Gå til innhold

Noen tanker om bursdagsgaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flere barn, alle på barneskole. Til bursdager nå aner de ikke hva de skal ønske seg, har det meste, ønsker seg dyre ting osv... Som sikkert så mange andre. Er det kjipt å løse gaver fra oss foreldrene på følgende måte? 

Kjøpe billetter til tusenfryd, en weekendtur, tretopphytteovernatting etc, også lage en familietur ut av det.  De er for små enda til mye av dette alene med venner. Vi finner jo selvfølgelig på ting med de ellers også, men ting blir ikke akuratt billigere og skal vi gjøre nesten alt vi vil rekker ikke økonomien til. Tenkte kanskje det kunne bli en koselig tradisjon eller er det litt kjipt at på en måte alle andre i familien også får en gave når du selv er 9 år og har bursdag? Tenkte gi en liten ting som en bok, ny genser etc ved siden av. 

Teit eller ok tradisjon å lage? 

Anonymkode: 2b88b...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gjort dette og kommer nok til å gjøre det igjen. Ett år kjøpte vi årskort til dyreparken til jul. Disney on ice bill til to av ungene i bursdagsgave (hadde samboer og bonusbarn tidligere, så..) disse to ønsket seg det og togtur til oslo. Jeg og de tok dette som en tur. De fikk det to år og fått det av tanten sin også. 

Vi pratet med ungene før vi valgte slike løsninger. For to av ungene var dette helt topp, de to andre var det en annen sak. Når alle fikk årskort til dyreparken var alle hoppende fornøyde, men når julaften kom så var det bonn i bøtta. Så unger er ulike og viktig å prøve å finne ut om det er riktig før dere bestemmer dere for å gi noe slikt. 

Anonymkode: a6692...72c

Skrevet

Du kan ikke gi 9 åringen villet til Tusenfryd i gave, også drar hele familien uten at de andre barna går fått sine billetter i gave! Det slår meg som blodig urettferdig! 

Dersom alle barna får billetter i gave er det ok å gjøre det på den måten. 

Anonymkode: 66d52...48b

Skrevet

Da kan dere heller si som sånt er at dere dropper gaver og heller bruker pengene på en familietur.

Anonymkode: aa0ce...2f5

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke gi 9 åringen villet til Tusenfryd i gave, også drar hele familien uten at de andre barna går fått sine billetter i gave! Det slår meg som blodig urettferdig! 

Nå vil det jo gjelde de alle da, så SÅ urettferdig kan det neppe bli.

Vi skal i sommer til en fornøyelsespark, ett badeland, en sydentur, camping, museer etc i Oslo osv. Og de har allerede i år vært på kino flere ganger, hytteturer, svømmehaller, flere show, større fotballkamper, bowling osv, men de vil alltid mer! De syns det er så moro. Og jeg synes det er veldig verdifullt med all tid og alle minner vi skaper sammen. Men, det er dyrt!  Og disse gavene kan jo gi de en anledning til flere turer/opplevelser, om det er det de vil.

Lur idé å ta det opp først, så det skal jeg gjøre! 

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi skal i sommer til en fornøyelsespark, ett badeland, en sydentur, camping, museer etc i Oslo osv. Og de har allerede i år vært på kino flere ganger, hytteturer, svømmehaller, flere show, større fotballkamper, bowling osv, men de vil alltid mer! De syns det er så moro. Og jeg synes det er veldig verdifullt med all tid og alle minner vi skaper sammen. Men, det er dyrt!  Og disse gavene kan jo gi de en anledning til flere turer/opplevelser, om det er det de vil.

Hi

Vil gjelde de alle i tur og orden ettersom de har bursdag. Førstemann i år snart ut nå :) 

hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Så lenge det gjelder alle så er det jo en super idé 👍

Slike ting er jo svindyrt og det kan bli en koselig tradisjon.  Var bare jeg som leste litt for fort første gang, trodde det bare var ene barnet som skulle få billetten i gave ;)

Skrevet

Så deres ferier blir barnas gaver bortsett fra småting? Gjelder det deg og mannen også? Er da ikke rart at barn ønsker seg ting, og nei de har selvfølgelig ikke ALT! Eks , Legonyheter slippes hvert år 2 ganger , ca 20+ pk hver gang, så hvis de ønsker seg en spesiell ny Lego Ninjagopk eller Duplo så er tanken din at nei de har jo lego fra før så det trenger de ikke.... 

Anonymkode: 4e1a9...6da

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det bør jo i hvertfall gjelde dere voksne også. Dere får jo også være med.

Anonymkode: aa0ce...2f5

Skrevet

Dere bør snakke om det med dem først. Jeg husker da jeg var liten. Jeg har bursdag på sommeren og søsteren min på høsten. Jeg fikk gjerne ny badering, bikini osv i bursdagsgave av tantene, og syntes det var blodig urettferdig at søsteren min også fikk det samme, uten at det gikk ut over hennes gavemengde til bursdagen. Dere bør ihvertfall gjøre det slik at verdien er lik og at selv ungen som har bursdag i februar får billetter til noe felles, samt at det bør kanskje også være slik at resten av familien må bli med på noe som bursdagsbarnet synes er stas, ikke at dere velger ut noe som flest i familien liker. Om Ola synes det er kjempefestlig å kjøre slalåm, så bør det jo ikke bli slik at han får billetter til badeland, fordi det synes Anne og Kari er morsomst og de liker ikke snø. 

Skrevet

Vi har gitt masse opplevelser i gave. Gir det samme til min sønn og min niese. 

De har to år på rad fått sesongkort på Tusenfryd til bursdag. De har fått finalebilletter til Idol med overnatting, Londontur osv.

Nå har de bursdag med 2 ukers mellomrom da, så sånn sett enklere ifht å gi de det samme:) 

De blir superglad for disse gavene:))

Skrevet

Opplevelser er en fantastisk gave. Og fint med en liten ting ved siden av. :) 

Anonymkode: dd077...8c0

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud.

Milimeterrettferdighet er ikke rettferdig..

Anonymkode: 86362...a93

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud.

Milimeterrettferdighet er ikke rettferdig..

Anonymkode: 86362...a93

Så om familien har 3 barn, barn en og to får fin gave til sin bursdag mens barn tre får en billett til Tusenfryd til sin. Bare at hele familien skal dit - også barn en og to. Du synes ikke det blir urettferdig? 

Selvfølgelig kan ikke allting bli helt likt hele tiden, det er umulig, men det går jo å prøve på å ikke gjøre det mest mulig urettferdig også ;)

Men nå skulle jo HI gi opplevelsen til alle barna da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...