Gå til innhold

Hjelp klage nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langt innlegg.

Jeg trenger hjelp, skal klage på et vedtak fra nav ang bidrag der de har skjønsfaststt inntekten min fra tidligere år. har ikke fast arbeid men jobbet på de samme arbeidsplassene hele tiden som ringevikar. de tok beregninger fra de to siste årene. første året var jeg gravid og i såpass god helse at jeg jobbet ofte ved to arbeidsplasser om dagen så jeg fikk tjene meg opp til foreldrepermisjonen. det andre året var jeg ute i permisjon med unntak sv de 2 siste månedene da jeg jobbet ganske mye for jeg fikk hjelp til barnepass sv familie. sv grunner jeg ikke vil gå innpå begynner ikke barnet i barnehage før det er 1,5 år. jeg får kontantstøtte, men har gått mye ned i inntekt da mine familiemedlemmer som hjelper med barnepass er i full jobb .og jeg ikke kan jobbe så mye som før. nav mener jeg har 85 prosent stilling i ene ekstra jobben min som jeg ikke har da det er svært vanskelig å få seg fast jobb hos de jeg jobber for.  de mener jeg får kontantstøtte for ett år no jeg ikke får, 5 måneder får barnet bunner i barnehagen. noen som kan hjelpe å komme opp med eksempler på hvordan jeg kan ordlegge meg, ting jeg kan skrive?

noen som har vært borti dette før? er ganske deppa når jeg føler bf kommer lett unns. han er i full jobb, lite kontakt mellom oss. ikke bidratt med ett klesplagg. føler meg ganske langt nede nå. 

jeg har redusert det jeg kan sv utgifter, og bruker penger jeg har spart sv permisjonen til regninger og mat. 

Anonymkode: e3d0d...d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsto jeg det riktig når du vil klage på vedtaket for bidrag?

Du vet at de ikke straffer far ved å sette opp bidraget fordi du jobber lite? Det kan ikke være sånn at far må betale mer bidrag jo mindre mor jobber, da kan mor velge å jobbe lite "med vilje" for å få mer bidrag. De setter derfor inntekten din opp til hva du ville tjent om du jobbet tilsvarende full jobb og beregner bidraget ut fra det.

Anonymkode: d4eba...fcc

Skrevet

Det er ikke far sitt ansvar at du ikke jobber

Anonymkode: b6184...f60

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forsto jeg det riktig når du vil klage på vedtaket for bidrag?

Du vet at de ikke straffer far ved å sette opp bidraget fordi du jobber lite? Det kan ikke være sånn at far må betale mer bidrag jo mindre mor jobber, da kan mor velge å jobbe lite "med vilje" for å få mer bidrag. De setter derfor inntekten din opp til hva du ville tjent om du jobbet tilsvarende full jobb og beregner bidraget ut fra det.

bidraget ble fastsatt av nav i 2017, bf sendte klage etter fristen, som ikke fikk medhold. bf sendte inn ny vurdering av saken og jeg svarte på saken om at jeg gikk ned i inntekt grunnet jeg har et barn å ta men av og bf ikke stiller opp i det helte tatt . fikk brev for en uke siden da bidraget er satt ned 1000 kr og bf har allerede bidragsgjeld for et år som ikke er betalt. java utregninger av minn lønn har de tatt fra tidligere år som jeg har utdypet ovenfor og det er ikke en realistisk inntekt for dette året. det vil jeg klage på. driter i hav bf gjør å må gjøre. men jeg vil ikke ha feilberegninger på min inntekt så han «slipper unna» å betale det han skal. 

Skrevet

jeg jobber når jeg har noen dom kan passe barnet. noen uker jobber jeg fult andre uker kan jeg bare jobbe 2 dager. men jeg kan ikke la barnet mitt være alene hjemme i 9 timer mens jeg er på jobb. det må du kunne forstå. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

bidraget ble fastsatt av nav i 2017, bf sendte klage etter fristen, som ikke fikk medhold. bf sendte inn ny vurdering av saken og jeg svarte på saken om at jeg gikk ned i inntekt grunnet jeg har et barn å ta men av og bf ikke stiller opp i det helte tatt . fikk brev for en uke siden da bidraget er satt ned 1000 kr og bf har allerede bidragsgjeld for et år som ikke er betalt. java utregninger av minn lønn har de tatt fra tidligere år som jeg har utdypet ovenfor og det er ikke en realistisk inntekt for dette året. det vil jeg klage på. driter i hav bf gjør å må gjøre. men jeg vil ikke ha feilberegninger på min inntekt så han «slipper unna» å betale det han skal. 

Det er litt vanskelig å forstå hva du mener.

