Gå til innhold

Forfalske signatur m- hvor alvorlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien skal snart på en reise hvor det kreves visum.

Vi hadde alt klart til skønaden, men ser nå at hver enkelt må signere sitt søknadspapir (vi må lage ett skjema per familiemedlem).

Eldstesønnen studerer i London, og dro akkurat tilbake for de siste eksamener, og kommer ikke hjem til Norge før om en uke. Vi må sende søknaden før det for å være sikre på at den kommer frem i tide.

Hvor alvorlig er det at far signerer i sønnens sted - enten med sitt eget navn eller med sønnens? Er det et alvorlig lovbrudd?
Vi kan ikke ringe ambassaden og spørre, for der er det aldri noen som svarer på telefonen...

Anonymkode: fb362...b42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å signere med sønnens navn er jo selvfølgelig dokumentforfalskning

Anonymkode: 6db85...011

Skrevet

Det fører jo i første omgang til at visumsøknaden blir avvist. Hvilken straff dere vil kunne få vet jeg ikke, men dokumentarisk er regnet som alvorlig.

Kan ikke bare sønnen levere visumsøknaden til ambassaden i London?

Anonymkode: 06a3c...53e

Skrevet

Kan sønnen din printe ut og skrive under der han er, og så sende dokumentet med hurtigpost til ambassaden dere skal sende visumet til?

Å skrive under i fars navn vil bare føre til at visumsøknaden blir avvist, og skriver far under i sønnens navn er det dokumentforfalskning og kan blir straffet hvis det blir oppdaget.

Skrevet
5 minutter siden, HvittHus skrev:

Kan sønnen din printe ut og skrive under der han er, og så sende dokumentet med hurtigpost til ambassaden dere skal sende visumet til?

Å skrive under i fars navn vil bare føre til at visumsøknaden blir avvist, og skriver far under i sønnens navn er det dokumentforfalskning og kan blir straffet hvis det blir oppdaget.

Ja, vi gjør det på den måten, eller at han leverer den selv i London. Det føltes for banditt-aktig å signere selv... 😞

Takk for svar!

hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, vi gjør det på den måten, eller at han leverer den selv i London. Det føltes for banditt-aktig å signere selv... 😞

Takk for svar!

hi

Bare hyggelig. 🙂 

Vi kom opp i en lignende situasjon med datteren vår som også studerer i UK. Hun går tom for sine medisiner 10 dager før jeg kommer nedover med forsyninger. Vi turte ikke sende mer nedover i tilfelle beslag i tollen, så hun måtte til sin GP og be om hjelp. 

Skrevet

Jeg hadde skrevet navnet for ham, og sendt inn. Alt trenger ikke være så jævla rigid alltid. Du signerer MED samtykke, ikke uten, og det har ingen konsekvenser for noe som helst. 

Anonymkode: d630c...42a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde skrevet navnet for ham, og sendt inn. Alt trenger ikke være så jævla rigid alltid. Du signerer MED samtykke, ikke uten, og det har ingen konsekvenser for noe som helst. 

Er du helt teit? Det er dokumentforfalskning, og rimelig alvorlig hvis det blir oppdaget. Betyr ingenting at han samtykker.

Anonymkode: e58d8...e32

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt teit? Det er dokumentforfalskning, og rimelig alvorlig hvis det blir oppdaget. Betyr ingenting at han samtykker.

Og hvorfor skulle det bli oppdaget? Jeg gjorde det samme da barnet skulle ha pass. Måtte ha en signatur fra far, og det hastet. Så var han dessverre innlagt i en annen del av landet hadde ikke mulighet til å signere. Så vi ble enige om at jeg bare skrev navnet hans på. Null stress! 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor skulle det bli oppdaget? Jeg gjorde det samme da barnet skulle ha pass. Måtte ha en signatur fra far, og det hastet. Så var han dessverre innlagt i en annen del av landet hadde ikke mulighet til å signere. Så vi ble enige om at jeg bare skrev navnet hans på. Null stress! 

De sammenlikner normalt underskriften i passet med underskriften på dokumentet.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sammenlikner normalt underskriften i passet med underskriften på dokumentet.

Fars underskrift var ikke i passet.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fars underskrift var ikke i passet.

Fars underskrift bør være i fars pass som du må vise.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fars underskrift bør være i fars pass som du må vise.

Nei. Barnet fikk pass. Jeg fulgte barnet til politistasjonen. Vi hadde fullmakt fra far.

Skrevet

Nei. Barnet fikk pass. Jeg fulgte barnet til politistasjonen. Vi hadde fullmakt fra far.

Du må visst godkjent legitimasjon for både mor og far for å få pass til barnet og på godkjent legitimasjon skal det være en underskrift. 

Anonymkode: d3b5b...793

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må visst godkjent legitimasjon for både mor og far for å få pass til barnet og på godkjent legitimasjon skal det være en underskrift. 

Anonymkode: d3b5b...793

Jeg sier at vi har fått pass til barnet, ved å medbringe samtykke fra far, og mitt pass som legitimasjon. Du var ikke tilstede, så hvorfor påstår du at det ikke går an?

Skrevet (endret)
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier at vi har fått pass til barnet, ved å medbringe samtykke fra far, og mitt pass som legitimasjon. Du var ikke tilstede, så hvorfor påstår du at det ikke går an?

Det er ikke meg som diskuterer med deg men da har du møtt en sløv person på passkontoret, du skal ha med deg fullmakt og godkjent kopi av gyldig legitimasjon om far ikke kan være med på passkontoret.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør ikke ta sjansen på at du er så heldig neste gang.

Skrevet
23 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det er ikke meg som diskuterer med deg men da har du møtt en sløv person på passkontoret, du skal ha med deg fullmakt og godkjent kopi av gyldig legitimasjon om far ikke kan være med på passkontoret.

Som sagt, det var ikke noe problem 😉

Skrevet

Så flott da, så da synes du det var på sin plass å oppfordre andre til dokumentforfalskning. Det var et skikkelig kjempebra råd 🙄

Anonymkode: 6db85...011

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være, men da har det blitt begått en feil. 

Anonymkode: c33d1...7f8

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du fikk pass til barnet ditt uten å vise legitimasjon fra far, har de som leverte ut passet gjort en grov saksbehandlingsfeil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...