Gå til innhold

Å reise på ferie med andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å reise på ferie med et vennepar og deres barn. Jeg tror ikke jeg orker å bo sammen med andre, så vi må leie to hus eller leiligheter (de har to barn, vi har tre). Ungene er bestevenner og vi voksne er også mye sammen.

Dere som har vært på tur med venner, hvordan løste dere bosituasjonen?

Anonymkode: e2063...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bodde sammen å det var ingen god ide nei,never more! Skal vi reise med andre igjen så skal vi helt klart bo alene hvertfall! De var med tok ikke hensyn når jeg prøvde å legge sønnen ca 21.30 som er sent for en 4 åring. De snakket unaturlig høyt, å sto og ropte flere ganger rett utenfor rommet der de visste at jeg prøvde å få sønnen min til å sove. Da fikk jeg jo ikke han til å sove. 

Jeg hadde sagt til sønnen min at han fikk ikke saft til frokost for han hadde drukket så mye av det ellers på turen,å da begynner de å blande seg! "Stakkars han bør jo få saft når han er så tørst". Jeg sa at han hadde fått tilbudet om  melk eller vann men forsatt blander de seg å sier han bør få saft. Liker ikke sånn innblanding når jeg allerede har sagt nei.

De vi sov på rom med snorket så høyt at jeg måtte sitte oppreist i en stol å sove fordi det var umulig å sove med den snorkelyden. Å sofaen var opptatt. 

Foreldrene var ute flere ganger iløpet av turen på en lokalpub å drakk såpass mye at de bråket veldig mye når de kom hjem 3 om natten å vekket selvsagt sønnen min.

Så er helt uaktuelt å dele hytte eller noe sånt igjen!

Anonymkode: 82a7d...e16

Skrevet

Det kommer veldig an på hvem man reiser sammen med synes jeg.

Ikke noe problem å dele hus/leilighet med søsteren min og hennes mann, de lever et veldig likt liv til oss, barna er like gamle som våre og det meste går på skinner.

Andre vennepar ville jeg nok ikke delt med, det er greit å kunne trekke seg tilbake og være alene noen timer innimellom også.

Anonymkode: 3583f...3a6

Skrevet

Kommer an på hvem man reiser med. Vi har hatt flotte danmarksturer med vennefamilier med barn, hvor vi har bodd i samme hus. (Et bad og to soverom pr familie, alle måltider med mer felles).

Vi har vært på sydentur med annen familie, i hver sin leilighet, men likevel ble det for mye, fordi vi var så ulike på døgnrytme, grensesetting, alkohol med mer...

Anonymkode: 25e58...ce4

Skrevet

Helt uaktuelt! Jeg får nok spasmer av å skulle ta hensyn resten av ferien så noen timer med bare mine måtte jeg hatt!

Anonymkode: bedbd...586

Skrevet

Nei, selv om vi leier svært hus og det er nok av soverom er det helt uaktuelt . Ferien er for kun oss 4 

Skrevet

Vi reiser bare med folk vi liker så det har gått helt supert å både dele hytte og ha hver sin leilighet. 

Skrevet

Vi hadde en innmari koselig tur med vennepar i fjor. De har to barn og vi har to. Leide et stort hus der våre barn fikk eget soverom og deres barn fikk eget soverom. Og vi voksne fikk selvfølgelig hvert vårt.

Vi er litt ulike mtp. leggerutiner og sånn, men det gikk greit. I sommerferien er det ikke sååå nøye. Vi er like mtp. matvaner og økonomiske prioriteringer. 

Hvis vi skulle reist sammen igjen kunne vi godt bodd sammen, men jeg ville hatt dag 3 på turen hver for oss. Det er hyggelig å være sammen i 2 dager, men da har alle sammen vært fleksible og «on their best behaviour» i 2 dager. Så å ta dag 3 fra hverandre, selv om man føler det går bra er veldig lurt ☺️ Kunne godt vært på ferie sammen lengre men 4-5 dager er fin lengde.

