Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #1 Skrevet 29. mai 2018 Jeg skulle hatt lønning 10. Mai, og har enda ikke fått penger pga en feil i systemet til arbeidsgiver. Min sjef har bedt lønningskontoret utbetale, men det gjør de først når de mener de har tid til det. Pga mannen min sin inntekt så klarer vi oss jo, men jeg synes virkelig ikke dette er greit. Burde jeg få kompensasjon for såpass forsinket lønn? Jeg er ansatt i et stort firma med god økonomi. Anonymkode: 62bf1...0f3
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #2 Skrevet 29. mai 2018 I Norge er det ulovlig å ikke utbetale lønn til rett tid. Høres rart ut at de «betaler ut når de har tid» et lønningskontor vet dette. Jeg tenker at arbeidsgiver ikke har nok penger. Min du har krav på kompensasjon vet jeg ikke, men arbeidsgiver kan gå på en smell. Anonymkode: acdbd...afc
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #3 Skrevet 29. mai 2018 Jeg er fagorganisert, og vurderer å ta konakt med fagforbundet. Arbeidsgiver har penger. Et av nordens største konsern. Privat sektor. Min leder har godkjent at lønnen skal utbetales, men lønningskontoret må gå over å sjekke selv. Derav blir det ikke utbetalt før de har tid til å gjøre det. Vi fikk lønnsslippen 2 dager før utbetaling, og jeg tok kontakt maks 1 time etter jeg fikk den ang feilen. Fikk utbetalt ca 2000kr som var feil på forrige lønn.... Anonymkode: 62bf1...0f3
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 Synes det høres merkelig ut. Kan det være at sjefen din har driti seg ut med å rapportere rett til lønn og skylder på de? Jeg har aldri opplevd et lønningskontor som oppfører seg slik. Uansett, raskt googlesøk og du har krav på renter. Anonymkode: acdbd...afc
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er fagorganisert, og vurderer å ta konakt med fagforbundet. Arbeidsgiver har penger. Et av nordens største konsern. Privat sektor. Min leder har godkjent at lønnen skal utbetales, men lønningskontoret må gå over å sjekke selv. Derav blir det ikke utbetalt før de har tid til å gjøre det. Vi fikk lønnsslippen 2 dager før utbetaling, og jeg tok kontakt maks 1 time etter jeg fikk den ang feilen. Fikk utbetalt ca 2000kr som var feil på forrige lønn.... Anonymkode: 62bf1...0f3 Det er ikke noe å vurdere, bare gjør det! Å ikke ha utbetalt lønn nesten tre uker etter lønningsdato er direkte uhørt (og ulovlig!). Anonymkode: ee173...529
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er fagorganisert, og vurderer å ta konakt med fagforbundet. Arbeidsgiver har penger. Et av nordens største konsern. Privat sektor. Min leder har godkjent at lønnen skal utbetales, men lønningskontoret må gå over å sjekke selv. Derav blir det ikke utbetalt før de har tid til å gjøre det. Vi fikk lønnsslippen 2 dager før utbetaling, og jeg tok kontakt maks 1 time etter jeg fikk den ang feilen. Fikk utbetalt ca 2000kr som var feil på forrige lønn.... Anonymkode: 62bf1...0f3 Det er helt feil! Ingen lønningskontor betaler ut lønn når de får tid til det! De gjør det med en gang det er gjort en feil! Ring lønn, ta kontakt med HR og fagforening med en gang. Anonymkode: cb747...0d4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2018 #7 Skrevet 30. mai 2018 Du kan true med at begjære bedriften konkurs om ikke pengene står på konto idag. Alle som ikke få utbetalt lønn til avtalt tid må sjekke om det skyldes manglende evne eller vilje til å betale. Jeg kan ikke tenke meg at et lønningskontor svarer slik. Om din leder har sagt god for utbetalingen må det gjøres fort. Det er jo ikke bare et par dager for sent. Ring lønningskontoret direkte å høre hva som er problemet. Anonymkode: 4d31d...f82
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 trolling, for dette er rett og slett ikke lov Anonymkode: a75eb...959
Optatium Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 Lov eller ikke, jeg er ikke overrasket. Her brukte kommunen også et par uker på p betale ut lønn til noen midlertidige ansatte som de ikke hadde fått med seg at fortsatt jobbet hos oss. Jeg ville mast. Ring hver dag. Si du går til avisen imorgen om ikke pengene kommer.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 På 30.05.2018 den 7.27, Anonym bruker skrev: Det er helt feil! Ingen lønningskontor betaler ut lønn når de får tid til det! De gjør det med en gang det er gjort en feil! Ring lønn, ta kontakt med HR og fagforening med en gang. Anonymkode: cb747...0d4 Akkurat det der er ikke helt korrekt. I mange arbeidsavtaler står det at hvis det er gjort en feil med lønnen så vil feilen korrigeres ved neste lønning. Jeg sier ikke at Hi ikke skal få lønnen sin, men det er en prosess som et lønningskontor må igjennom før de kan kjøre ekstralønn og derfor er det ofte en paragraf rundt dette i arbeidskontrakten (men denne paragrafen blir vanligvis brukt når arbeidstaker har fått utbetalt for mye lønn en måned). Slik jeg forstår Hi så har hun fått utbetalt en liten del (korriger meg gjerne hvis jeg forstår feil), og hi skal ikke måtte behøve å vente til neste måned før denne feilen er korrigert. Anonymkode: 805d6...239
