Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Plis help:-) Jeg jobber 80% som lærer og ønsker å være hjemme lengst mulig. Tenker det beste er 80% dekningsgrad på permisjonspenger slik at det drøyer lengst mulig. Min mann er selvstendig næringsdrivende musiker. Vi har termin i juli, altså etter nytt regelverk med større kvote til far. Får vi det til er jeg hjemme til hun er 2, altså ett år med kontantstøtte. Hvordan lappe permisjonen min og hans best sammen slik at vi kan få foreldrepenger slik at det glir over i kontantstøtte når hun er 13 mnd? Vi er helt blanke på dette, så hjelp heller enn å mobb:-) Min mann stort sett hjemme hva eneste ukedag på dagtid uansett, derfor tenker vi at det er mest hensiktsmessig at jeg får tildelt mest mulig permisjon (får håpe hun kommer i juni ;-)). Anonymkode: 1f623...3b0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Hjelp, beklager dysleksien (ser ut som den thai-dama i siste avsnitt der 🤭). «Min mann ER stort sett hjemmejubel eneTe ukedag på dagtid», osv 😉 Anonymkode: 1f623...3b0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 Anbefaler dere å heller ta med 100% dekningsgrad, og heller ta ulønnet permisjon i 10 uker. Har hørt at det tjener man mest på. Er ikke helt sikker på hvorfor. Selv har jeg tenkt på å drøye permisjonen(hvis jeg blir gravid) ved å begynne litt tidlig med 20% jobb, og øke gradvis, og ha permisjon i 1,5 år inkl ferier. Du som er lærer har vel litt lengre ferie også. Vet selvfølgelig ikke hvordan din skole kan tilrettelegge for deg, og om det i det heletatt er mulig å gjøre det på denne måten når du er lærer, men du kan jo prøve. Du kan jo kanskje begynne å jobbe litt fra barnet er 5-6 mnd(fra januar?). Far kan jo også ha permisjon samtidig, hvis han f.eks har 50% permisjon fra barnet er 6 mnd i 30 uker, mens du samtidig har kanskje 20-40 % permisjon. Da drøyer dere det litt lenger. Anonymkode: 94cb8...e14
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 Ikke ta ulønnet permisjon .. blir du alvorlig syk i den perioden har du ingen rettigheter Anonymkode: 0ca1e...4d9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anbefaler dere å heller ta med 100% dekningsgrad, og heller ta ulønnet permisjon i 10 uker. Har hørt at det tjener man mest på. Er ikke helt sikker på hvorfor. Selv har jeg tenkt på å drøye permisjonen(hvis jeg blir gravid) ved å begynne litt tidlig med 20% jobb, og øke gradvis, og ha permisjon i 1,5 år inkl ferier. Du som er lærer har vel litt lengre ferie også. Vet selvfølgelig ikke hvordan din skole kan tilrettelegge for deg, og om det i det heletatt er mulig å gjøre det på denne måten når du er lærer, men du kan jo prøve. Du kan jo kanskje begynne å jobbe litt fra barnet er 5-6 mnd(fra januar?). Far kan jo også ha permisjon samtidig, hvis han f.eks har 50% permisjon fra barnet er 6 mnd i 30 uker, mens du samtidig har kanskje 20-40 % permisjon. Da drøyer dere det litt lenger. Anonymkode: 94cb8...e14 Egentlig skulle det ikke nødvendigvis stå ulønnet permisjon her, det er ikke det som er vår plan, men å drøye permisjonen ved å ikke ta 100% permisjon hele tiden. Det er jo mulig når det er sånn som hos dere hvor mannen er mye hjemme, og sånn som hos oss hvor mannen kan flexe, og jobbe opptil 35 timer i løpet av 3 dager og ha fri resten av uka, og jeg samtidig jobber turnus. Anonymkode: 94cb8...e14
