Gå til innhold

Betale hjemme??


Anbefalte innlegg

Skrevet

tenker at du ikke blir så populær hos datteren din hvis du ber om dette

Anonymkode: ff19e...875

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym100000 skrev:

Begge er ferdige med vgs, datteren har studielån og borteboerstipend fordi hun har studentbolig hun er på to netter i mnd og kjæresten er lærling. En ting at datteren min ikke betaler for seg med tanke på at hun studerer! Men kjæresten som bor her fast ( og har gjort det i halvannet år) bidrar ikke med noe...Tenker jo at det er på tide, selv om jeg har grei økonomi ønsker jeg jo heller å kunne spare litt til mine to barn ( istedenfor å betale alt for en kjæreste til ett av barna mine). Tenker i de baner nå etter ett og ett halvt år at hans foreldre slipper greit unna, når jeg dekker alle utgifter til deres sønn på 21 som i tillegg har lærlingelønn og spiser mer enn mine to barn tilsammen😂🙈Er vel det jeg blir litt irritert over fordi det kunne aldri falt inne at jeg lot ett av mine barn bo gratis hos andre!!! Tar alle sammen med på ferier og hyggelige fritidsaktiviter men nå er jeg litt lei og føler meg «litt» utnyttet fordi jeg er «grei»

Ditt "barn"? En 21-åring er ikke noens barn, ikke i noe land i verden altså. Hiv ut begge eller forlang en sum du kan akseptere.

Anonymkode: 0a0ff...3a7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmm tviler på at det er løsningen ( han spiser nesten ett brød PR måltid..) og poenget er at jeg gladelig stiller opp en gang i nye og ne ( annenhver helg feks), men 7 dager i uken med alle måltider, strøm, tak over hodet og alle ting som trengs i dagliglivet er det som koster! Takk for svar😊

Anonymkode: b15cc...516

Nei. Vet du hva! De får finne seg et eget sted å bo. Du er virkelig ikke urimelig hvis du setter krav. Norske ungdommer er så bortskjemt 

Anonymkode: c794d...90f

Skrevet

Hadde satt meg ned med datter og sagt at du synes det blir mye folk i huset og at du lager en ny regel der hver person i husstanden får ha overnattings og middagsgjest 3 ganger i uka maks. Du eier huset, de er faktisk voksne mennesker så om hun vil bo hos deg må hun følge dine regler. Hun blir nødt til å si dette til kjæresten, at han ikke er velkommen hver dag og natt. Ingen av dem lærer hva det koster å leve ogdu sr nå puter under armene på begge to. Lukter kommende luksusfellen kandidater lang vei. 

Anonymkode: 7d8e1...ad3

Skrevet

Hvis hun leier bolig, hvorfor kan de ikke begge heller bo der ??

Skrevet

At du ønsker å ha et åpent og inkluderende hjem er veldig bra, Hi. Men problemet ditt nå er at du tydeligvis er ganske så konfliktsky og at du i tillegg har sydd svære puter under armene på de unge, ikke bare datterens kjæreste, men også på henne.

Det du har oppnådd er at du har to unge som skulle hatt vett nok til å forsørge seg selv, men som ser på det som en selvfølge at de kan leve på andre. Jeg vil tro at de derfor heller ikke har spart de pengene de har spart på å bo og leve gratis hos deg? Det er neste punkt - det er ubegripelig at du har tillatt dette så lenge uten å en gang stille krav til at de sparer minst det beløpet de sparer på å bo hos deg.

Det å påpeke dette er ikke å "spre edder og galle", det er bare å påpeke fakta - dette er en situasjon du har skapt selv. Skal du endre på situasjonen så må du også legge av deg din konfliktskyhet og begynne å bli tydelig og å stille krav.

Om du egentlig ikke vil at de bor hos deg, da er det det du må si, at de heller kan komme hjem i helgene. Om du synes det er greit at de bor hos deg, da må du stille krav til dem. Sett deg ned og vis dem et regnskap på hva det faktisk koster å leve en måned - mat og drikke, husholdningsartikler, ev. artikler til personlig hygiene du også dekker, strøm/oppvarming, husleie, slitasje på ting i hjemmet. Googler du finner du tabeller som viser hva man regner som minimumsbeløp på dette for voksne. Skal de fortsette å bo hos deg så må de dermed betale det det koster for dem å leve. Han som spiser langt mer enn normalt bør betale mer for å dekke de ekstra utgiftene. Så kan du ev. bestemme deg for å spare hele eller deler av det beløpet og heller gi dem et tilskudd den dagen de skal kjøpe seg et sted å bo. Så kan du sette opp lister over arbeidsfordeling i hjemmet - hvem gjør hva, når (helgevask, daglig rydding, klesvask, middagslaging/rydding osv. osv.). Skriv så en avtale med dem hvor de begge forplikter seg til å følge opp dette - beløp x xxx,- betales til din konto nr. yyy en bestemt dato hver måned, og en liste over det de skal ha av plikter i hjemmet.

Og om de mener at du forlanger for mye, eller ikke følger opp da er det på tide å kutte navlestrengen og la dem få flytte for seg selv og finne ut hva det faktisk koster å leve!

Anonymkode: 2d17c...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...