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det der er ikke helt korrekt. I mange arbeidsavtaler står det at hvis det er gjort en feil med lønnen så vil feilen korrigeres ved neste lønning. Jeg sier ikke at Hi ikke skal få lønnen sin, men det er en prosess som et lønningskontor må igjennom før de kan kjøre ekstralønn og derfor er det ofte en paragraf rundt dette i arbeidskontrakten (men denne paragrafen blir vanligvis brukt når arbeidstaker har fått utbetalt for mye lønn en måned). Slik jeg forstår Hi så har hun fått utbetalt en liten del (korriger meg gjerne hvis jeg forstår feil), og hi skal ikke måtte behøve å vente til neste måned før denne feilen er korrigert. Anonymkode: 805d6...239 Dette gjelder selvfølgelig ikke når lønnen ikke er blitt utbetalt. Jeg jobber med lønnsystemer og det er ikke store prosessen man må gjennomgå. Dette kan løses på 5 minutter. Anonymkode: cb747...0d4
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2018 #12 Skrevet 2. juni 2018 Det er dessverre ikke trolleinnlegg. Jeg har fremdeles ikke fått lønn. Pratet med vår klubbleder på fredag. Han skulle ta tak i dette mandag morgen. Anonymkode: 62bf1...0f3
Mamma_til_2 Skrevet 3. juni 2018 #13 Skrevet 3. juni 2018 Håper du får lønnen din, dette minner meg om da jeg gikk fra en fast stilling i en kommune til og være timeavikar jeg hadde fått lønn gjør mnd den 12. Og da plutselig kom lønnen på etterskudd med utbetaling 25. Så jeg gikk da nesten 2 mnd uten lønnsutbetaling. Hadde ikke opphold i jobben skiftet bare fra fastlønn til timelønn.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #14 Skrevet 3. juni 2018 20 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Håper du får lønnen din, dette minner meg om da jeg gikk fra en fast stilling i en kommune til og være timeavikar jeg hadde fått lønn gjør mnd den 12. Og da plutselig kom lønnen på etterskudd med utbetaling 25. Så jeg gikk da nesten 2 mnd uten lønnsutbetaling. Hadde ikke opphold i jobben skiftet bare fra fastlønn til timelønn. Men det er noe helt annet, og det er bare sånn det fungerer. Månedslønn får man utbetalt for inneværende måned (mailønnen utbetales i mai), mens timelønn selvsagt utbetales påfølgende måned (timer arbeidet i mai blir utbetalt i juni). At timelønn utbetales påfølgende måned er jo rimelig innlysende. Anonymkode: 98faf...d8f
Mamma_til_2 Skrevet 3. juni 2018 #15 Skrevet 3. juni 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er noe helt annet, og det er bare sånn det fungerer. Månedslønn får man utbetalt for inneværende måned (mailønnen utbetales i mai), mens timelønn selvsagt utbetales påfølgende måned (timer arbeidet i mai blir utbetalt i juni). At timelønn utbetales påfølgende måned er jo rimelig innlysende. Anonymkode: 98faf...d8f Ja det er helt greit jeg sa det minnet meg om det får da fikk ikke jeg lønnen som jeg skulle, jeg fikk utbetalt lønn for 2 mnd på første lønn som timesbetalt,( 2 mnd etter). lønn for siste mnd fast jobb og 1 mnd med timesbetalt. Lønnskontoret hadde gjort en feil og tatt meg av lønnsitbet får fast ansatt for tidlig. Hi skal jo ha lønnen som vanlig.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #16 Skrevet 3. juni 2018 5 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Ja det er helt greit jeg sa det minnet meg om det får da fikk ikke jeg lønnen som jeg skulle, jeg fikk utbetalt lønn for 2 mnd på første lønn som timesbetalt,( 2 mnd etter). lønn for siste mnd fast jobb og 1 mnd med timesbetalt. Lønnskontoret hadde gjort en feil og tatt meg av lønnsitbet får fast ansatt for tidlig. Hi skal jo ha lønnen som vanlig. OK. Det du skriver nå er noe helt annet enn det du skrev i stad... Anonymkode: 98faf...d8f
Mamma_til_2 Skrevet 3. juni 2018 #17 Skrevet 3. juni 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK. Det du skriver nå er noe helt annet enn det du skrev i stad... Anonymkode: 98faf...d8f Så det men det er søndag Og 1000°ute.😄
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2018 #18 Skrevet 3. juni 2018 Har nok dessverre ikke rett mer enn renter. Men det bør du kreve selv om det bare er noen få kroner, bare av prinsipp. Anonymkode: ba2e2...843
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå