Gå til innhold

Astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som er høyt og lavt, og generelt veldig aktiv. Samtidig er utholdenheten veldig dårlig. Klarer ikke løpe mer enn fem min på fotballkampen. Sliter med å få pustet (nok) på svømming osv. 

I forhold til aktivitetsnivået i lek så synes jeg det er rart at barnet har så dårlig kondisjon.

Så leste jeg om noen som fikk en astmadiagnose veldig sent i livet, og mye passet til mitt barn, men ikke alt. Og det har feks aldri mistet pusten så mye at det ikke kommer i gang igjen.

Barnet er åtte år og det er egentlig vanskelig å få noe fornuftig ut av det hvis vi prater om å være sliten etc.

Barnet har søskenbarn med Astma.

Noen med erfaring med astma som ikke er typisk i symptomer?

Anonymkode: ee3dc...6f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har et barn som er høyt og lavt, og generelt veldig aktiv. Samtidig er utholdenheten veldig dårlig. Klarer ikke løpe mer enn fem min på fotballkampen. Sliter med å få pustet (nok) på svømming osv. 

I forhold til aktivitetsnivået i lek så synes jeg det er rart at barnet har så dårlig kondisjon.

Så leste jeg om noen som fikk en astmadiagnose veldig sent i livet, og mye passet til mitt barn, men ikke alt. Og det har feks aldri mistet pusten så mye at det ikke kommer i gang igjen.

Barnet er åtte år og det er egentlig vanskelig å få noe fornuftig ut av det hvis vi prater om å være sliten etc.

Barnet har søskenbarn med Astma.

Noen med erfaring med astma som ikke er typisk i symptomer?

Anonymkode: ee3dc...6f1

Kan det være anstrengelses astma?

Anonymkode: 79074...fdc

Skrevet

Jeg fikk diagnosen astma som 16 åring, da trente jeg minst 20 timer i uken. Så jeg mitt resultat på pusteprøvene var jo bra i forhold til alder og vekt, men det skulle vært bedre, med tanke på hvor mye jeg trente. Og selv om jeg trente så mye, så hatet jeg å løpe langt, for jeg ble så tungpusten. 

Men jeg hadde en del allergi og, så jeg hadde ett kraftig astma anfall før jeg ble utredet, som var trigget av allergi. Og det var det, som var årsaken til at jeg ble utredet.

Hadde tatt dette opp med en lege, for er barnet svært aktivt, skal det jo klare å løpe i mer enn 5 min.

Anonymkode: a53da...9c8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk diagnosen astma som 16 åring, da trente jeg minst 20 timer i uken. Så jeg mitt resultat på pusteprøvene var jo bra i forhold til alder og vekt, men det skulle vært bedre, med tanke på hvor mye jeg trente. Og selv om jeg trente så mye, så hatet jeg å løpe langt, for jeg ble så tungpusten. 

Men jeg hadde en del allergi og, så jeg hadde ett kraftig astma anfall før jeg ble utredet, som var trigget av allergi. Og det var det, som var årsaken til at jeg ble utredet.

Hadde tatt dette opp med en lege, for er barnet svært aktivt, skal det jo klare å løpe i mer enn 5 min.

Anonymkode: a53da...9c8

Samme her, trente mye som ung, men følte at uansett hvor mye jeg syklet, svømte eller jogget, så ble ikke kondisen forbedret. Fikk også påvist astma i 15-16 års alderen. Først mente de de var anstrengelsesastma, men har både det ene og det andre, og i tillegg, pollen og dyreallergi. Ble bedre når jeg fikk medisiner, men har aldri full score på pustetestene.. 

ville fått sjekket opp barnet. Jo før jo bedre

Anonymkode: 0f690...4cd

Skrevet

Ingen astma diagnose er lik, jeg vill råde deg til og få en henvisning fra fastlegen til en spesialist i astma hos barn, jeg fikk det til min datter selv om fastlegen mente hun bare var ekstra mottakelig for alle forkjølelser, men etter undersøkelse hos spesialist så ble hun satt på med og nå sover hun bra, løper og koser seg uten og få forlite luft og hun er ikke blå rundt øynene lengre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...