Men de skal selvfølgelig ta hensyn til hva som kan være inntekten din i år, med den erfaringen du har, og legge til grunn hva du ville tjent i tilnærmet full stilling. At du ikke jobber fullt pga det ene eller andre skal de ikke ta hensyn til, for det skal ikke far straffes for.

Barnepass er ditt ansvar, om du ikke har barnehageplass må du skaffe dagmamma. Du har hovedomsorgen, og da skal ikke far bidra med hverken klesplagg eller barnepass når du er på jobb.

Jeg beklager, men jeg tror nok nav har gjort rett her altså.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg jobber når jeg har noen dom kan passe barnet. noen uker jobber jeg fult andre uker kan jeg bare jobbe 2 dager. men jeg kan ikke la barnet mitt være alene hjemme i 9 timer mens jeg er på jobb. det må du kunne forstå. 

Du har  jo ansvar for å fø deg selv og barnet ditt da

Anonymkode: b6184...f60

Skrevet

Jeg tar meg av barnet mitt og jobber, betaler skatt, er i en litt vanskelig situasjon for øyeblikket og ba om hjelp og råd. Jeg tar ansvar, men jeg liker ikke urettferdighet så jeg prøver å håndtere det. Nå har nav tatt vurdering i MIN inntekt ikke barnefarens, og kjønnsvurdert MIN inntekt som ikke er realistisk i mine øyne da jeg ikke kommer til å tjene det samme som når jeg jobbet doble dager flere ganger i uken. Jeg har et barn å ta meg av som jeg forsørger. Noen skrev dagmamma, men da kunne barnet vært i barnehage istedenfor. Det er en grunn til jeg vil ta meg av barnet hjemme, uten å gå så mye innpå det så er det grunnet råd fra fysio og andre helsepersonell. Jeg vet at om jeg får lavere inntekt så har det ikke innvirkning på bidragspliktig. men nå har de satt min inntekt vesentlig høyere og + på ett år med kontantstøtte. og det er feil.

Så takk for hjelpen og fuck you! 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar meg av barnet mitt og jobber, betaler skatt, er i en litt vanskelig situasjon for øyeblikket og ba om hjelp og råd. Jeg tar ansvar, men jeg liker ikke urettferdighet så jeg prøver å håndtere det. Nå har nav tatt vurdering i MIN inntekt ikke barnefarens, og kjønnsvurdert MIN inntekt som ikke er realistisk i mine øyne da jeg ikke kommer til å tjene det samme som når jeg jobbet doble dager flere ganger i uken. Jeg har et barn å ta meg av som jeg forsørger. Noen skrev dagmamma, men da kunne barnet vært i barnehage istedenfor. Det er en grunn til jeg vil ta meg av barnet hjemme, uten å gå så mye innpå det så er det grunnet råd fra fysio og andre helsepersonell. Jeg vet at om jeg får lavere inntekt så har det ikke innvirkning på bidragspliktig. men nå har de satt min inntekt vesentlig høyere og + på ett år med kontantstøtte. og det er feil.

Så takk for hjelpen og fuck you! 

Skjønner ikke hvorfor du er så sint?

Det er vanskelig å forstå hva du mener, og om du ordlegger deg på samme måte mot nav er det ikker rart det blir noen feil....

Hvorfor er det feil med et år med kontantstøtte, om du ikke har barnehageplass har du krav på det hvis du har bodd i Norge siste 5 år. Har du ikke krav på det må du jo bare fortelle nav det.

Når det kommer til inntekt er det helt umulig å forstå hva du mener? Du sier du har blitt vurdert av nav, og at de har satt en 85% lønn på deg, men du mener du ikke kan jobbe så mye fordi du ikke har barnehageplass? Da sier vi at det er riktig, de skal se på timelønnen og beregne hva en full lønn vil være før de setter bidraget. At du mener du ikke kan jobbe fullt nå skal ikke påvirke bidraget for det er ditt valg

Har de derimot brukt feil lønn, eller beregnet høyere enn full tid, ja da kan du klage

Skrevet

Når nav sljønnsfastsetter inntekten din, så er det fordi du ikke har dokumentert rimelig grunn til lav inntekt. At du får nytt barn med en eventuelt annen far skal ikke den andre part belastes( eksempelvis)..

nytt barn er ikke rimelig grunn. Dersom du skal klage på skjønnsfastsettelsen må du dokumentere at det ikke er mulig for deg å få høyere stilling hos den arbeidsgiveren du har nå... og dette må da selvfølgelig bekreftes fra arbeidsgiver......

nav har da skjønnsfassatt en inntekt de mener du burde ha, ikke hva du faktisk har.

du må som sagt Dokumentere rimelig grunn. Det kam være at du et sykemeldt, bekreftes av arbeidsgiver at de ikke kan gi deg høyere stilling ect... 

Anonymkode: d2334...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...