Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Skrevet 27. mai 2018 Jeg sliter hver vår, men i år er det ILLE! Jeg bruker Aerius, Cetirizin ol er ikke bedre. Den skal jeg ta 1 i døgnet av. Jeg tar 2, og legen vet om det. Problemet er at effekten avtar etter 2-3 timer. Nesa, munnen, halsen og ørene klør (bruker Rhinocort/Livostin uten hell), og pusten er tett, så bruker Ventoline. Har ikke astma til vanlig, men allergien tetter igjen. Dere som har kraftig pollenallergi, hva gjør dere? Jeg er desperat etter hjelp. Brukte kortisonsprøyter før, og vurderer å tigge legen om det (hun liker ikke sette dette). Anonymkode: 29ff3...3a4
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #2 Skrevet 27. mai 2018 To i huset her sliter med det samme. Mannen gikk på kortisonsprøyter hele sommeren, da han som deg slet med å trekke pusten osv. I vinter testet de vaksinasjon. Det er piller, grazax, skal gå over tre år. Allerede nå første året er begge en del bedre, selv om ikke gress er i full spredning ennå, så ville de merket en del nå. Vi kan sitte ute å spise middag 👏🏻🌞 Så ville bedt om vurdering her. Bivirkningene fra kortisonsprøyter kan være ganske skremmende. Så er det denne standard som du sikker har hørt hundre ganger før. Bruk pollenfilter på vindu, hold dørene lukket, vask ofte, skift div filter, bytt sengesett ofte (tørk de inne) ta en dusj før du legger deg, skyll nese med nesehorn hver morgen og kveld, få deg luftrenser på soverommet. Anonymkode: 3e97c...0a8
Optatium Skrevet 27. mai 2018 #3 Skrevet 27. mai 2018 Vil på det sterkeste anbefale deg vaksinasjon. Min bror har gått fra å være mer eller mindre handikappet og ute av stand til å jobbe, til nå å merke lite til pollen.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #4 Skrevet 27. mai 2018 Jeg anbefaler også vaksinasjon. Begynn til høsten. Anonymkode: c656f...fe8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 Takk for svar. Skal spørre legen om vaksinering, men må nok ha sprøyte da jeg reagerer like mye på bjørk, timotei og burot, samt at jeg reagerer på salix, hasselnøtt og or (men det er det ikke så mye av her). Jeg har veldig problemer med kryssallergi, og kan ikke spise mandler, epler, banan, fersken osv., uten å bli hes, klø i munn/svelg og få flotte «andelepper» og utslett i fjeset. For i år tror jeg at jeg må be om kortison. Jeg prøver å ta forbehold, men vi er 6 i husholdningen, så det er vanskelig å unngå pollen, dessverre. Anonymkode: 29ff3...3a4
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 Da er vaksinering enda viktigere. Jeg startet høst 2016 med bjørk, vår 2017 med grazax. Tar begge to parallellt og er mye bedre alt i år, merket bedring allerede første sommer. Nå er jeg i én cetirizin daglig og ventoline kun ved trening. Jeg var som deg. Kryssallergiene er dessuten også på vei til å forsvinne. Igår var jeg syndig og spiste til og med jordbær. Selv i pollensesongen gikk det greit. Det hadde omtrent tatt livet av meg for et par år siden. Anonymkode: c656f...fe8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 Vaksinasjon til høsten, men som en midlertidig fiks anbefaler jeg deg å spørre legen om kortisonsprøyta Kenacort-T! Ble en helt ny verden for meg etter tre dager, kjenner nå ingenting til allergien Anonymkode: 64c42...bc3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 Dere med gresspollenallergi, kjenner dere det nå? Anonymkode: 9fb82...dd8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 Forsøkt akupunktur? En kompis av meg var til behandling for dette. Var et 14 dagers opphold nordpå. Altså en mer omfattende behandling. Uansett, han kan nå være ute uten de store plagene. Er fortsatt plaget men bruker nå kun til akuttbehandling på enkeltdager. Anonymkode: e7414...b0f
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 Jeg er ekstremt allergisk, og bruker 4 areius og 2 singular om dagen, og nesespray, øyendråper og astma spray. Har kortison tabletter jeg tar da det er verst. Nå har jeg startet med gress pollen vaksine, og regner med at til neste høst starter jeg med bjørk. Du må be legen din sende henvisning raskest mulig, for det tok 8 mnd før jeg fikk time for å vurdere vaksinering. Og ta kortisonsprøyte nå, det er snakk om en sprøyte, ikke en hver måned. Min datter sliter og, men bare med de på våren, hun tåler gress. Og hun får kortison sprøyte uten noe problem. Nå til høsten starter hun med vaksine. Anonymkode: 0bc4d...daa
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #11 Skrevet 27. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Forsøkt akupunktur? En kompis av meg var til behandling for dette. Var et 14 dagers opphold nordpå. Altså en mer omfattende behandling. Uansett, han kan nå være ute uten de store plagene. Er fortsatt plaget men bruker nå kun til akuttbehandling på enkeltdager. Anonymkode: e7414...b0f Ble behandlet med akupunktur som yngre. Ingen effekt den gangen... Anonymkode: 29ff3...3a4
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2018 #12 Skrevet 27. mai 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere med gresspollenallergi, kjenner dere det nå? Anonymkode: 9fb82...dd8 Nei, kjenner ingen ting enda Anonymkode: 41a56...ce8
Michella Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 Hei. Jeg sliter kraftig med allergi og kryssallergi i år. Hittil har det vært sånn at jeg må prøve meg frem for å finne ut hva slags mat jeg reagerer på, siden jeg ikke har direkte matvare allergi. Jeg går på telfast og Livostin. Nå etter gress spredningen kom så klør jeg av ALT jeg har prøvd å spise. Så det har gjort så jeg ikke tør å spise. Føler halsen hovner opp, klør i munne og blir slimete i halsen. Er det noen her som opplever det samme og kan gi meg noen råd?😢
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #14 Skrevet 4. juni 2018 På 27.5.2018 den 15.01, Anonym bruker skrev: Dere med gresspollenallergi, kjenner dere det nå? Anonymkode: 9fb82...dd8 Ja, min sønn sliter veldig om dagen, og det er gress han er mest allergisk mot. Vestlandet Anonymkode: 0d0b8...2b9
kattergal Skrevet 4. juni 2018 #15 Skrevet 4. juni 2018 På 27.5.2018 den 9.09, Optatium skrev: Vil på det sterkeste anbefale deg vaksinasjon. Min bror har gått fra å være mer eller mindre handikappet og ute av stand til å jobbe, til nå å merke lite til pollen. Ja, anbefaler gjerne vaksine Jeg har også blitt vaksinert,og gikk i 3 år på sprøyter jevnlig, og er mye bedre, no bruker jeg bare aerius, nesespray og øyedråper ved behov. Det er kommet en allergivaksine i tablettform og hadde det vært i dag, så hadde jeg nok valgt tablettene fremfor sprøytene.. Sprøytene var ganske tidkrevende i starten, men etterhvert det ble lengre tid mellom hver sprøyte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå