Gå til innhold

Barnehagebytte med utrygg 3,5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 3,5 som bruker veldig lang tid på å bli trygg i nye situasjoner. Av de fleste oppfattes hun absolutt ikke som "sjenert" nettopp fordi at hun er verdens blideste og mest skravelete jente - så fort hun kommer over kneika, og det pleier å ta svært lang tid. Hun kan godt skravle med fremmede når vi går langs veien også, men da foregår det på hennes premisser. Voksne som tar kontakt med henne først vil hun ikke snakke med, da blir det skummelt og hun gjemmer seg bak meg. Nå står vi foran et barnehagebytte og jeg er veldig nervøs for hvordan dette skal gå. 

Er det noen som har erfaringer med hvor lang tilvenning man kan kreve i en barnehage? Hun er jo ganske stor nå, så jeg er så redd at de barnehageansatte forventer at vi kommer på besøk en dag og dagen etter skal hun leveres og forlates. Jeg skjønner at det ofte fungerer, men for min vil det blir totalt krise. Samtidig skjønner jeg at de ansatte ikke ønsker at jeg sitter der sammen med dem dag inn og dag ut, men er det for mye forlangt å spørre om å få besøke dem to-tre ganger, og da eventuelt begynne forsiktig med en tur på butikken før jeg henter? 

Forstår at det kan høres ut som at jeg duller, men vi har med å gjøre en ekstremt skjør frøken. Det blir tatt opp på foreldresamtalene i barnehagen hver gang, og de sier de ser stor fremgang hele tiden. Jeg er så redd for at dette kan ødelegge det helt! 

Hvordan har tilvenning på store barn foregått for dere?

Anonymkode: a8a59...1bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt har av forskjellige grunner måttet bytte barnehage to ganger, en gang da han var 3,5 og en gang da han var 4,5. Begge gangene fulgte de malen for tilvenning slavisk, selv om den er beregnet på 1-åringer.

Han var veldig trygg og klar for at jeg skulle levere og gå på dag 1 ved første bytte, men da fikk vi bare lov til å bli der 1 time. På dag 2 fikk han være der alene en liten stund når vi hadde vært der 1 time sammen først, og på dag 3 kunne han være der 4 timer alene. De var også åpen for at han kunne være kortere alene der på dag 2 og 3.

Mye det samme i neste bhg, bortsett fra at vi fikk bli så lenge vi ville på dag 1.

Anonymkode: b3f2e...79d

Skrevet

Min er omvendt, hun startet bhg da hun var 3 og kastet meg ut første dag. Bhg ble lagt ned så hun byttet da hun var 4 og samme der, hun kastet meg ut. 

Det jeg syntes var så fint med bhg var at de så totalt tilpasset seg hennes behov. At de fortalte meg at jeg kjente henne best og gjorde det jeg følte var riktig. 

Jeghåper at din bhg møter ditt barns behov like godt. 

Skrevet

Ta en telefon til barnehagen og snakk med pedleder som skal ha henne, så er de litt forberedt når hun kommer og du kan høre litt hva hun/han tenker. Ditt barn er nok ikke det første utrygge barnet de har møtt.

Anonymkode: 982d1...89a

Skrevet

Tror de har veldig stor forståelse i barnehagen for at barn er forskjellig altså..

Har aldri trengt å bytte barnehage for noen av mine, men jeg har fire barn som alle har begynt på skole og sfo. Det er utrolig stor forskjell på 5-6 åringene også, og jeg har selv hatt skolestarter som var alene på sfo første dag, og jeg har hatt skolestarter som trengte meg der i 3 dager.

Regner med det er det samme i barnehagene, de ser an barnet.

