foreldrene sine med ting når han blir bedt om det,å var smilende og blid mens de var der. Jeg følte at det ble veldig kunstig når bvv sitter å observerer alt jeg sier og gjør,men jeg fikk masse posetive tilbakemeldinger etter samværet. Eneste negative de sa var at jeg virket nervøs i møte med bv. De kontaktet også helsestasjon,fastlege og bhg,å alle hadde sagt mye posetivt om meg som mamma. Vi fikk kun det eneste hjemmesøket å etter ca 3 mnder så avsluttet de saken. 

Det er nok vanskelig å ikke være nervøs når noen observerer deg som forelder. 

Skrevet

Men fint å høre at det gikk fint hos dere :) 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vås. Det er mange familier som frivillig samarbeider med barnevernet hver eneste dag, og de fleste jeg selv har sett har vært enige i barnevernets vurderinger, og tatt selvkritikk når den har vært berettiget.

Beskrivelser som "absolutt alle" og "ikke en eneste" sier litt om hvor snever du er, tenker jeg.

Jo selvsagt gjør de det! 

Nei, de kommer ikke alltid hjem. Noen meldinger blir henlagt med én gang, uten at familien får hjemmebesøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...