Gå til innhold

Glukosetesten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk opplyst av min lege at alle gravide over 25 år må ta glukosetesten. Jeg har veldig liten lyst til dette da jeg ser for meg at jeg kommer til å bli superkvalm (jeg MÅ spise så snart jeg våkner). I de 3 forrige svangerskapene var ikke dette noe krav, og jeg er heller ikke i faresonen for svangerskapsdiabetes slik jeg ser det. 

Har alle her på 2.tri utført denne testen?

Anonymkode: 69fc6...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg forsto det på jordmor må alle gravide ta glukosetest i uke 24-26 🤔 mulig dette er forskjellig fra sted til sted. Kan ikke si jeg gleder meg så veldig jeg heller akkurat 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den i begge svangerskapene. Jeg syntes ikke det var noe ille. Bestilte meg time tidlig på dagen slik at jeg ikke var spesielt sulten, og tok med meg en bok å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Trollmor med 2 små ♥♥ skrev:

Slik jeg forsto det på jordmor må alle gravide ta glukosetest i uke 24-26 🤔 mulig dette er forskjellig fra sted til sted. Kan ikke si jeg gleder meg så veldig jeg heller akkurat 🙈

Hmmm, legen min sa mellom uke 13-17, så jeg må jo finne ut av dette snart. Får se om jeg får tak i jordmor og spørre henne.

 

Hi

Anonymkode: 69fc6...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm, legen min sa mellom uke 13-17, så jeg må jo finne ut av dette snart. Får se om jeg får tak i jordmor og spørre henne.

 

Hi

Anonymkode: 69fc6...44e

Testen skal tas mellom uke 24 og 28. Den er virkelig null stress. Ja, man kan bli litt kvalm og uvel, men det er jo for mor og baby sitt beste. Skjønner ikke at det er så mye «styr» rundt denne testen. 

Anonymkode: 36d4e...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt den. Gikk superbra. Jeg har drukket verre drikke enn den hehe. 

Ikke ble jeg spesielt kvalm heller. 

Fikk påvist svangerskapsdiabetes. Det gikk bra det også 😊

Anonymkode: 5cb6f...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm, legen min sa mellom uke 13-17, så jeg må jo finne ut av dette snart. Får se om jeg får tak i jordmor og spørre henne.

 

Hi

Anonymkode: 69fc6...44e

Jeg fikk beskjed mellom uke 24 og 28. Du måååå ingenting :), ditt valg. Men er greit å ta den og få sjekka det da. Syns den var go jeg😂 men blei ganske uggen etterpå, så frista ikke med yoghurten jeg hadde kjøpt som var søt(!!) som jeg skulle spise når jeg endelig kunne spise!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå har jeg bestilt time hos jordmor, så får ta det opp med henne. Forhåpentligvis kan hun litt mer om graviditet enn fastlegen, for han har ikke vist seg å være veldig interessert i baby og sånn.

Hi

Anonymkode: 69fc6...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta den da jeg er over 25 og er førstegangsfødende. Jeg skal inn og ta den i uke 26 og har fått time tidlig på dagen så jeg slipper å vente så lenge med å spise.

Anonymkode: 4cb9b...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tok testen denne uken, er i uke 27. Gikk greit, ble litt kvalm da jeg også må spise med en gang jeg står opp. Jeg er heller ikke i faresonen men legen sa at alle over 25 år må ta den nå. Det jeg synes var litt rart var at jeg måtte betale ca 130 kr. Ikke at det er så mye, men alt annet i svangerskapet er jo gratis og det var jo ikke noe jeg hadde lyst til selv. Måtte dere andre også betale?

Anonymkode: ec009...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

What? Må man betale for glykosebelastning? 

Anonymkode: 3c0b5...027

I hvertfall jeg 🙈men syns 300 var mye i forhold til andre jeg hører om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket med jordmor i dag. Hun sa at legene ofte misforstod retningslinjene ang glukosetesten, og at jeg ikke skal ta den med mindre det kommer sukker i urinen. Horribelt at det skal koste penger da, når så mange må ta denne testen.

HI

Anonymkode: 69fc6...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...