Anonymkode: 7b040...ce1

Skrevet

Sønnen er veldig lik på datteren din,han er veldig utrygg på nye situasjoner å bruker lang tid på å bli trygg. Han skulle ikke bytte barnehage men bytte over til storavdeling å jeg ba om litt tilvenning siden han er en utrygg gutt. Det fikk han ikke så overgangen ble veldig vanskelig. Han var hysterisk når jeg skulle levere han og klamret seg fast til meg. Han sluttet også å snakke i barnehagen etter bytte å sånn var det i hvertfall 4 mnder. De sa at eneste grunnen til at de visste at han kunne snakke,var fordi han begynte å snakke så fort jeg kom der. Da følte han seg trygg nok til å tørre å snakke. 

Jeg ville kontaktet barnehagen å forklart situasjonen å krevet skikkelig tilvenning i den nye barnehagen.

Anonymkode: b52c1...439

Skrevet

synes dere er krevende og er jo deres feil at hun er slik

Anonymkode: 7b296...0d5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men uansett om det skulle være foreldrene sin feil, så er det ikke barnet sin feil, og da møter man det barnet på den måten om er best, uavhengig av hva man måtte synes om foreldrene.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi deg, du vet ingenting om oss og hvorfor hun er sånn. Hi

Skrevet

Takk for mange gode svar. Da blir det nok en telefon til styrer og forklare saken. Innså nettopp at jeg kjenner styrer fra langt tilbake i tiden og hun er en knallbra dame og flink med barn, så dette skal nok ordne seg for oss! 

Hi 

Skrevet

I barnehagen der jeg er pedleder legger vi alltid til rette for at tilvenningen skal være god for barnet og foreldrene. VI oppmuntrer til at besøker oss før tilvenning, gjerne flere ganger, slik at vi blir litt kjent på forhånd. Vi bruker også tredagers-malen for tilvenning, men tilpasser gjerne. Å så oppfordrer vi alltid foreldrene til å gi barna korte dager de første par ukene, for å få en god start. 

Men vi vet at barn også blir preget av foreldrenes usikkerhet, det er viktig at dere prøver å vise barnet at dere er trygge på å levere og snakker positivt om barnehagen.

Tror de fleste barnehager strekker seg langt for at barnet skal få en god start og bli trygge i barnehagen. Ville ringt de i morgen å luftet litt tanker. Hør hva de pleier å gjøre på tilvenning, forklar litt om barnet ditt og ko gjerne med ønsker. Spør om å få komme på besk noen ganger før oppstart.

Å det er også lurt at dere besøker uteplassen i barnehagen i helger ol, slik at banrett blir kjent og trygg på stedet også

Anonymkode: 61b2f...d5e

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange gode svar. Da blir det nok en telefon til styrer og forklare saken. Innså nettopp at jeg kjenner styrer fra langt tilbake i tiden og hun er en knallbra dame og flink med barn, så dette skal nok ordne seg for oss! 

Hi 

Snakk heller med pedleder, for det er den personen som du kommer til å samarbeide med uansett. Styrer kommer uansett til å gi det videre til pedleder, og da er det bedre at pedleder snakker direkte med deg og kan få spurt om evt ting hun/han lurer på.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gi deg, du vet ingenting om oss og hvorfor hun er sånn. Hi

ta selvkritikk du

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ta selvkritikk du

Kritikk tar jeg ikke på akkurat dette. Ikke vær så firkanta. Det kan være mange grunner til at et barn er utrygg på fremmede. Hos oss er det grunner du ikke vet og heller aldri trenger å vite. 

Hu

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kritikk tar jeg ikke på akkurat dette. Ikke vær så firkanta. Det kan være mange grunner til at et barn er utrygg på fremmede. Hos oss er det grunner du ikke vet og heller aldri trenger å vite. 

Hu

selvsagt er det deres feil, ferdig snakket

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

😜🤔 Greit, hvis det gjør at du får sove i kveld så. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kutt nå ut da. Du er her kun fpr å slenge drit, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem du er

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kutt nå ut da. Du er her kun fpr å slenge drit, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem du er

ta selvkritikk du som et voksent menneske, stakkars unge

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ta selvkritikk du som et voksent menneske, stakkars unge

Lær deg å les anonymkoder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...