2 små orkaner Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Slik jeg forstår ditt innlegg så er mannen din hjemme på dagtid, hvor du normalt ville være på jobb? Dersom dette er tilfelles så kan dere f.eks utsette foreldrepermisjonen i perioder for at du kan jobbe fullt. HAn ville da kunne passe barnet mens du er på jobb. Alternativ kan du ha gradert permisjon (dette må godkjennes av din arbeidsgiver) slik permisjonen kan avvikles over lengere tid. Om din mann har perioder av året hvor han jobber ekstra mye så kan det være lurt å unngå at han avvikler perm da. Min mann tok ut foreldrepermisjonen i juli da hans kunder likevel alle var på jobb.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #7 Skrevet 30. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke ta ulønnet permisjon .. blir du alvorlig syk i den perioden har du ingen rettigheter Anonymkode: 0ca1e...4d9 Dette er feil! Slutt å spre feilinformasjon, om man faktisk er syk og ikke prøver seg på falsk sykemelding for inntektssikring har man faktisk rettigheter både før, under og etter ulønnet permisjon for å ta seg av barn. Anonymkode: cf1dd...1f2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #8 Skrevet 30. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er feil! Slutt å spre feilinformasjon, om man faktisk er syk og ikke prøver seg på falsk sykemelding for inntektssikring har man faktisk rettigheter både før, under og etter ulønnet permisjon for å ta seg av barn. Anonymkode: cf1dd...1f2 http://www.juristkontakt.no/i/2017/5/juko-2017-05b-881 Anonymkode: 0ca1e...4d9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #10 Skrevet 30. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: http://www.juristkontakt.no/i/2017/5/juko-2017-05b-881 Anonymkode: 0ca1e...4d9 Denne linken blander alle typer ulønnet permisjon sammen og gir overhode ikke korrekt svar. Ulønnet permisjon for å ta seg av barn i henhold til arbeidsmiljøloven gir andre rettigheter enn «ordinær» ulønnet permisjon. Det er forskjell på å ta ulønnet permisjon for å dra på ferie vs ulønnet permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven paragraf 12. Om du blir så syk under ulønnet permisjon at du ikke kan ta deg av barnet har du krav på 65% av lønnsgrunnlaget fra 15. Dag. Årsaken til permisjonen må falle bort, ergo du må være virkelig syk. Om du har avtalt å gå tilbake til jobb etter ulønnet permisjon har du krav på 100% fra 15. dag (fra NAV) ettersom ulønnet permisjon for å ta seg av barn er likestilt med arbeid i henhold til Ftrl 8-47. Igjen, ikke spre feilinformasjon basert på et Googlesøk. Anonymkode: cf1dd...1f2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #11 Skrevet 30. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne linken blander alle typer ulønnet permisjon sammen og gir overhode ikke korrekt svar. Ulønnet permisjon for å ta seg av barn i henhold til arbeidsmiljøloven gir andre rettigheter enn «ordinær» ulønnet permisjon. Det er forskjell på å ta ulønnet permisjon for å dra på ferie vs ulønnet permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven paragraf 12. Om du blir så syk under ulønnet permisjon at du ikke kan ta deg av barnet har du krav på 65% av lønnsgrunnlaget fra 15. Dag. Årsaken til permisjonen må falle bort, ergo du må være virkelig syk. Om du har avtalt å gå tilbake til jobb etter ulønnet permisjon har du krav på 100% fra 15. dag (fra NAV) ettersom ulønnet permisjon for å ta seg av barn er likestilt med arbeid i henhold til Ftrl 8-47. Igjen, ikke spre feilinformasjon basert på et Googlesøk. Anonymkode: cf1dd...1f2 👏👏👏👏👏 Anonymkode: 0ca1e...4d9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anonymkode: cf1dd...1f2 👏👏👏👏👏👏 Anonymkode: 0ca1e...4d9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #14 Skrevet 30. mai 2018 Ang 80 vs 100 prosent dekningsgradd: Det skal ligge en kalkulator på nav.no som viser hva som lønner seg for dere, men siden er dessverre nede nå så jeg får ikke linket. I vårt tilfelle får vi 25 000 mer utbetalt av å velge 100%. Vi velger derfor 100%, holder av penger og tar utlønnet permisjon. Vi benytter oss også av ferie for å få skyve på permisjon, man kan utsette med 4 uker pluss en dag mener jeg. Anonymkode: cf1dd...1f2
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #15 Skrevet 31. mai 2018 35% bortfall eller 15 dager uten sykepenger kan få konsekvenser. Ved lengre permisjon, barn eller ikke, må man tjene opp ny rett til sykepenger. Anonymkode: 3ce4a...d4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå