Gå til innhold

Aap og ufør.. noen med mye peiling på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min har fått innviglet ufør f.o.m 1 juni. Betyr det at hun ikke kan sende meldekort nå 2 juni? Og hvis hun ikke kan det er hun uten penger i 3 uker fram til 20 juni, noe som blir veldig vanskelig. Eller kan hun sende meldekort 2 juni? 

Anonymkode: 41f59...2a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun må vente til 20 juni

Anonymkode: 556fa...72c

Skrevet

Hun får aap for april, så hun må sende meldekort for de dagene, det gjør hun vel nå i begynnelsen av juni. Så må hun vente til 20. juni før neste pott med penger kommer, men da får hun for en hel måned.

Pengene kommer gjerne et par dager før den 20. i måneden da, jeg er ufør selv og pengene kommer som regel rundt den 18.

Anonymkode: 3a992...419

Skrevet

De fjerner valget for å kunne sende inn meldekort når hun skal slutte. Jeg fikk innvilget ufør i fjor sommer og sendte ikke inn meldekort, fikk da brev fra nav om hvorfor jeg ikke hadde sendt inn meldekort. Så lenge valget er oppe så bør hun sende inn. 

Anonymkode: 52f57...5b6

Skrevet

Hun skal ha AAP helt fram til 1. juni, så om det er det siste meldekortet, så skal hun sende inn det som kommer 2. juni. Etter det er det slutt og hun må vende seg til å få penger en gang i måneden og ikke hver 14. dag.

Anonymkode: 6070d...aed

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min har fått innviglet ufør f.o.m 1 juni. Betyr det at hun ikke kan sende meldekort nå 2 juni? Og hvis hun ikke kan det er hun uten penger i 3 uker fram til 20 juni, noe som blir veldig vanskelig. Eller kan hun sende meldekort 2 juni? 

Meldekortet er jo alltid på etterskudd, så regner med at hun skal sende meldekort 2 juni, siden det meldekortet er for uke 21 og 22 som er før 1 juni

Anonymkode: b1c9d...235

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun skal ha AAP helt fram til 1. juni, så om det er det siste meldekortet, så skal hun sende inn det som kommer 2. juni. Etter det er det slutt og hun må vende seg til å få penger en gang i måneden og ikke hver 14. dag.

Anonymkode: 6070d...aed

Det er ikke snakk om å vende seg. Hun har jo ikke alltid vært på aap. Lønningen kommer jo en gang i mnd. Men var uskikker på dette med meldekort.

HI

Skrevet

Jeg fikk innvilget uføretrygd for noen mnd siden.

Søsteren din skal sende inn meldekort 2 juni. Dette blir siste meldekortet hun sender. Aap er etterbetalt og hun skal derfor ha for aap for dagene i mai. Hun får dermed nesten vanlig utbetaling for meldekortet hun nå sender inn. Aap er jo sånn at en får dagsats man-fre, mens lørdag og søndag er uten dagsats. 

Når hun logger inn på nav så vil hun gå opp melding at hun har et meldekort klar for innsending. Jeg sendte inn som vanlig og nav regnet selv ut det jeg skulle ha( jeg stresset i forhold til at jeg skulle ha bare 5 dager med penger og var redd jeg ville gjøre noe galt og det ville virke som jeg forsøkte å få penger for en hel periode.

Hun har fått brev om at hun mistet aap fra 1 juni fordi hun er innvilget uføretrygd - dermed blir dette korrigert av nav automatisk.

Etter at hun har sendt inn meldekort på lørdag vil det da ikke komme opp den vanlige «neste meldekort kan sendes fra dato».

På siste punkt i meldekortet der en skal krysse av om en ønsker fortsatt å få bistand fra nav krysset jeg ja. Der skulle jeg ha krysset nei, men jeg fikk beskjed om at det ikke gjorde noe at jeg hadde krysset feil. De ordnet opp i det på nav. Jeg forstod det sånn at nesten alle trykket feil på den.

Dette ble langt, men jeg husket hvor enormt usikker jeg var for noen mnd siden da jeg stod i samme situasjon som din søster.

Anonymkode: da3f1...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...