Anonymkode: 9bbe7...1e1

Skrevet

Det har vi gjort mange ganger, i Hellas, Frankrike Italia. Kravet er ett bad per familie, nok soverom til alle, oppvaskemaskin og sluttrengjøring 😊

Anonymkode: 006cb...d24

Skrevet

Ferie sammen er gull - med de rette folka. Men det er noen jeg aldri ferierer med av forskjellige grunner:

1. Alkiser: Naboene er greie og unga leker kjempefint sammen. Men Hr. Nabo er av dem som skal slå seg løs i ferier selv om det er familietur, og er pussa allerede til lunsj. Helt uakseptabelt.

2. Totalister: Har også naboer som får hetta av en øl eller to til middagen. Det orker jeg heller ikke.

3. Leggetidsnazier: Min søster insisterer på å "holde på rutiner", og finner det helt urimelig at våre barn får fortsette leken når hun har bestemt seg for at dagen er over. Fryktelig slitsomt, da det blir krangel om dette hver eneste kveld.

4. Klengete folk: Svoger og svigerinne vil gjerne tilbringe hvert minutt av ferien sammen. Uaktuelt, jeg vil helst ha en og annen pause fra mann og barn også om jeg får. 

Anonymkode: dde88...c60

Skrevet

Å jeg som hadde langt klageinnlegg over her glemte jo å nevne forskjell på leggetider ja! Deres unge var 5 år å fikk være oppe til tolv-halv i hele den uken vi var sammen,mens min gutt må i seng senest 21.30 for at ikke hele neste dag skal bli ødelagt. Da ble det selvsagt store protester på at han alltid måtte legge seg først. 

Skrevet

Tolv-halvt ett*

Skrevet

Vi har feriert med vennepar flere ganger og har alltid egen leilighet. Synes det er veldig koselig å feriere med venner, spesielt dersom barna leker bra. I Danmark kan man få fine hytter ved siden av hverandre, slik at man kan grille sammen på en av terrassene eller ta et glass vin sammen på kvelden. Vi har derfor stått for innkjøp av mat ol hver for oss, og har separate frokoster. Vi har hatt dager i parker ol samme og dager vi er hver for oss. På sydenferie har vi selvsagt hver vår leilighet på et hotell, og møtes som regel til frokost og middag. Er mye sammen på stranden og bassenget, men også utflukter hver for oss, eller at de har holdt seg ved bassenget en dag og vi har gått til stranden. Har en stor hytte og der inviterer vi gjerne venner, men de må være passelig samstemte med oss (normale leggetider, oppdragelse, alkohol-et vennepar er utelukket pga dette, alt er en anledning for å drikke osv) og ha sosiale antenner. Og det har de aller fleste, så det har ikke vært noe problem.

Anonymkode: bd8b5...2ad

Skrevet

1. Nei, egentlig har jeg ikke det minste lyst til å feriere sammen med andre. 

2. Skal jeg feriere med andre, vil jeg ha min egen hytte / leilighet eller hva jeg nå skal bo i

3. Om jeg (vi) må dele bosted, så skal vi i alle fall ha blitt enige om noen helt klare regler før vi drar.

4. Om jeg skal dra på ferie med andre, skal jeg ha regler og samtale om hva både de og vi forventer før vi drar, uansett om vi bor samme eller hva for oss.

Skrevet
5 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

1. Nei, egentlig har jeg ikke det minste lyst til å feriere sammen med andre. 

2. Skal jeg feriere med andre, vil jeg ha min egen hytte / leilighet eller hva jeg nå skal bo i

3. Om jeg (vi) må dele bosted, så skal vi i alle fall ha blitt enige om noen helt klare regler før vi drar.

4. Om jeg skal dra på ferie med andre, skal jeg ha regler og samtale om hva både de og vi forventer før vi drar, uansett om vi bor samme eller hva for oss.

... å det er derfor dere reiser alene,ingen liker kontrollfrik som må ha ett helt møte bare for å noen dager sammen på en ferie :P

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

... å det er derfor dere reiser alene,ingen liker kontrollfrik som må ha ett helt møte bare for å noen dager sammen på en ferie :P

Langt i fra. Ja, vi liker best å reise alene, men de gangene vi har reist sammen med andre, enten det har vært på hyttetur eller andre ferier, så har vi alltid lagd avtaler på forhånd. Vi har snakket om hva de andre forventer, hva vi forventer - hvordan vi ser på sengetider, pengerbruk, hvor mye vi skal være sammen osv osv. Helt problemfritt, både å snakke om det på forhånd og å gjennomføre ferien etterpå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...